Barbie spojila síly s Oppenheimerem. Oba filmy mají za sebou skvělý první víkend v kinech

Internetový fenomén Barbenheimer zafungoval. Na Barbie a Oppenheimera se vydal i Quentin Tarantino, oba filmy v příjmech dalece překonaly očekávání

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

oppenheimer-barbie-1

Foto: CinemArt / Vertical Ent.

Jste Barbenheimer, nebo Oppenharbie?

0Zobrazit komentáře

Nejen léto, ale celý letošní rok byl pro Hollywood zatím spíše zklamáním. Z jen několika málo filmů se staly kasovní hity, naopak vyšlo několik propadáků včetně Flashe nebo pátého Indiany Jonese. Dokonce i nové Mission: Impossible v příjmech zklamalo. Ve čtvrtek ale do kin dorazily dva z nejočekávanějších filmů roku – a na oba se diváci vydali ve vysokých počtech. Až do takové míry, že dalece překonaly očekávání. Jinými slovy: Barbenheimer dobyl kina.

Vzhledem k předchozím měsícům i velice nezvyklé kombinaci dvou velkých premiér byl uplynulý víkend z hlediska množství prodaných vstupenek zvlášť zajímavý. Na jedné straně byla Barbie, chytrá feministická komedie o slavné hračce, na druhé Oppenheimer, tříhodinové životopisné drama o vzniku a vlivu atomové bomby.

Režisérka prvního z nich, Greta Gerwigová, navíc poprvé natočila film pro masové publikum, a režisér druhého, Christopher Nolan, se zase pustil do své asi dosud nejnáročnější látky v nejdelším snímku své kariéry. Obojí zafungovalo skvěle.

Zatímco se od Barbie ve Spojených státech očekávaly příjmy nanejvýš kolem 110 milionů dolarů (2,4 miliardy korun), skutečné číslo se vyšplhalo až na 162 milionů, tedy zhruba 3,5 miliardy korun. To je nejsilnější debut letošního roku, kterému dosud vládnul animovaný snímek Super Mario Bros. ve filmu.

barbie-margot-robbie-warner-bros

Foto: Vertical Ent.

Margot Robbie v roli Barbie ve stejnojmenném snímku

První rekord si přitom blondýnka z růžového světa na konto připsala hned v den americké premiéry v pátek – 70,5 milionu dolarů jí zajistil za letošek nejlepší první den na velkém plátně. S velkým náskokem z trůnu sesadila animovaný hit Spider-Man: Napříč paralelními světy. Nakonec pro sebe Barbie získala titul vůbec nejúspěšnější premiéry filmu režírovaného ženou.

Vysoce nad očekávání se dařilo i Oppenheimerovi. Analýzy zájmu publika a předprodejů mu předpovídaly domácí debut kolem 50 milionů dolarů (1,1 miliardy korun), za zhlédnutí příběhu jednoho z nejvýznamnějších vynálezů v dějinách lidstva ale diváci za první čtyři dny utratili až 82,4 milionu dolarů, tedy necelých 1,8 miliardy korun. Znamená to další potvrzení, že Nolanovy projekty táhnou diváky do kin, nezávisle na žánru.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ke skvělému debutu přitom Oppenheimerovi významnou měrou pomohly projekce v obřích kinech IMAX, kde jsou vstupenky dražší. Ve Spojených státech jejich prodeje představovaly až 47 procent veškerých příjmů – a velký zájem byl samozřejmě hlavně o projekce speciálního analogového formátu IMAX 70mm, který je dostupný jen ve třiceti kinech na celém světě, včetně jednoho v Praze.

„Po celém světě jsme zaznamenali vyprodané sály v brzkých ranních hodinách a lidi, kteří hodiny cestovali i přes hranice, aby Oppenheimera mohli zhlédnout ve formátu IMAX 70mm,“ řekl ředitel IMAX Rich Gelfond.

Dohromady dvojice novinek, spolu s ostatními tituly v kinech, vygenerovala ve Spojených státech čtvrté nejvyšší víkendové příjmy v historii. Tento fakt ještě více podtrhuje trojice víkendů, které jsou nad nimi: jsou totiž spojené s premiérami filmů Avengers: Endgame, Avengers: Infinity War a Star Wars: Síla se probouzí, tedy vysoce očekávanými pokračováními masivních franšíz. Barbie i Oppenheimer sice vycházejí z široce známých předloh, technicky jde ale o původní filmy bez jakékoliv přímé návaznosti na předchozí média.

OPPENHEIMER

Foto: CinemArt

Cillian Murphy jako J. Robert Oppenheimer

Globální příjmy se nesly prakticky ve stejném, pozitivně překvapivém duchu. Barbie ve světě mimo Spojené státy za první víkend vydělala 182 milionů dolarů a celkově tak dosáhla na 344 milionů dolarů. Už teď tedy nemá daleko k tomu, než zaplatí svůj 145milionový rozpočet a náklady na rozsáhlou reklamní kampaň – a začne vydělávat. Oppenheimer, který s rozpočtem 100 milionů patří mezi Nolanovy méně nákladné projekty, z celého světa dohromady vydělal 176 milionů. V Česku se čísla návštěvnosti zastavila na úctyhodných 103 388 divácích pro Barbie a 88 419 pro Oppenheimera.

Nemalý podíl na dvojitém úspěchu měl nejspíš fakt, že mnoho diváků se rozhodlo zhlédnout oba filmy, někteří dokonce v jednom dni. Internet už před několika měsíci začaly zaplavovat memy kombinující růžový Barbieland s nukleární explozí a lidé psali o svých plánech vydat se do kina na Barbenheimera (což mimochodem doporučujeme i vám). Na obojí po sobě se mezi jinými vydal dokonce Quentin Tarantino, zachycený na fotce u pokladny, kde si kupuje vstupenku na Barbie nedlouho po tom, co vyšel ze sálu po skončení Oppenheimera.

Podobně zajímavý kulturní fenomén se nejspíš jen tak opakovat nebude a Hollywood se mimo něj naopak nachází spíše v krizi. Jednak je to zmíněná série neúspěšných filmů, jednak přemíra šablonovitých superhrdinských titulů, jednak boj umělců se studii o férové odměny. V následujících týdnech se ale všichni mohou vydat do kina, nechat se otřást hrozbou nukleárních zbraní a pobavit výletem do růžově plastového světa.

Aktualizace 23. 7. 2023. Předchozí verze článku uváděla nedělní odhady příjmů, podle nichž Barbie a Oppenheimer v amerických kinech vydělali 155 a 80,5 milionů dolarů. Finální oficiální čísla jsou vyšší. Doplněna také česká návštěvnost.

Proč jet na Oppenheimera do Prahy? Vysvětlujeme dostupné formáty novinky Christophera Nolana

Film o vzniku atomové bomby je v Česku možné zhlédnout minimálně ve čtyřech různých formátech. Přibližujeme, co znamenají a jaký vybrat.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

OPPENHEIMER

Foto: CinemArt

Christopher Nolan a Cillian Murphy při natáčení filmu Oppenheimer

0Zobrazit komentáře

Do kin vstoupil Oppenheimer a je dostupný v několika formátech. A teď přichází zásadní otázka – jaký vybrat? A proč? To a mnoho dalšího přináší nové vydání newsletteru Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém i televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Do českých kin včera vstoupil očekávaný Oppenheimer pojednávající o vývoji atomové bomby ve čtyřicátých letech a jeho složitém morálním i politickém kontextu. Vzhledem k excelentním recenzím není ani tak otázkou, zda snímek na velkém plátně vidět, ale v jakém formátu – u nás jsou dostupné minimálně čtyři a v následujících odstavcích vysvětlíme, co který znamená.

Standard – dnes stále nejčastější formát, kdy se film promítá ze speciálního disku z digitálního souboru (DCI) ve standardním rozlišení 2K, tedy přibližně Full HD. Samozřejmě v mnohem vyšším datovém toku a kvalitě než mají prodávané digitální kopie. Očekávat lze tedy kvalitu, na jakou jsme zvyklí, bez dalších příkras. Při objednávání vstupenek online u filmu neuvidíme žádnou speciální značku.

4K – opět projekce z digitálního souboru, ale v rozlišení odpovídajícím 4K. To znamená až čtyřnásobně vyšší míru detailů v obrazu než u standardního formátu, přičemž rozdíl je samozřejmě tím viditelnější, čím blíže plátnu sedíme. Pro většinu diváků v zadních sedačkách příplatek spíše není nutný.

35mm z filmové kopie – analogové promítání z filmového pásu ve standardním rozlišení, jehož digitální ekvivalent je někde mezi 2K a 4K. Vzhledem k tomu, že používané projektory budou nejspíš staršího data, lze očekávat horší kvalitu než u digitálních kopií. Analogový film je nicméně preferovaným formátem režiséra Christophera Nolana a do promítání vnáší malé nedokonalosti (smítka na filmu) nebo mírné poskakování obrazu, které projekci dodávají specifickou retro atmosféru. Seznam projekcí z 35mm filmu je na webu digitalnikino.cz.

IMAX z 70mm filmu — také analogový formát, obrazově ovšem zdaleka nejdokonalejší zkušenost, jakou dnešní kinematografie nabízí. Filmy pro tento formát je nutné natáčet speciálními kamerami IMAX a míra obrazových informací, kterou zachytí, odpovídá digitálnímu rozlišení asi 12K. Navíc v mnoha scénách nabídne větší plochu obrazu, zachycuje totiž více ve vertikální ose. Nolan ho má samozřejmě nejraději.

Projekce ze 70mm filmu jsou v Česku dostupné pouze v pražském IMAX v Cinema City na Floře, ten je navíc jedním z jen třiceti sálů na celém světě (jediným v kontinentální Evropě), kde lze Oppenheimera v tomto formátu zhlédnout. Podle informací firmy IMAX budou projekce ze 70mm filmu dostupné jen tři týdny, tedy do 10. srpna.


Co ukazují trailery

Stvořitel

Na Zemi už pár desítek let probíhá válka lidí s umělou inteligencí. V novince režiséra Rogue One: A Star Wars Story se ale věci mají výrazně jinak, než se zprvu může zdát. Více zde.


Co hýbe světem filmu a televize

Zájem o Toma Cruise po Top Gunu opadl

Koncem minulého týdne do kin vstoupila nová Mission: Impossible Odplata – První část a očekávalo se, že to bude představovat otočení situace po dosud mizerném létu s kasovními neúspěchy jako Flash nebo pátý Indiana Jones. Premiérový víkend skvěle recenzovaného snímku ale moc nenadchl – 235 milionů dolarů z celého světa bylo méně, než naznačovaly analýzy. Rozpočet novinky s Tomem Cruisem navíc vyšel na necelých 300 milionů dolarů. Zda se zaplatí, tak bude záviset na jeho trvanlivosti. Uvidíme, jak si povedou Barbie a Oppenheimer.

Novou Mission: Impossible jsme rozebírali i v našem podcastu Spoiler:


Co si pustit

Oni naklonovali Tyrona

Netflix  |  Komedie  |  2023  |  122 min.  |  ČSFD

they-cloned-tyrone

Foto: Lewis/Netflix

Film Oni naklonovali Tyrona

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

Oni naklonovali Tyrona je film, v němž trojice nekonvenčních hrdinů odhaluje konspiraci o vládních experimentech s klonováním. Ti, kterým nestačí nezvyklá kombinace žánrů sci-fi a absurdní komedie, přitom zároveň dostanou komentář k současné americké společnosti. Je to prý něco mezi Uteč, Chatou v horách a Invazí lupičů těl.

Pro přehled dalších trailerů, novinek z filmového světa a tipů, co si o víkendu pustit, se podívejte na kompletní vydání newsletteru Watch a přihlaste se k jeho odběru zde či v boxu v úvodu článku.