Bezemisní vozy by mohla nabízet i Tatra. První vodíkový náklaďák vyjede z Kopřivnice za dva roky
Zatímco u osobních automobilů se jako jednoznačná budoucnost profiluje především elektřina z baterií, v případě nákladní dopravy není vize pohonu zítřka tak zřejmá. Do hry zde vstupuje také technologie vodíkového článku, která zajímá i experty z České republiky. Ti ji chtějí využít při stavbě moderního nákladního vozu s logem Tatry na přídi, jenž by měl být hotový za dva roky.
Pod hlavičkou Ústavu jaderného výzkumu Řež, který spadá pod energetickou společnost ČEZ, se spojilo pět firem, jež si vzaly za cíl vyvinout vodíkem poháněný nákladní automobil využívající podvozek kopřivnické Tatry. Legendární český výrobce bude mít také na starosti konstrukci prototypu se jménem H2 Tatra.
Vedle společnosti Tatra Trucks se do projektu zapojila také firma Devinn zaměřující se na řešení využívající vodíkovou technologii a Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, přičemž projekt je podporován Technologickou agenturou České republiky.
Delikátní technologie
Právě Devinn bude mít na starost integraci celého vodíkového pohonu do podvozku vycházejícího z řady Force, jak informovaly Hospodářské noviny. ÚJV Řež si firmu původem z Jablonce nad Nisou vybral pro její zkušenosti s vodíkovou technologií. Devinn má na svém kontě například vývoj vlastního mobilního vodíkového generátoru H2 BASE.
Jak ovšem vysvětluje marketingový specialista Devinnu Tomáš Doležal, práce na H2 Tatře bude velice delikátní. „Projekt tohoto rozsahu musí být kvůli maximální účinnosti velmi precizně designován, velkou výzvou je také to, že před integrací vodíkového pohonu je nejdříve potřeba vůz elektrifikovat,“ vysvětluje Doležal. Tím naráží na fakt, že i vodíkem poháněné vozy jsou vybavené elektromotorem, ovšem namísto akumulátoru, který se musí dlouze nabíjet, je zdrojem energie vodíkový článek.
„Jedná se o palivový článek, jehož principem je přeměna paliva, tedy vodíku a kyslíku, přímo na elektrickou energii. Palivové články jsou dnes technologicky vyspělá a bezpečná zařízení s vysokou životností, která je garantována až na dvacet osm let,“ popisuje technologii Petr Konvalinka, předseda Technologické agentury České republiky.