Banky musejí přejít na okamžité platby. Změní to chování lidí i firem, říkají odborníci

V Evropě mají nastoupit nová pravidla, která zajistí okamžité bankovní platby. To představuje změnu hry, popisují Michal Šustr a Janka Vavřínková z Trasku.

Banky se musejí připravit na nová pravidla

Okamžité platby jsou novým standardem převodu finančních prostředků v Česku i ve většině zemí eurozóny. Evropská komise plánuje jejich zavedení pro všechny banky, nařízení navíc obsahuje řadu dalších pravidel. Ta přináší nové možnosti a modely chování nejen v osobním životě, ale i v komerční sféře.

Co všechno okamžité platby vyvolají? V jakých oblastech se změny projeví? A mohli bychom okamžitým převodem platit rychlé výdaje třeba i na dovolené? Vhled do fungování přináší Michal Šustr a Janka Vavřínková z Trasku, firmy, která změny v bankách konzultuje, analyzuje dopad do jejich systémů a platebních procesů a navrhuje strategie rozvoje i transformační road mapy.

***

Běžní spotřebitelé dnes při nákupu zboží z e-shopů nerozlišují, zda ho zaplatí kartou online, nebo převodem z účtu, protože svou objednávku dostanou stejně rychle v obou případech. V klidu mohou uskutečnit okamžitý převod peněz třeba i v neděli. Instantní platby navíc nabízí vysoký standard bezpečnosti díky dvoufaktorové autentizaci nebo biometrickému zabezpečení.

Mezi hlavní výhody instantních plateb pro obchodníky patří především rychlost přijetí finančních prostředků. U tradičních plateb kartou může totiž trvat i několik dnů, než se transakce dokončí.

Zaplaceno!

Velkým hráčem a konzumentem okamžitých plateb se mohou stát i pojišťovny. Ve světě už vznikají nové služby spojené s okamžitou výplatou nároku na plnění pojistných událostí. Představte si, kolik může nastat situací, kdy potřebujeme finanční krytí neočekávaných nákladů. Škody na majetku a nutnost okamžitých oprav, platba u lékaře na dovolené, veterinární vyšetření domácích mazlíčků, opravy vozidel po nehodě a mnohé další.

Proč bychom nemohli okamžitým převodem zaplatit za nákup v supermarketu, na čerpací stanici, v taxíku nebo třeba doručovací službě? Nebo i v restauraci v Chorvatsku?

V B2B vztazích, ale také v kamenných obchodech je nutné upravit celou řadu obchodních procesů tak, aby instantní platby nabízely stejný komfort a zákaznickou zkušenost jako široce používané platby kartou.

Otevírá se tu tak celá řada příležitostí pro integrační úlohy v oblasti open bankingu, ale i napříč ekonomickými a provozními systémy obchodníků. Informaci o došlé okamžité platbě je třeba předat v reálném čase z banky do ERP systému obchodníka – a následně ji stejně rychle doručit až na konkrétní obchodní místo do pokladního systému. Zaplaceno! A spotřebitel si odnáší nákup domů.

Proč bychom nemohli okamžitým převodem zaplatit za nákup v supermarketu, na čerpací stanici, v taxíku nebo třeba doručovací službě? Nebo i v restauraci v Chorvatsku?

Otázkou ovšem zůstává, jak rychle se metoda okamžitých plateb rozšíří v běžných obchodech a jakou oblibu si získá mezi konečnými zákazníky. Důležitou roli zde bude hrát i motivace obchodníků takovou platební metodu nabídnout.

Budou banky spolupracovat s obchodníky na integraci nové platební metody do jejich věrnostních aplikací, nebo se objeví zcela noví hráči, kteří nabídnou celý ekosystém postavený na okamžitých platbách se zajímavým obchodním modelem?

Dopady na interní zpracování v bance

Rychlost je základní charakteristikou okamžitých plateb – až 99 procent z nich se provede do pěti sekund. Pro banky a jejich pracovní postupy to znamená velkou výzvu. Souhra všech hráčů, kteří se převodů účastní, musí být dokonalá.

Okamžitá platba se může uskutečnit pouze v případě, že všichni účastníci platební transakce splňují podmínky pro úspěšné dokončení platby. Kontrolovat se musí situace u plátce (včetně AML kontrol a fraud monitoringu), dostupnost příjemce a jeho banky pro zúčtování instantní platby, dostatek prostředků na nostro účtu banky u zúčtovacího centra. A mnoho dalšího.  Podpora instantních plateb včetně monitoringu všech IT služeb probíhá v režimu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce.

Instantní platby mohou přinést operations týmům snížení nákladů tím, že se eliminuje množství klientských reklamací nebo chybně či podvodně provedených transakcí. Pro banky se totiž většinou jedná o velice nákladný proces a z hlediska regulace vedou kroky Evropské komise k minimalizaci počtu takovýchto transakcí.

V nové legislativě upravující podmínky a povinnosti v oblasti provádění instantních plateb plánuje EU pro banky zavést povinnost zobrazit klientovi před provedením instantní platby jméno jejího příjemce. Evropská komise si od tohoto kroku slibuje, že klientovi umožní ještě před provedením transakce chybnou nebo podvodnou platbu identifikovat a neudělit souhlas k jejímu provedení, což má přinést další snížení nákladů na případná reklamační řízení.

Další oblastí, o kterou se nezřídka starají právě platební back office týmy, jsou prvostupňové kontroly v rámci plnění povinností banky v boji proti praní špinavých peněz a financování terorismu (AML/CFT).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rychlost instantních plateb banky z této povinnosti nijak nevylučuje, nicméně stávající přístup ke screeningu, který je obdobný jako ten aplikovaný u běžných plateb, považuje Evropská komise s ohledem na povahu instantních plateb za neefektivní. Chce proto prostřednictvím nové regulace zavést postup, kdy bude každý poskytovatel platebních služeb, který nabízí okamžité platby v eurech, odpovědný za prověření všech svých klientů z hlediska nejnovějších platných sankčních seznamů na denní bázi.

Takto „ověřený“ klient bude moci v daný den (a do dalšího ověřování v den následující) provádět instantní platby. Při samotné iniciaci platby pak už ke screeningu docházet nebude. Hlavním smyslem odstranění těchto kontrol je dosažení dalšího zrychlení instantních plateb a snížení počtu zamítnutých transakcí. Lze však očekávat, že takovýto přístup může navíc významně snížit množství takzvaných false positive záchytů při provádění transakcí. A tím i provozní náklady bank na AML/CFT monitoring.

Dodejme, že se navíc nabízí možnost využít obě novinky i pro standardní dávkově zpracovávané platební transakce, čímž se rozšíří jejich výhody i do dlouhodobě zajetých platebních kolejí.

Kombinace všech zmíněných automatických kontrol před samotným provedením okamžité platby a nastavení procesů zpracování zamítnutých plateb prakticky sníží zapojení payment operations týmů na minimum. Zvýší se naopak tlak na neustálý monitoring všech IT systémů odpovědných za automatické zpracování okamžitých plateb a řešení problémů v případě výpadku služby.

CC Premium

Partnerem článku je Trask

Hladké silnice bez drncání. Česká technologie umí spravit výtluk v asfaltu pomocí mobilní mikrovlnky

Oprava pomocí patentované technologie společnosti Futtec je rychlá a provoz omezuje spíše minimálně. Z Česka by měla brzy zamířit dál do Evropy.

Výtluky v silnicích trápí řidiče a zaměstnávají silničáře

0Zobrazit komentáře

Mikrovlnka je běžnou výbavou většiny českých kuchyní, kde slouží především k rychlému ohřevu jídla. Jenže mikrovlny mohou přijít vhod i při opravě komunikací. Česká společnost Futtec je využívá k látání výtluků ve vozovce. Celý systém dokáže asfalt zacelit bez vzniku spár a není přitom nutné výrazněji omezovat provoz.

S příchodem jara rozkvétají bledule a sněženky, ptáci spouštějí pěveckou kakofonii a na silnicích se klubají nové výtluky tvořené působením mrazu a soli na trhliny v asfaltu. Tyto díry se často vyspraví, až když je situace skutečně kritická. Mnohdy jen obyčejnou záplatou, která ovšem nepřiléhá k původní asfaltové vrstvě tak, jak by bylo potřeba. Po čase se tak vedle původního výtluku vytvoří další – a takto to jde pořád dokola.

Díky tomu připomínají některé okresky mistrovské patchworkové dílo, na které by byla pyšná kdejaká babička. Pořádná oprava rozbité silnice kompletním vyfrézováním je totiž nákladný a hlavně zdlouhavý proces, který vyžaduje omezení provozu na komunikaci a s tím spojené netrpělivé čekání řidičů, než jim na semaforu naskočí zelená. Díky inovativnímu patentu české společnosti Futtec by však mohl počet výtluků na silnicích klesnout.

Společnost nedávno dostala od ministerstva dopravy oficiální oprávnění využívat k preventivním opravám poruch na asfaltových silnicích svou patentovanou technologii takzvaných mikrovlnných cestářů. Jedná se o využití mikrovlnného ohřevu asfaltu k finančně efektivní a rychlé údržbě vozovky bez vzniku spár.

Zatímco se při běžné opravě výtluk za tepla či za studena vyplní speciální asfaltovou směsí, která nepřiléhá k původnímu asfaltu zcela dokonale, v případě technologie Futtecu se narušení vozovky zacelí zcela beze spár. „Patentovaná technologie umožňuje zahřát na technologickou teplotu přesně vymezenou hranu nepoškozené asfaltové vrstvy v celé její šířce, což vede k bezespárému spojení okraje poruchy s nově dodanou asfaltovou směsí. Díky šetrnému ohřevu pomocí mikrovln se tak nepoškozená část vozovky spojí s nově přidanou asfaltovou směsí bez vzniku spáry a bez poškození plastických vlastností asfaltového pojiva,“ vysvětluje Jiří Rušikvas, majitel a zakladatel společnosti Futtec.

Samotný proces opravy díry ve vozovce o velikosti až 60 krát 80 centimetrů zabere podle Rušikvase jen několik málo desítek minut, díky čemuž nedochází během opravy k většímu omezování provozu. Proces opravy by měl vrátit vozovku do téměř původního stavu. Dalším benefitem je fakt, že díky mikrovlnám lze vozovku pomocí cestáře opravovat během celého roku a díky nízké hlučnosti stroje pracovat i v nočních hodinách.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Se strojem pojmenovaným FT3 již Futtec provedl opravy více než tisícovky výtluků. Opravy v současné době realizuje v rámci zakázek pro různé typy správců vozovek, jako jsou ŘSD či TSK, ale i pro vlastníky soukromých komunikací. V současné době chce však svou technologii nabízet i jako produkt.

„Díky rostoucímu zájmu o naši technologii jsme se rozhodli navýšit výrobu mikrovlnných cestářů, abychom byli schopni realizovat zakázky po celé ČR a následně i v rámci EU. Do budoucna se hodláme zabývat expanzí a prodejem strojů po celém světě. Jednáme proto s globálními hráči o začlenění našeho stroje do portfolia globálních distributorů uvedeného typu zařízení,“ upřesňuje Rušikvas.

Díky dotaci ve výši 1,8 milionu eur (asi 42,5 milionu korun), kterou společnost na vývoj stroje získala od Evropské unie, chce s mikrovlnným cestářem primárně mířit na evropské trhy. Jak Rušikvas vysvětluje, k poškození vozovek dochází všude, liší se však jejich četnost. Tu ovlivňuje již samotný proces výstavby silnice, dále klima, zatížení vozovky apod. Důležitý je však podle něj i samotný přístup k preventivním opravám silnic, které u nás nejsou tolik zažité jako v jiných státech. Jenže právě prevence přispívá k omezování ekonomických ztrát spojených s vozidly stojícími v kolonách, vyšší bezpečnosti silničního provozu a samozřejmě i spoří náklady na udržování pozemních komunikací.

futtec2

Foto: Futtec

S mikrovlnnou technologií lze výtluky opravovat i v zimě

Cena jednoho mikrovlnného cestáře se pohybuje v řádu nižších jednotek milionů korun. „Pokud si uvědomíme, že takový stroj de facto zajištuje návrat vozovky do původního stavu, je jeho cena atraktivní a poměrně nízká,“ dodává Rušikvas s tím, že Futtec v současnosti pracuje na nové generaci stroje, jejíž technologie by měly přinést vyšší rychlost oprav a větší výkon. Nový cestář by měl také zjednodušit obsluhu i samotné provedení opravy. „Zároveň aktivně pracujeme na automatizaci a digitalizaci systému Futtec, což poslouží k efektivnímu plánování oprav na základě přesně identifikovaných potřeb správců silnic,“ dodává Rušikvas.

Společnost zároveň nabízí řešení i pro opravu větších výmolů, se kterými si cestář již neporadí. Tzv. mikrovlnné pece slouží pro dočasnou opravu výtluků šetrným nahříváním asfaltové směsi, kterou je vozovka vyspravována. „Budou určeny pro širší využití i na zanedbanějších silnicích II. a III. třídy, na kterých často bývají výtluky opravdu velkých rozměrů. Věříme, že to přispěje k zefektivnění preventivní péče o české komunikace a povede také k naší expanzi na zahraniční trhy,“ uzavírá Jiří Rušikvas.