Tahače na vodík i na baterky. Mercedes ukázal, že se elektrické budoucnosti nákladní dopravy nebojí

mercedes-genh2-1

Foto: Daimler

Elektrický tahač Mercedes-Benz eActros Long Haul

0Zobrazit komentáře

Mercedes platí za prémiového výrobce luxusních osobních automobilů, ovšem neméně významnou pozici si drží i v sektoru nákladní dopravy. I ta prochází významnými změnami, které jí ve jménu vyšší udržitelnosti ženou do náruče alternativních pohonných systémů. A Daimler, potažmo Mercedes-Benz, nechce tyto velké změny prospat. V rámci nově představené strategie elektrifikace užitkových vozidel proto představil vlastní koncept tahače využívajícího síly vodíkové technologie, doplněný o elektrický nákladní vůz schopný ujet na jedno nabití až 500 kilometrů.

Vodíková novinka určená pro mezinárodní dálkovou přepravu nese název Mercedes-Benz GEnH2 Truck. Na jediné natankování dvou nádrží o skladovací kapacitě 40 kilogramů dokáže tahač ujet až 1 tisíc kilometrů. Díky tomu se tak příliš neliší od klasických vozů vybavených tradičními pohonnými jednotkami. Za tuto efektivitu vděčí svým palivovým článkům pracujícím s kapalným vodíkem o vysoké energetické hustotě.

Daimler si však předsevzal, že jeho vodíková budoucnost nebude tradiční vozy dohánět jen co se dojezdu týče. Jeho snahou bylo dostat technologické parametry vozu na úroveň tahače Actros, který je klasickým zástupcem tahačů od Mercedesu. GEnH2 Truck se tak může pochlubit schopností uvézt až 25 tun nákladu, podobnou tažnou silou i výkonem. Ten má u předprodukční verze na starosti dvojice elektromotorů o celkovém maximálním výkonu 330 kW a točivém momentu 2 071 Nm.

mercedes-genh2-83

Foto: Daimler

Hned tři nové tahače Mercedes představil Daimler v rámci své nové elektrické strategie

V tento moment je GEnH2 Truck zatím pouze technologickým konceptem, který by se měl stát základem již oznámené sériové verze vybavené palivovými články o výkonu 300 kW. Ty doplní sada akumulátorů o kapacitě 70 kWh, která může na omezený čas přispět dalšími 400 kW. Do těchto zásob však bude saháno jen ve výjimečných případech, například při rozjíždění či pohybu do vrchu s plně naloženým návěsem.

Odhalení produkční verze a její zkušební provoz u vybraných zákazníků Daimler plánuje na rok 2023. Sériová výroba by se měla spustit ve druhé polovině této dekády. Daleko dříve se tak dočká výroby další představená novinka v podobě čistě elektrického tahače eActros Long Haul, který v sobě bude mít místo palivových článků akumulátory.

Jeho dojezd na jediné nabití by měl činit přibližně 500 kilometrů, což není na nákladní automobil příliš dlouhá vzdálenost. Mercedes ovšem kalkuluje s legislativou Evropské unie, která nařizuje řidičům kamionů, aby si po 4,5 hodinách jízdy udělali přestávku dlouhou minimálně 45 minut.

A právě tyto přestávky se vyloženě nabízejí k tomu, aby během nich načerpali novou energii nejen řidiči, ale také jejich elektrický tahač. Mercedes prozatím blíže nespecifikoval technické parametry vozu, nicméně uvedl, že by měl být připraven k produkci v průběhu roku 2024.

mercedes-genh2-58

Foto: Daimler

Elektrický tahač Mercedes-Benz GEnH2 Truck

Do třetice byl představen model eActros. Oproti předchozím dvěma vozům se jedná o menší a také méně futuristicky vyhlížející nákladní vůz, který by se měl dočkat sériové výroby jako první. Mercedes jej v provozu testuje již od roku 2018 a podle aktuálních informací by nic nemělo bránit tomu, aby začal být během příštího roku vyráběn.

I v jeho případě byl Daimler na bližší informace skoupý. Prozradil jen to, že by měl být nabízen ve verzi se dvěma či třemi nápravami a jeho dojezd na jedno nabití by měl výrazně převyšovat hranici 200 kilometrů, které dosahoval prototyp.

miroslav-udan-boxed

Přečtěte si takéNa internetu se bude prodávat úplně všechno. Česko jsme dobyli, teď jdeme do Evropy, říká šéf Shoptetu Miroslav UďanNa internetu se bude prodávat úplně všechno. Česko jsme dobyli, teď jdeme do Evropy, říká šéf Shoptetu Miroslav Uďan

Všechny tři představené modely vytvářejí základ pro ambiciózní plán Daimleru, který by chtěl nejpozději do roku 2039 vyrábět pouze uhlíkově neutrální nákladní vozidla. Ta budou založená na platformě ePowertrain a budou vybaveny buď čistě elektrickou, nebo vodíkovou technologií pohonu.

Mercedes touto iniciativou navazuje na další společnosti, které vidí ve spojení nákladní dopravy a technologie palivových článků či elektrického pohonu velký smysl. Svůj vlastní vodíkový tahač nedávno představila automobilka Hyundai a spojení palivových článků a nákladního vozu testuje i Toyota. Vodíkové tahače jsou základním kamenem podnikání automobilky Nikola a čistě elektrický tahač Semi již delší dobu slibuje i automobilka Tesla.

20c0486-010-w1680xh945-cutout

Foto: Daimler

Elektrický Mercedes-Benz eActros