Bikesharingový startup Rekola letos začne v Praze jezdit s vlastními elektrokoly

Michal PtáčekMichal Ptáček

rekola-1

Tuzemský bikesharingový startup Rekola se připravuje na významný milník své téměř sedmileté historie. Zatímco loni startup vedený zakladatelem Vítkem Ježkem nasadil do pražské metropole sdílené skateboardy, letos rozšíří ve spolupráci s energetickou firmou Innogy své kapacity o takzvaná elektroREkola poháněná elektrickým pohonem. Právě německé Innogy, který patří mezi největší energetické hráče v Evropě, by se mělo postarat o dodání samotné technologie.

„​V průběhu jara se v Praze rozjedou naše vlastní elektroREkola. Našli jsme skvělého partnera – innogy, dodavatele energií, který nám náš sen pomůže splnit. Podrobnosti o spolupráci, ceník i to, kde budou moci uživatelé elektroREkola parkovat, včas prozradíme,“ prozrazuje zatím bez bližších podrobností zakladatel Rekol Vítek Ježek.

​„Městská mobilita je téma, kterým se v Rekolech zabýváme již nějaký čas. Proto jsme ostatně v loňském roce spustili vedle kol i sdílené koloběžky a skateboardy. Posunutí k elektromobilitě vnímám jako logický krok, i vzhledem k celosvětovému trendu​,“ dodává Ježek, který loni se svými kolegy oslavil rekordní rok.

vit-jezek-rekola

Foto: Rekola

Vítek Ježek, zakladatel a ředitel bikesharingu Rekola

I tentokrát se však novinky dočkají pouze pražští uživatelé. V ostatních městech, mezi které letos budou kromě Prahy patřit opět Brno, Olomouc, České Budějovice, Liberec, Frýdek-Místek a postupem času znovu i Ostrava, si pasažéři budou muset vystačit pouze s typickými růžovými rekoly bez elektrického pohonu.

Rekola si letos odšlapou již svoji sedmou sezónu a potvrdí konstantně rostoucí popularitu tuzemského přepravního startupu. Ten aktuálně eviduje 182 tisíc uživatelů s tím, že loni služba zaznamenala 172 tisíc uskutečněných jízd. Jejich počet by měla do budoucna navýšit i zahraniční expanze. Už od loňského října totiž Rekola působí ve Finsku, konkrétně v přístavním městě Vaasa, kde již několik desítek růžových kol brázdí ulice.

yemi-ad1

Přečtěte si takéYemi A.D.: Od začátku jdu za svým snem. Jsem hrdý, že můžu ve světě reprezentovat Českou republiku

„Řešili jsme, co a jak budeme dělat s naší expanzí, a v tom se nám někdy v červnu ozvala slečna z finského města Vaasa. Znala náš příběh, zaujalo ji, jak recyklujeme stará kola, a říkala, že by bylo pěkné, kdyby i Vaasa měla vlastní bikesharing,“ uvedl v říjnu pro CzechCrunch zakladatel Rekol Vít Ježek.

Rekola-7

Další zahraniční města Ježek a spol. plánují přidat i letos, mezitím však ale startup čeká spousta práce i na domácím trhu. Například do Ostravy stejně jako Rekola míří i německý bikesharingový gigant Nextbike. Ten jen v Německu disponuje desítkami tisíc kol a celkem působí ve 26 zemích včetně Spojených států, Velké Británie, Nového Zélandu, Rakouska, Polska nebo Chorvatska.

V Ostravě Nextbike uspěl ve veřejné zakázce, kterou město vypsalo, ale Rekola se nakonec rozhodla, že se do třetího největšího českého města i přesto vrátí, jelikož tam v loňském roce podnikla úspěšný pilotní provoz. Kdy a za jakých podmínek provoz v Ostravě začne, Rekola teprve oznámí.