Bez zjednodušování jednou paralyzujete svůj byznys

Petr KováčikPetr Kováčik

0Zobrazit komentáře

Zakladatel a CEO vyhledávače slev Skrz.cz, Petr Kováčik sepsal další blogpost, který shrnuje jeho zkušenosti z podnikání. Tentokrát na téma, proč je důležité dělat v byznysu věci jednoduše.

Ze všech stran jsme zahlcování komplexitou všemožných systému a procesů. Nejen technologie, ale státní aparát a legislativa jsou stále složitější. Na jednu stranu nadáváme na zákonodárce, jak nám všechno neustále komplikují, na druhou stranu má každý z nás uvnitř sebe tendenci ke zesložiťování. Vždy nás napadne další funkcionalita, kterou bychom mohli přidat, vymyslet složitější zacílení kampaně nebo zesložitit firemní procesy o další schvalování. Každý individuální případ se snažíme systémově vyřešit bez ohledu na poměr četnosti jeho výskytu, přínosů a nákladů.

Příklady můžete hledat kdekoli. Jednou nám klient nezaplatil a hned pro všechny další klienty nastavíme přísnější pravidla. DPH už nemůžeme platit kvartálně, ale každý měsíc, protože pár zloduchů ho zneužilo. Na každém místě na silnicích, kde se někdo vyboural, preventivně snížíme rychlost a dáme plnou čáru.

planetoftheapps_1x

Přečtěte si takéTakto vypadá televizní show od Applu, ve které účinkují celebrity jako will.i.am nebo Jessica AlbaTakto vypadá televizní show od Applu, ve které účinkují celebrity jako will.i.am nebo Jessica Alba

Na Skrz.cz to pak může být nastavení klientské kampaně, který má už desítky různých nastavení vždy s další novinkou, co se individuální klient odlišoval. Všechny původně jednoduché automaty se v pravidelných intervalech rozvíjejí a zesložiťují postupnými přílepky. Web už není jednoduchý jako na začátku, ale má dvě desktopové šířky, responzivní verzi pro tablety a ruzné mobily a musíme myslet na dotyková zařízení.

Ještě zřídka musíme testovat napříč různými prohlížeči na různých zařízeních. Remarketingové scénáře a atribuční modely v marketingu se neustále zesložiťují. Předpisy ze strany státu se zesložiťují a mnohem častěji jsme vyzýváni ke součinnosti kvůli třetím stranám. A tak bych mohl pokračovat donekonečna.

Složitou věc umí udělat kdokoli. Jednoduché ale zároveň funkční řešení umí už jen opravdoví borci. 

Tady je jádro pudla. Každá nová volba vnáší do systému další komplexitu, která postupně roste exponenciální řadou. Když je něco jednoduché, je tam méně příležitostí se porouchat. Když se přeci jenom něco porouchá, tak je jednoduché a rychlé to opravit a může to udělat skoro kdokoli bez složitého zaškolení nebo čtení dokumentace.

Jakmile se dělají věci složitější, nejenže jakýkoli rozvoj stojí čím dál tím více času na výrobu, více času na schvalování kvality a testování, dává to více prostoru pro chyby, ale musíte si do budoucna udělat i více rezerv na opravy chyb a rozšiřování. Nejeden tým se dostal do stavu, že už jen fixoval bugy bez možnosti se zabývat dalším rozvojem. A takto se postupně z mladé mrštné firmy nenávratně stává korporát.

Snažím se do týmu dostávat pravidlo “zjednodušujte to”. Bohužel se to někdy vnímá tak, že nechci lidem dát tu šanci vymyslet něco geniálního nebo tím jen bezhlavě tlačím pouze na rychlost zpracování. Firma, která si dlouhodobě udrží schopnost inovovat, bude schopná držet krok s neustále se proměňujícím prostředím. Je potřeba si neustále nastavovat zrcadlo a odstraňovat málo používané nebo zastaralé součásti systému a umět odřezávat nezdravé části firmy.

Řešte věci rychle a jednoduše. 

V tomhle se mi líbí rychlost rozhodování Zdeňka Cendry, zakladatele Superhosting.cz a CDN77. S ním si nevyměníte 20 emailů, abyste něco vyřešili. Zpravidla mu stačí maximálně 1 až 2 a je hotovo.

Sem tam uděláte rychlým rozhodnutím chybu, ale počet dobrých rozhodnutí je zpravidla větší. Kdybyste se stejným rozhodováním zabývali dvojnásobek času, tak výsledek může být jen o pár procent lepší. Šetřete si mozkové kapacity na činnosti, které budou mít skutečný přínos pro vaše podnikání a rozvoj.