Barbie vs. Oppenheimer? Ne, Barbenheimer je dokonalou symbiózou, kterou je třeba vidět jako celek
Filmy Barbie a Oppenheimer mají premiéru ve stejný den a mnozí se chystají vidět obojí najednou. Vysvětlujeme, proč byste měli i vy – a co vidět první.
Kalendář filmových premiér studia pečlivě sestavují i několik let dopředu, takže když mají dva snímky vyjít ve stejnou dobu, neočekává se u nich stejné publikum – nebo se naopak u jednoho doufá, že tomu druhému diváky přebere. Premiéry filmů Barbie a Oppenheimer 21. července je první případ, studia ale jistě nečekala, že celý internet postihne zajímavý nápad: romantická komedie z růžového světa a děsivý thriller o vzniku atomové bomby se skvěle doplňují a je ideální vydat se na oba. Zbývá vyřešit jediné: jste Barbenheimer, nebo Oppenharbie?
Oppenheimer se možná – vedle jiných filmů Christophera Nolana plných originálních myšlenek – zpočátku mohl zdát jako jedna z méně zajímavých částí jeho tvorby. V zásadě převyprávěná Wikipedie. Režisér ale příběh „otce“ nukleárních zbraní J. Roberta Oppenheimera a tehdejší napjaté doby pojal vlastním osobitým stylem zaměřeným na osobní zkušenost hlavního hrdiny. Výsledkem je prý skutečně děsivý, komplexní snímek zachycující význam atomové bomby tak, jak se o něm dnes příliš málo přemýšlí.
Barbie je v lecčems podobná. Nejen, že pojednává o americkém vynálezu s globálním a dodnes velice relevantním dosahem, ale také je jejím předmětem probuzení se z idealizovaného světa (Barbieland versus abstraktní rovnice částicové fyziky) do mnohem složitější reality (výprava do skutečnosti versus politické i morální důsledky použití atomové bomby). Navíc je to případ projektu, od něhož se očekával předvídatelný výsledek, ale kreativní mysli režisérky Grety Gewrigové a spoluscenáristy Noaha Baumbacha se vydaly jinam.
Oba filmy dohromady vlastně nestojí v ostrém kontrastu, ale dokonale se doplňují, prezentujíc různé úhly pohledu na svět, ve kterém dnes žijeme. Zaprvé je to každodenní osobní zkušenost ženské (a prostřednictvím Kena i mužské) identity, zadruhé větší perspektiva zaobírající se budoucností lidstva jako celku. Jedno je o hledání sama sebe, druhé o identifikaci nového místa člověka na Zemi.
Perfektní symbiózu mezi Barbie a Oppenheimerem si už dávno uvědomili také diváci, kteří se podle všeho na oba snímky v krátkém časovém rozmezí do kina chystají ve vysokých počtech. Americký řetězec kin AMC před týdnem oznámil, že vstupenky na novinky Gerwigové a Nolana najednou si koupilo přes dvacet tisíc lidí. Bez kontextu jiných relevantních čísel není snadné tuto informaci vyhodnotit, na první pohled je to nicméně poměrně vysoká hodnota, kterou výrazně navýší další prodeje, jiné řetězce a mimoamerické trhy.
Filmaři popularitu nečekané kombinace filmů s nadšením přijímají. Tom Cruise, jehož vlastní skvělá novinka Mission: Impossible Odplata – Část První vyrazila do kin před několika dny, před časem vyzval ke zhlédnutí Barbie a Oppenheimera najednou. Na Twitteru napsal: „Miluju double feature (dva filmy za jeden večer, v minulosti častá nabídka kin – pozn. red.) a nemůže být výbušnější (nebo růžovější) než ta s Oppenheimerem a Barbie.“
Margot Robbie, představitelka slavné plastové blondýnky, na nedávné premiéře svého filmu v Londýně sama poznamenala: „Je to perfektní double feature.“ Christopher Nolan se vyjádřil poněkud akademičtěji, ale s podobným nadšením. „Na zdravém trhu je v létě vždycky plno, […] Myslím, že ti z nás, kterým na filmech záleží, opravdu čekali na to, až budeme mít opět plný trh. A teď je to tu a je to skvělé,“ řekl v rozhovoru pro server IGN.
Zhlédnout oba snímky se kromě nich chystá také Gerwigová nebo představitel Oppenheimera Cillian Murphy. Otázkou ale zůstává, kterým začít. Je přitom nutno říci, že ať už zvolíme jakékoliv pořadí, s velkou pravděpodobností bychom měli dostat dva skvělé divácké zážitky. To nedávno naznačily první ohlasy, které film o atomové bombě popisují jako ohromující úspěch a film na motivy legendární hračky za mnohem zajímavější a chytřejší, než by se mohlo zdát.
Zvolit pořadí „Oppenharbie“ (tedy Oppenheimer následovaný Barbie) je vhodnější pro ty, co zkrátka nechtějí zakončit den s hlavou plnou těžkých myšlenek. Oppenheimer nemá být depresivní film – a jeho režisér se prý v průběhu celého procesu tvorby snažil aktivně bojovat s temnotou, která ze zbraně s potenciálem ukončit naši civilizaci nevyhnutelně sálá. Zcela jistě ovšem ze sálu nebudete odcházet se srdcem zalitým radostí.