Vodíkové ambice Nikoly chytají druhý dech. Palivové články bude kontroverzní automobilce dodávat také Bosch

nikola-tre-elektricka3

Foto: Nikola

Elektrická verze tahače Nikola Tre

Za několik dní to bude přesně rok, co se fungování americké automobilky Nikola téměř ze dne na den otočilo vzhůru nohama. Dobře rozjetý vlak, v tomto případě tedy spíše náklaďák, narazil do bariéry lží vystavěné tehdejším šéfem společnosti Trevorem Miltonem. Hodnota firmy šla okamžitě k zemi a s ní i naděje, že by se jí skutečně podařilo rozpoutat vodíkovou revoluci v nákladní dopravě.

Rok se s rokem sešel a situace pro Nikolu již nevypadá tak katastrofálně. Zbavení se problematického šéfa, restrukturalizace podniku a nová strategie pomáhají Nikole nabrat druhý dech. Mnohamiliardová investice od gigantu General Motors (GM) sice proklouzla mezi prsty, ovšem jiná partnerství přežít dokázala.

Jedná se například o spolupráci s německou společností Bosch, která v minulosti investovala do Nikoly nejméně 100 milionů dolarů (přes dvě miliardy korun), jak informoval web TechCrunch. Svůj podíl v automobilce sice Bosch po událostech z loňska zmenšil, přesto se podařilo udržet při životě dohodu na dodávky palivových článků.

Tato dohoda byla nyní stvrzena novou smlouvou, ve které se Bosch zavázal dodávat vodíkové články pro nákladní vozy Nikola Tre a Nikola Two. Jednotlivé palivové články bude Bosch dodávat již zkompletované a Nikola je bude do svých vozů implementovat ve svém arizonském závodu. S tím je také spojen záměr do roku 2023 postupně tuto továrnu rozšiřovat, co se plochy i počtu zaměstnanců týče.

nikola-tre-elektricka2

Foto: Nikola

Nikola Tre v elektrické verzi

Jaké jsou finanční podmínky obchodu či objem dodávek, ani jedna ze stran neprozradila. Nikola však ujistila ostatní dodavatele, že nová smlouva nebude žádným způsobem narušovat dohody, které s nimi byly uzavřeny. To se týká také spolupráce s GM. V nezávazném memorandu z listopadu loňského roku se obě automobilky domluvily na navázání předchozí spolupráce a využívání palivových článků Hydrotec z produkce GM v tahačích Nikoly.

Nikola se tak očividně stále snaží dostát svého jména průkopníka na poli vodíkových technologií. Než se tak ovšem stane, čeká automobilku ještě velké množství práce. Prvně bude zapotřebí vyspravit pošramocenou pověst. Té uštědřily tvrdé rány nepravdivá prohlášení Trevora Miltona, který za ně v současnosti čelí žalobám, ale i fingovaný test vodíkového tahače, jenž ve skutečnosti namísto vodíku poháněla gravitace.

Prvním krokem k lepšímu zdraví jména Nikola by měla být elektroléčba. Ještě v tomto roce chce Nikola na trh vyrukovat s elektrickými verzemi svých vyvíjených tahačů. Společnost začátkem tohoto měsíce sice oznámila, že původní plán na výrobu 50 až 100 tahačů v tomto roce musí snížit na 25 až 50 kusů, zároveň však potvrdila, že v současné době testuje již 14 předprodukčních exemplářů.

Skutečné lámání chleba by ovšem mělo nastat za dva roky. Na rok 2023 má totiž Nikola naplánovanou premiéru tahačů vybavených vodíkovými články. Nikola přitom ví, že jakékoliv otálení se nemusí vyplatit. Odklady by mohly vyvolávat nové otázky a také by nahrávaly do karet konkurenci. Technologií vodíkového tahače se totiž zaobírají už i taková jména jako Toyota, Mercedes či Hyundai.

Vojtěch Sedláček

Fanoušek všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

Fanoušek všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.