Bilion korun pro Muska a přesun do Texasu. Miliardář před akcionáři Tesly zářil, do zpěvu mu ale není

Elon Musk nemá rád stát Delaware. Tamní soud mu dříve rekordní prémii zamítl. Akcionáři Tesly mu ji opět přiklepli, není ale jasné, jestli ji uvidí.

Jiří BlatnýJiří Blatný

elon

Foto: CzechCrunch (vygenerováno v Midjourney)

Elon Musk je nejbohatším člověkem světa

0Zobrazit komentáře

V Tesle panují obavy, že toho Elon Musk má hodně. Kromě automobilky se věnuje i síti X (Twitteru), Neuralinku, rakeťákům ze SpaceX či umělé inteligenci v xAI. Akcionáři Tesly mu proto schválili rekordní balík odměn ve snaze přimět ho, aby se právě na automobilku soustředil. Dohoda o prémiích vznikla už v roce 2018, soud ji ale letos zrušil, a je tak otázkou, kdy a jestli vůbec Musk tučné prémie opravdu uvidí. Na výročním schůzi akcionářů si sice pochvaloval i stěhování právního sídla Tesly z malého státu Delaware do Texasu, dění v jeho dalších firmách mu ale na klidu nejspíš nepřidává.

Dohoda o prémiích od Tesly byla největší, jakou kdy kterákoliv firma ve Spojených státech hodlala svému šéfovi vyplatit. Když Muskovi balík odměn přiklepli poprvé, měl hodnotu dokonce vyšší, 56 miliard dolarů, aktuálně kvůli poklesu akcií zmíněných 44,9 miliardy dolarů. Přesný poměr hlasování znám není, Musk ale tvrdí, že šlo o jasnou záležitost. „Sakra lidi, já vás miluju,“ prohlásil na sjezdu viditelně rozjařený miliardář.

Musk ale v dohledné době v přepočtu jeden bilion korun nejspíš nedostane. Balíček totiž bude pravděpodobně ještě několik měsíců řešit soud v Delawaru. Tam totiž Teslu žaluje akcionář Richard Tornetta, protože podle něj byla výše odměn přehnaná. Soudkyně Kathaleen McCormicková v lednu dohodu o odměnách pro Muska opravdu zamítla s tím, že je nespravedlivá.

Prémie měl Musk dostávat po částech při splnění stanovených cílů, mezi kterými je například určitá ziskovost firmy a cena akcií na burze. Právě tam byl ale podle žaloby i delawarského soudu háček. Tesla měla totiž vlastní investory oklamat, protože naznačovala, že splnění takových milníků je velmi obtížné, zatímco ve skutečnosti to bylo naopak.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud jste doteď o druhém nejmenším státě USA Delawaru mnoho neslyšeli, vězte, že není náhoda, že Tesla sídlí právě tam. Má totiž pro byznysy příznivý daňový systém i zákony. Ve státě, který má pouhý milion obyvatel, je hlášených 1,6 milionu firem. Ostatně když chce i česká společnost proniknout na americký trh, je pro ni nejjednodušší si otevřít dceřinou firmu právě v Delawaru. Kvůli soudní tahanici se ale Muskovi ve státě, kterému se v USA přezdívá První, protože jako první ratifikoval americkou ústavu, přestalo líbit.

Tesla se proti rozhodnutí delawarského soudu odvolává, ale i tak požádala akcionáře, aby balík znovu schválili na valné hromadě v Austinu v Texasu. Akcionáři na ní také zvolili dvě zvučná jména do představenstva: bratra Elona Muska Kimbala a Jamese Murdocha, syna australského mediálního magnáta Ruperta, a schválili návrh, aby se právního sídlo Tesly přesunulo z Delawaru právě do Texasu.

Zatímco kritici Tesly a Muska poukazovali na nekalé záměry ohledně Muskovy tučné odměny, příznivci naopak argumentují, že dohoda je nezbytná, aby Musk nasměroval svou pozornost opět naplno k Tesle. Vedle ní má totiž miliardář aktuálně dalších pět firem: X (dříve Twitter), Neuralink, startup světa umělé inteligence xAI a SpaceX, v níž je zároveň ředitelem.

S xAI je aktuálně uprostřed bitvy s nejznámější firmu oblasti generativní umělé inteligence OpenAI, kterou pomáhal založit spolu se svým dávným přítelem Samem Altmanem. Jejich vztah zhořknul, protože se pánové nepohodli v tom, zda má při vývoji AI hrát prim zisk, nebo bezpečnost.

SpaceX zase nedávno poprvé úspěšně vyneslo do vesmíru raketu Starship a s oběma jejími částmi kontrolovaně přistálo zpátky na Zemi. V souvislosti se SpaceX také nedávno Wall Street Journal přišel s informací, že měl Musk mít pohlavní styk se zaměstnankyní a stážistkou raketové firmy a další pracovnici měl žádat, aby s ním otěhotněla.

Jestli bude logická snaha akcionářů Tesly obrátit pozornost majitele automobilky zpátky jejím směrem, nebo ne, to ukáže čas. Sám dvaapadesátiletý miliardář ale nejeví známky toho, že by spektrum svých byznysových aktivit hodlal jakkoliv zmenšovat. Server CBS navíc upozorňuje na byznysovou analýzu, která ukazuje, že vyšší odměny se zřídkakdy projeví na lepším výkonu čelních představitelů firem.

S využitím ČTK

Big tech kousek za Prahou aneb Jak jsem si hrál s tunovým nakladačem na dálkové ovládání

V inovačním centru Doosan Bobcat jsme se vrátili do dětství a nahlédli pod kapotu pracovních strojů. Jsou autonomní, elektrické a plné technologií.

Jiří BlatnýJiří Blatný

bagr

Foto: Doosan Bobcat

Ročně se v dobříšském závodě vyrobí přes 25 tisíc strojů

0Zobrazit komentáře

Vyrazil jsem si hrát na pískoviště s vozy na dálkové ovládání. Ne, nezbláznil jsme se, ani se ze mě na den nestalo dítě. Stroje, o kterých je řeč, ale nejsou žádné hračky, byť tak s ovladačem v mobilu některé můžou působit. Váží totiž více než tunu. Žádný velký hluk motoru ale nečekejte, mají totiž i elektrický pohon. Je to třeba smykem řízený nakladač s logem rysa na karoserii od výrobce Doosan Bobcat, který ve středočeské Dobříši jižně od Prahy stavební stroje nejen vyrábí, ale i vyvíjí. Mateřská skupina, jihokorejský Doosan, tam má inovační centrum a co v Česku inženýři vymyslí, to putuje do celého světa.

Je Big tech a Big tech. První je spojený s kalifornským Silicon Valley, tričky s krátkými rukávy tamních miliardářů a nejhodnotnějšími firmami světa. Centrum toho druhého najdete třeba ve středočeské Dobříši jižně od Prahy. Je to svět těžkých nákladů a velkých pracovních strojů výrobce Doosan Bobcat, který patří pod jihokorejskou skupinu Doosan a má zde centrum pro Evropu, Střední východ a Afriku, zkráceně region EMEA.

Tady různé pracovní stroje vyvíjejí, vyrábí i inovují o nové vychytávky. Výsledkem je třeba už zmíněné dálkové ovládání MaxControl, které umožňuje kompaktní nakladače od Bobcatu řídit jen za použití iPhonu nebo iPadu, bez nutnosti sedět přímo ve vozu. Člověk má tak při práci lepší přehled o dění kolem. Navíc je také ve větším bezpečí, což se hodí třeba při demoličních pracích. Mezi dalšími technologickými udělátky je možnost používat chytrý telefon jako klíč nebo kamera, která je díky využití umělé inteligence schopná rozpoznat chodce v blízkosti stroje.

Pokud jste fanouškem aut, asi s vámi výše uvedené příklady moc nepohnuly. V době autonomních vozidel a vyladěného infotainmentu se to opravdu nemusí zdát jako velká věc. Jak ale v Bobcatu připomínají, stavebnictví je obor, který je někdy stejně těžkopádný jako obří stroje, o kterých je řeč. Poradenská firma McKinsey & Company ho třeba nedávno zařadila na předposlední místo v tempu přijímání nových technologií. Pomalejší tehdy byla jen myslivost. V Bobcatu se ale snaží dělat to jinak a výsledkem jsou i vychytávky typu průhledného ovládacího displeje nebo autonomní nakladač s pohonem na elektřinu.

Když člověk prochází vývojovým centrem firmy, připadá si jako na návštěvě u raketových inženýrů. Ve velké industriální hale totiž procházíme kolem strojů, třeba obráběcích, jejichž hodnota za jeden kus se pohybuje okolo milion eur (24,6 milionu korun). Investovat do inovací se tady totiž rozhodně nebojí. Do centrály v Dobříši firma jen loni dala 14 milionů eur (350 milionů korun). „Celkově jsme tady za posledních deset let investovali přes 2,5 miliardy korun,“ počítá Giuseppe Pappalardo, viceprezident pro provoz z Doosan Bobcat EMEA.

Velké sumy ale ve firmě nerozhazují jen tak. „V Evropě to nemá obdoby. Jsme díky tomu vysoce nezávislí na dodavatelích. Máme věci, které mohou běžně testovat jen státem certifikované ústavy a my máme povolení taky,“ říká zvýšeným hlasem Aleš Košťák, šéf prototypové výroby a testovací laboratoře v rámci inovačního centra Doosan Bobcatu, když je kolem nás slyšet klepání, syčení a dunění.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud má člověk soudit z aktuálních finančních výsledků, strategie je to úspěšná. Globální tržby jihokorejské skupiny Doosan, jejíž historie začala na konci devatenáctého století v podobě obchodu s potravinami, byly vloni na rekordních 7 miliardách eur (160,4 miliardy korun).

Tržby jen v Evropě, Středním východě a Africe se vloni dostaly na 1,5 miliardy eur (zhruba 37 miliard korun). Ve středočeské Dobříši pro tento region vyrobí přes 25 tisíc strojů ročně. Většina z nich opravdu putuje do zahraničí, do více než 70 zemí. A důvod dobré byznysové kondice? Hodně se staví, zní z Bobcatu. Kromě toho také firma více vyváží do Německa, Pobaltí, Španělska a na Blízký východ.

Testovat, testovat, testovat

Aby si inženýři byli jistí, že jejich stroje vydrží různé podmínky, důkladně je zatěžují. „Bavíme se o jednom milionu eur za jeden jediný test. A takových je v rámci výrobního procesu několik. Při tom finálním stroj rozebíráme na prvočástice a kontrolujeme, jak přežil,“ vysvětluje Košťák. Na své technické limity si stroje sáhnou třeba na naklápěcím stole, kde se zkoumá jejich stabilita v náklonech. „Stůl se umí dostat až na 45 stupňů náklonu. Stroj na něm zvedáme, dokud neztratí stabilitu,“ říká Košťák, který testy vede.

Zatímco se plošina se strojem za pravidelného pípání naklání čím dál víc, pokračuje: „Některé stroje od nás jsou schopné pracovat třeba i ve 42stupňovém náklonu.“ V hlavě se snažím takový scénář představit. Moc mi to nejde. „Můžu vám říct, že normální člověk se na takovou úroveň nedostane,“ překřikuje Košťák hukot kolem, jako by mi četl myšlenky.

Na většině míst rozsáhlé haly se zvuky rozléhají, existuje tu ale výjimka. Prostor, ve kterém si člověk nepřipadá jako v továrně, ale ve velkém nahrávacím studiu a ozvěnu byste tu hledali marně. Je to největší odhlučněná komora v Evropě, kde se testuje… hlučnost. Jednak ta, které čelí operátor stroje, ale i ta ovlivňující kolemjdoucí.

„Běžně se takové věci testují v otevřených prostorách, jako jsou letiště. Problém ale je, že tam musíte přijet, správně nastavit mikrofony, navozit tam techniku… trvá to hodně času. To jsme jsme chtěli eliminovat,“ vysvětluje Košťák. Dodává, že si místo od Bobcatu někdy pronajímají i některé automobilky a výrobci elektroniky.

Minirypadla a smykové, pásové či kloubové nakladače… ať se bavíme o jakémkoliv stroji vyrobeném v Dobříši, středobodem je vždy člověk. Mají tu ale jeden stroj, který je jiný. Nemá totiž kabinu. Je to koncept plně elektrického autonomního nakladače RogueX2. Neprodukuje žádné emise, jednak díky pohonu na baterie, ale i díky elektrickému zvedání a naklápění přední lžíce bez použití hydrauliky.

„Emise ale nejsou jen výfukové plyny ze spalovacích motorů, ale také hluk, vibrace a úniky kapalin a například i náhrada hydrauliky za elektrické pohony. Řešíme je všechny najednou,“ říká Vijay Nerva, vedoucí inovací Doosan Bobcat EMEA. „Technologie, na kterých pracujeme, budou prospěšné nejen pro naše zákazníky, ale mají potenciál přitáhnout mladší pracovníky do stavebnictví,“ uzavírá Nerva.