Biskup pro 21. století. Online duchovno může být niternější a dary se platí kartou, říká Tomáš Holub
Plzeňský biskup Tomáš Holub
Moderní technologie nejsou zrovna něco, co by se člověku vybavilo v souvislosti s katolickou církví. Jenže doba se mění a s ní i kněží, zvlášť když všude kolem řádí covid. Online kázání? Před dvěma lety sci-fi, dnes v podstatě rutina. Mezi jednotlivými farnostmi a diecézemi jsou ale rozdíly. A jestli je někdo technologickým progresivistou v černé klerice, je to plzeňský biskup Tomáš Holub. Důvodů, proč vyčnívá a ani trochu neodpovídá zažité představě církevního hodnostáře, je ale mnohem víc.
Když v roce 2016 převzal plzeňskou diecézi, stal se ve svých 48 letech nejmladším tuzemským biskupem. Dávno ale patřil mezi nejviditelnější a nejvlivnější postavy zdejšího kléru: býval poradcem a blízkým spolupracovníkem kardinála Dominika Duky, v letech 2011 až 2016 působil jako generální sekretář biskupské konference, v 90. letech byl prvním armádním kaplanem a vojáky doprovázel třeba do války v bývalé Jugoslávii.
Vždy byl hodně aktivní na veřejnosti – coby styčný důstojník a vyjednavač církevních restitucí ani nemohl jinak. Dlouhodobě reprezentuje liberální katolické křídlo, které podporuje občanskou společnost a snaží se církev otevírat mladým lidem. Je velkým podporovatelem papeže Františka, kterého před pár týdny osobně i navštívil.
A podobně jako jeho předchůdce František Radkovský, který běžně předčítal kázání z Macbooku, i Tomáš Holub říká, že moderní technologie můžou církev v ledasčem posunout. Ostatně sám je velmi aktivní na sociálních sítích a před pár dny v nově opravené katedrále sv. Bartoloměje představil bezdotykový terminál na placení milodarů bankovní kartou.
Že by ale moderní technologie napravily vše, co mezi lidmi a ve společnosti nefunguje – a že toho poslední roky není málo – si nemyslí. „Mohou pomoct, ale až ve druhém kroku. S tím prvním, což je vytváření kořenů a pout k lidem i místům, si musíme pomoct sami,“ říká Holub v obsáhlém vánočním rozhovoru pro CzechCrunch, v němž došlo nejen na technologie, ale i udržitelnost, očkování, rozdělenou společnost a úvahy, jak to napravit.
Teď jste obletěl republiku ve zprávách s digitální pokladnou pro bezhotovostní platby, jak vás to napadlo?
Katedrálu jsme v létě otevírali po dlouhé rekonstrukci, takže si procházíme takovým ohňostrojem novinek. Digitální pokladnička se poprvé objevila v poutním kostele v Neratově, kde působí můj kamarád Josef Suchár. Hned mě napadlo, že to musím mít i v Plzni, protože to bude trend. A je to i zajímavost, kterou dnes lidé vyžadují.
Jak přesně terminál, který vám dodala Česká spořitelna, funguje?
Je to velmi jednoduché, přiložíte k němu kartu a nabídnou se vám tři přednastavené částky, můžete také naklikat vlastní sumu, musí to ale být pod 500 korun, aby se nemusel zadávat PIN. Rádi bychom, aby tam šlo zadat i vyšší sumu, pracujeme na tom.
Proč už to v kostelech vlastně dávno není běžné?
Myslím, že to má velkou budoucnost. A proč už to není víc rozšířené, nevím a kladu si podobnou otázku. Trochu jsem po tom pátral a zhruba deset let nazpátek se něco podobného objevilo v Linci, před časem digitální platby začali přijímat ve Skandinávii, ale k nám se to nerozšířilo. Přitom nechápu proč, lidé jsou dnes na používání karty nebo mobilu zvyklí a jsou ochotni touto cestou darovat zpravidla mnohem víc peněz než hotově do kasičky. A celému kostelu to navíc dává úplně jinou image.
Takže i církvi covid pomohl s rychlejší digitalizací.
Zrovna tohle je služba, která s covidem až tak moc nesouvisí, došlo by na ni i tak. Co se pandemie týče, ještě pořád mě fascinuje, že jsme v pastoraci dřív vůbec nevyužívali online komunikaci, i když to je velmi funkční nástroj. Dám příklad. Na druhou neděli adventní pravidelně pořádám takové duchovní ztišení. Je to den s určitými impulsy k zamyšlení. Tradičně to probíhalo fyzicky, pozval jsem padesát šedesát lidí, loni a letos jsem to ovšem udělal přes YouTube a lidí, kteří to zhlédli, jsou najednou ne desítky, ale tisíce.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs