Bílá stopa může být i elektrická. Na zasněžené pláně si hledají cestu motocykly a sněžné skútry s elektromotory

hory4

Foto: Taiga Motors

Elektrifikované skútry Taiga Motors

0Zobrazit komentáře

Azurové nebe, sluneční paprsky a hlavně haldy prašanu, které lze sjíždět na sto způsobů. Tak vidí zimní dovolenou turisté, kteří do hor houfně najíždí s první vločkou. Jenže sněhová nadílka nemusí naplňovat štěstím každého, kdo se v horských masivech pohybuje. Především místním usedlíkům může připravit krušné chvilky, zejména pokud se potřebují efektivně přepravovat po hřebenech hor.

V některých případech je jediným řešením sněžný skútr či rolba. Ale kde najít šerpu, který nahoru vyvleče potřebné litry benzínu? Odpověď přináší společnost Taiga, která představila svůj první sněžný skútr, jehož palivo na vrcholky dopravuje elektrické vedení.

Firma se sídlem v kanadském Quebecu oznámila přípravu výroby sněžného skútru v roce 2018 a nechala se slyšet, že chce vyvinout stroj, který vystřelí z 0 na 100 km/h za tři sekundy. To se jí povedlo, a ještě přidala další dva modely, které se pyšní podobně zajímavými parametry, díky nimž jsou daleko efektivnější než poma na vleku.

hory8

Foto: Taiga Motors

Zaměstnanci Taiga Motors oslavující první vyrobené kusy motocyklů

Nyní z výrobní linky společnosti sjely první kusy a Taiga Motors se pomalu chystá k zahájení dodávek předobjednaných modelů. Zákazníci mohou sáhnout hned po třech nabízených v několika verzích. Ekko a Atlas jsou koncipovány jako sportovnější a slouží především pro zábavu se svižným zrychlením.

Třetí model Nomad má naopak představovat nástroj určený především k přepravě a práci. Jeho nejsilnější verze s výkonem 120 koní dokáže utáhnout zátěž až 510 kilogramů, je robustnější a také uveze dva pasažéry. Všechny tři modely v závislosti na svých konfiguracích dovedou na jedno nabití ujet od 100 do 140 kilometrů.

Cena startuje na 15 tisících dolarech, tedy přibližně 320 tisících korunách. Bude chvilku trvat, než si naleznou své pevné místo na trhu a horách, ovšem alespoň v těch quebeckých chce Taiga Motors jejich rozšíření pomoci prostřednictvím výstavby rychlonabíjecích stanic u lesních stezek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Skútr ovšem není řešením pro každého. Je relativně velký a těžký. I proto jako rychlé přibližovadlo mezi zapadanými chaloupkami na svahu přichází v úvahu malý sněžný motocykl MoonBike, který se ve formě prototypu představil zhruba před rokem. Jeho tvůrci nyní oznámili cenu a specifikace produkční verze, která by se měla dostat velmi brzy na trh.

Na tomto francouzském hybridu mezi motocyklem a sněžným skútrem může jezdit pouze jeden pasažér, který na řídítkách ovlivňuje, jakou rychlostí bude pás stroj hnát kupředu. Namísto předního kola končí odpružená vidlice lyžinou, a jízda tak musí být skutečnou zábavou.

Motocykl je díky elektromotoru o výkonu 3 kW schopen jet rychlostí až 42 kilometrů v hodině. Vyměnitelná baterie o kapacitě 2,5 kWh dokáže na jedno nabití posloužit až hodinu v režimu Sport a až 1,5 hodiny v režimu Ekko. Její nabíjení by přitom mělo zabrat necelých šest hodin. Tedy za předpokladu, že není použita rychlonabíječka, se kterou se doba nabíjení smrskne přibližně na tři hodiny.

hory9

Foto: MoonBikes

Sněžný motocykl Moonbikes

Zajímavostí je, že tato čísla lze zdvojnásobit, pokud se připojí druhá baterie, na kterou se ve vyhřívaném bateriovém boxu též myslelo. Díky vyhřívání dokáže motocykl bez problému fungovat v teplotách klesajících až 25 stupňů pod bod mrazu. Je ovšem otázkou, zda je v takové zimě schopen fungovat samotný jezdec.

Na motocykl však mohou usednout i ti, kteří si po vzoru medvědů vytvářejí na zimní měsíce dostatečné tukové zateplení. Motocykl je totiž schopen uvézt jezdce o hmotnosti až 120 kilogramů, přičemž dokáže šplhat po svazích až s 40stupňovým sklonem a brodit se prašanem o hloubce 30 centimetrů.

Cena této hračky je vyčíslena na 8 500 dolarů, tedy něco málo přes 180 tisíc korun. První dodávky by měly být zahájeny již v polovině tohoto měsíce.

Rolls-Royce hlásí rekordní rok 2021. Navzdory krizi prodal o polovinu více vozů než loni

rr2

Foto: Rolls-Royce

Model Rolls-Royce Ghost ve verzi Black Badge

0Zobrazit komentáře

Zatímco většina automobilek by na minulý rok nejraději zapomněla, v Anglii je nálada zcela opačná. Rok 2021 znamenal pro Rolls-Royce, který působí na trhu dlouhých 117 let, dosažení vůbec nejlepších prodejních výsledků v historii. Prodeje narostly bezmála o padesát procent, přičemž nejvíce táhly modely Ghost a Cullinan.

Hledat na trhu automobilku, která by se dokázala rovnat Rolls-Roycu, je nadlidský úkol. Britové platí za svébytnou loď automobilového průmyslu, která nastavuje laťku luxusu a opulence extrémně vysoko, a jen málokdo odmítne možnost nalodit se na její palubu. Tedy za předpokladu, že na to má.

V loňském roce se k tomuto kroku rozhodlo o téměř polovinu více zákazníků než v roce předchozím. Rolls-Royce prodal 5 586 vozů, což představuje 49% meziroční nárůst. Zájem přitom rostl napříč téměř všemi trhy, na kterých automobilka působí. Slavná společnost přitom zdůrazňuje, že prodeje prudce rostly i na trzích, jako je Čína, USA, Asie a Tichomoří.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Největší zájem byl o model Ghost, který jsme nedávno sami vyzkoušeli a jenž slaví první plnohodnotný rok na trhu a také se v říjnu minulého roku představil ve verzi Black Badge Ghost. Jeho silné prodejní výsledky podpořil i SUV model Cullinan, pozadu nezůstal ani vrcholný model Phantom, o který je tak velký zájem, že aktuálně uskutečněné objednávky začnou být odbavovány nejdříve ve třetím čtvrtletí letošního roku. A to i přesto, že provoz automobilky v domovském Goodwoodu běží 18 hodin denně.

Podle Rolls-Roycu rostl zájem také o služby programu Bespoke, ve kterém si mohou nároční zákazníci nechat svůj Rolls-Royce personalizovat přesně dle svých potřeb a požadavků. Zároveň má tato divize za úkol pracovat na specialitkách, které vznikají i ve spolupráci s jinými společnostmi, jako je například model Phantom Oribe, na němž spolupracoval s módní značkou Hermès.

rr1

Foto: Rolls-Royce

Torsten Müller-Ötvös, ředitel automobilky Rolls-Royce

 

mk_tk_roivenue

Přečtěte si takéČeský startup koupili Holanďané. Teď míří do USA a mění vedeníČeský startup koupili Holanďané, teď dál roste. Míří do Ameriky a mění své vedení

Na co se ovšem bude zrak fanoušků značky upírat v následujícím obdobím nejvíce, je vůbec první elektromobil značky jménem Spectre. Jeho vývoj automobilka oznámila v září minulého roku, ovšem novinka by se měla dostat na trh až koncem roku příštího. Automobilka chce totiž vůz podrobit extrémní zatěžkávací zkoušce, která nasimuluje 400 let jeho užívání a zavede jej do všech koutů světa.

Vysoké číslo růstu prodejů je také důsledkem situace z předminulého roku, kdy automobilka naopak zaznamenala propad. Loňské výsledky jsou navíc o devět procent lepší než ty z roku 2019, který doposud patřil k nejsilnějším v historii společnosti. A to i přesto, že se celý svět především ve druhé polovině roku 2021 topil v nedostatku součástek.