Bez zisků, bez prodejů, a přesto stejně hodnotná jako Ford. Tesle se v Nikole začíná rýsovat soupeř, jaký tu ještě nebyl
Hvězda Elona Muska září tím doposud nejjasnějším světlem. Šlape jeho vesmírný byznys a daří se i automobilce Tesla, která pomalu, ale jistě míří k milníku nejhodnotnější automobilky na světě. Jenže Elon Musk není jediný, komu pod rukama roste automobilový byznys doslova raketovým tempem. Svou slávu si nyní vychutnává i Trevor Milton, zakladatel automobilky Nikola, který chce udělat díru do světa se svými elektrickými a následně i vodíkovými náklaďáky.
Založit si automobilku vyrábějící elektrické vozy a pojmenovat ji Nikola, vyžaduje určitou dávku odvahy a možná i drzosti. Přesně to ale před pěti lety udělal Trevor Milton, tehdy dvaatřicetiletý milovník technologií, který nebyl schopen dostudovat vysokou školu.
Jeho studium ostatně pořádně ani nezačalo, protože vysokoškolskému studiu v rodném Utahu věnoval pouze jediný semestr. Poté shledal, že studium pro něj není a pustil se do vlastního podnikání. O tom, co přesně Trevor Milton dělal od doby, kdy skončil se studiem, do doby, než založil Nikolu, se toho příliš mnoho neví. O svých tvrdých pádech se Milton pořádně rozhovořil až pro americký magazín Forbes.
Dno poznal dvakrát
První projekt, do něhož Milton vložil rodinné úspory, byl e-commerce projekt Upillar, který umožňoval nákup od několika prodejců prostřednictvím jediné platformy. Toto odvětví bylo v té době ještě v plenkách, a přesto se Miltonovi podařilo každý měsíc přilákat na 80 milionu uživatelů.
Dobře rozjetý podnik ale časem najel na skaliska a utopil všechny Miltonovy finance. Energetický podnijatel, který prý vyniká především v komunikačních schopnostech, se nevzdal a krátce poté se pustil do startupu jménem dHybrid. Jednalo se o společnost, která se zabývala přestavbou konvenčních dieselových agregátů na kombinovanou pohonnou jednotku schopnou pracovat na naftu i zemní plyn.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Vše se vyvíjelo velice slibně a Milton našel prvního odběratele, se kterým podepsal stamilionový kontrakt. Bohužel příliš pozdě zjistil, že partnerovi jde především o jeho duševní vlastnictví. Celý spor nakonec vedl k ukončení činnosti dHybridu a vleklým soudním tahanicím, které nebyly dodnes vyřešeny.
Dělat věci jinak
Ne nadarmo se ovšem říká, že všechno zlé je k něčemu dobré. Milton začal probouzet z popela to, co z jeho společnosti zbylo, a rozjel projekt pojmenovaný dHybrid Systems. Ten se orientoval podobným směrem jako předchozí projekt, ovšem kladl větší důraz na technologii využití zemního plynu a vodíku.
Právě zde se začal lámat chléb a Milton narazil na tu správnou zlatou žílu. Jeho dHybrid Systems od něj zakoupil metalurgický gigant Worthington Industries, pod kterým Milton nějaký čas působil coby generální ředitel dHybridu. Nakonec se rozhodl plně osamostatnit a založil další společnost pojmenovanou Nikola Motor Company. Jejím primárním cílem byla produkce nákladních vozů s nulovými emisemi za využití klasického elektrického i vodíkového pohonu.
Zajímavostí je, že podobně jako Marc Tarpenning a Martin Eberhard při zakládání Tesly, ani Milton toho o způsobu vedení automobilky a elektromobilitě zase tolik nevěděl. Překvapivě k sobě do týmu začal hledat další osoby s minimem znalostí z oboru, ale maximálním odhodláním jít do projektu, který nebudil příliš důvěry. Důvodem prý byla absence jakýchkoliv zažitých pravidel a postupů, což dávalo celému týmu naprosto volné ruce.
Počátky Nikoly se ovšem začátkům Tesly podobají i v tom, že ani jedna automobilka se nehnala do výroby a marketingu. Oba výrobci se soustředili především na tvoření kvalitního produktu a Milton i na odlišné budování filozofie značky. Zatímco většina automobilek staví svou image na produkovaných modelech, pro Nikolu je o něco důležitější palivo, na které její tahače jezdí.
Se silou elektřiny a vodíku operuje Nikola již od samotného počátku a i to je jeden z důvodu, proč pro ni nikdy nebyl problém na své modely sbírat předobjednávky.
Už její první modelový prototyp Nikola One, který byl představen v roce 2016, získal předobjednávky ve výši 2,3 miliardy dolarů. Nikola později představila model Two, v roce 2019 model Tre a díky tomu nyní drží předobjednávky na 14 tisíc vozů v celkové hodnotě 10 miliard dolarů. Jen 800 vozů by měl mít zamluvených pivovarnický gigant Anheuser-Busch.
Raketový růst
Minulý pátek navíc Nikola vstoupila na burzu, což se okamžitě promítlo do ceny jejích akcií i tržní hodnoty. Zatímco ještě v pátek měla cena jedné akcie hodnotu necelých 36 dolarů, během dnešního dne raketově vystřelila na hodnotu téměř 93 dolarů a aktuálně se pouští do zajímavého rodea.
Podobný efekt měl vstup společnosti na burzu i na její tržní hodnotu, o čemž informoval Bloomberg. Zatímco hodnota automobilky Ford, která má daleko důvěryhodnější historii, zastoupení na trzích po celém světě, na kterých nabízí desítky modelů a dokáže generovat zisk, se pohybuje na hranici 29 miliard dolarů, hodnota Nikoly se aktuálně pohybuje ve výši 28 miliard dolarů.
A to je poměrně slušný úspěch na automobilku, která pro letošek nečeká žádné výnosy, na trhu nemá ani jeden model a první vydělanou miliardu dolarů za rok plánuje až na rok 2023. I proto se najdou tací, kteří se na Nikolu a její úspěch dívají skrze prsty, celou věc vnímají jako nafouknutou bublinu a někteří dokonce mluví o podvodu.
Příkladem je i článek na investičním portálu Seeking Alpha, který zpochybňuje celý obchodní model společnosti a polemizuje nad efektivitou tahačů a jejich vodíkového pohonu. A pochybovačný je i například tento příspěvek na Redditu. Zda bude Nikola schopna tyto fámy vyvrátit, bychom se měli dozvědět již během příštích několika let.
Nyní má minimálně dobře našlápnuto k tomu, aby začala konečně odbavovat objednávky. První vozy chce začít vyrábět již během příštího roku v Evropě za pomoci společnosti Iveco. Další tahače by měly vznikat v chystané továrně poblíž domovského Phoenixu. V plné produkci Nikola počítá s výrobou 15 tisíc bateriových a 30 tisíc vodíkových tahačů ročně, přičemž tohoto cíle chce dosáhnout v roce 2027.
Kdy přesně a zda vůbec se na trh dostane i vodíkový pick-up Badger, momentálně není jasné. Nikola se chce primárně zaměřit na sektor těžké nákladní dopravy, na kterou bude také koncipovat své výrobní linky. Pro výrobu vodíkového pick-upu proto bude muset najít partnera, nicméně objednávky na vůz již byly otevřeny. Spolu s tím chce navíc investovat do sítě vodíkových čerpacích stanic, které jsou alfou a omegou úspěchu vodíkové mobility.
A Trevor Milton? Ten vstup Nikoly na burzu prožíval jako nikdo jiný. Minulý pátek označil za druhý nejdůležitější den ve svém životě, hned po svém svatebním dnu. A není se čemu divit, jednalo se o klíčový den jak pro Nikolu, tak i pro jeho osobní bohatství, jelikož v Nikole drží největší podíl.
Late night at the office reviewing paperwork and preparing for the second biggest day of my life (1st was my wedding) . Got my liquid minerals, Bai, redbull and water! Ready for tomorrow! Big interviews. Big day. pic.twitter.com/NMitD4ut8d
— Trevor Milton (@nikolatrevor) June 4, 2020
Přejít do diskuze
CzechCrunch Jobs
-
CzechCrunch Weekly
V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.
Vyhledávání
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.