Někteří s bitcoiny obchodují, jiní naopak nejrozšířenější kryptoměnu současnosti drží ve svých virtuálních peněženkách a berou ji jako uchovatele hodnoty. A pak jsou tu i tací, kteří bitcoiny darují na dobročinné účely. To je případ investora a spolumajitele finanční skupiny RSJ Václava Dejčmara, který jednu pomyslnou minci s výrazným písmenem „B“ uprostřed věnoval Nadaci Via. Aktuálně má hodnotu přes 920 tisíc korun.
„Otevíráme novou cestu filantropie. Jsme první českou nadací, která kryptoměnu začlenila do nadačního jmění jako formu investice. V Nadaci Via téma dárcovství a jeho možných podob neustále rozvíjíme a sami se snažíme být průkopníkem nových způsobů,“ zmiňuje její ředitel Zdeněk Mihalco a doplňuje, že darovaný bitcoin nebudou směňovat na koruny, ale nechají si jej ve své nadační kryptopeněžence.
Jedna z nejznámějších nadací na českém trhu díky darovanému bitcoinu, jehož dolarová cena se momentálně pohybuje okolo 43 tisíc, navýší vlastní kapitál, který má v plánu dále investovat a následně z něj financovat dobročinné projekty. Snaha o pomoc druhým půjde ruku v ruce s nadační internetovou platformou Darujme.cz, pomocí které mohou svou podporu vyjádřit i ostatní lidé. Loni tímto způsobem poslali přes půl miliardy korun.
„Umět používat kryptoměnu znamená být součástí dynamického prostoru, kde se vytváří ohromné nové bohatství. To platí i pro svět filantropie a já jsem rád, že české nadace nezůstávají pozadu a začínají o kryptoměnách přemýšlet v širších souvislostech,“ říká Václav Dejčmar, který o významu a perspektivě bitcoinů mluví při různých příležitostech už sedm let, a uvádí, že k tomuto růstu pomohla i pandemická situace ve světě.
Ačkoliv se však jedná o první kryptoměnu, kterou Nadace Via obdržela jako dar, v rámci svého nadačního jmění nepracuje jen ryze s finančními aktivy, ale také například s nemovitostmi nebo akciemi. Typickým příkladem jsou cenné papíry lékárenské skupiny Pilulka, jejichž část v souhrnné hodnotě okolo dvou milionů korun jí věnovali šéf Pilulky Petr Kasa a spolumajitel investiční skupiny Wood & Co. Jan Sýkora.
„Představte si, že by se podařilo najít dvacet, možná třicet lidí, kteří by podobně jako my svěřili nadaci malé kousky svých firem. To by celou nadaci posunulo úplně jinam, zároveň by k ní donátoři získali jiný, niternější vztah. V zahraničí to není nic neobvyklého, u nás je to pořád ale ještě unikum,“ říkal Jan Sýkora v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch.
Jedním bitcoinem to ale pro Nadaci Via, jejíž jmění nyní přesahuje 71 milionů korun, nekončí – právě naopak. Jak pro CzechCrunch objasňuje její PR manažerka Hana Morávková, momentálně spolupracují s několika lidmi, kteří se oblasti kryptoměn věnují, a jedním, blíže nespecifikovaným dárcem, jenž chce část svého kryptomajetku na dobročinné účely věnovat.
„Promýšlíme vznik speciální nezávislé kryptonadace. Cílem je jednak dát příležitost nové formě darování, která má potenciál, jednak prozkoumat příležitosti i úskalí, co kryptofilantropie obnáší. Chceme prošlapat cestu v kryptofilantropii dalším dárcům i dobročinným organizacím. Je to určitě běh na dlouhou trať, protože těch nevyjasněných věcí je tam celkem dost,“ zmiňuje.
To, že se kryptoměny dostali i do oblasti filantropie, jen potvrzuje, jak je celý segment s virtuálními měnami (a návaznými projekty, kterými jsou decentralizované finance DeFi nebo NFT) velký také v Česku. Například Viktor Fischer, který na krypto hodně sází v rámci investičního fondu Rockaway Blockchain Fund, loni v srpnu vydražil za jeden bitcoin svíčku pro organizaci Amnesty International.
V roce 2019 mimo jiné ohlásil založení fondu pro kryptoměny také UNICEF, přičemž už v roce 2016 spustili Lékaři bez hranic možnost je podporovat právě prostřednictvím nejznámější kryptoměny světa.
Když se Filipa Zemana, šéfa digitálního bankovnictví České spořitelny, zeptáte, zda ho budí ze spaní startupy, které se snaží zlákat uživatele od velkých bank, s úsměvem odvětí, že to tak není. Rozhodně je však nepodceňuje a budoucnost, v níž budou profitovat všechny strany včetně zákazníků, vidí především v jejich spolupráci. Ostatně byly to právě startupy v čele s Revolutem, které před lety namotivovaly Českou spořitelnu, aby otočila kormidlem a výrazně investovala do mobilního bankovnictví. To teď nese své ovoce.
„Akcelerace je v pandemii obrovská. V mobilní aplikaci máme 1,25 milionu aktivních klientů, celkově jich jsou v našem online bankovnictví George téměř dva miliony,“ vypočítává v rozhovoru pro CzechCrunch Filip Zeman, který právě na rozvoj online bankovnictví v největší tuzemské bance dohlíží. Česká spořitelna staví na tom, že má zhruba 4,5 milionu klientů, a tak se jí noví uživatelé mobilních aplikací získávají jednodušeji, avšak přesto nemůže usnout na vavřínech.
V rozhovoru pro CzechCrunch Filip Zeman hovoří o tom, co se může velká banka učit od startupů, v čem je třeba Revolut lepší a proč by se měly od sebe obě strany hlavně učit, ne proti sobě bojovat. Řeč přijde také na bezhotovostní budoucnost, splasknutou bublinu v podobě PSD2 i posílání peněz na telefonní čísla, což má být další velká inovace v českém bankovnictví.
Před rokem a půl jste pro Peníze.cz říkal: „Pandemie bankám ukázala, že mohou být odvážnější a že musí jít dopředu rychleji. Vyzkoušeli jsme si, že když klientům nabídneme moderní řešení, jsou na něj připraveni.“ Jaká moderní řešení jste měl na mysli a jaká jste stihli za ten rok a půl dál nasadit? Akcelerace je obrovská. Utrhli jsme se veškeré konkurenci na českém trhu. V mobilní aplikaci máme 1,25 milionu aktivních klientů. Dlouho jsme bojovali o prvenství s Komerční bankou, ta je dnes daleko za námi. Celkově máme v našem online bankovnictví George téměř dva miliony aktivních klientů, hodně to vyskočilo napříč věkovými kategoriemi.
Za poslední rok jsme přidali trojnásobek uživatelů v kategorii nad 65 let, čímž padl mýtus, že starší generace preferuje jiný způsob komunikace s bankou. Pomohla tomu i pandemie, kdy bylo bezpečnější využít online formu než navštívit pobočku.
Projevilo se to ještě v některých dalších oblastech? Posun je i v bezhotovostním placení. Za listopad je naše cashless ratio, tedy poměr digitálních a hotovostních plateb, na 55 procentech ve prospěch bezhotovostního styku. Před pandemií jsme se pohybovali okolo 40 procent. Patnáct procentních bodů se na první pohled nezná jako příliš, ale je to obrovské číslo. Brzy můžeme začít šlapat na severské země. I mě samotného dramatičnost růstu překvapuje.
Když zmiňujete bezhotovostní placení a severské země, je to něco, kam jako banka míříte? Je to jedna z našich strategií. Bylo by bláhové nazývat ji eliminací hotovosti, ale snažíme se prosazovat bezhotovostní způsoby platebního styku. Šlapeme primárně do tokenizace platebních karet, kde jsme nejen ve fázi bez hotovosti, ale také stále více bez plastů. Přes půl milionu našich klientů platí pravidelně mobilem. Máme také stále více poboček, kde kromě bankomatů nevedeme hotovost. Bylo kolem toho sice hodně emocí, zejména u podnikatelské sféry, která je na to citlivější, ale podařilo se nám to zvládnout bez velkého dopadu na klientskou spokojenost.
Rozhýbala banky pandemie víc než rostoucí tlak ze strany startupů? Za mě jednoznačně, a to při vší úctě ke startupům, které jsou pro nás velkou inspirací a se spoustu z nich spolupracujeme. Obě strany mají nějaké výhody, a když je spojíme, dobře to funguje. Pandemie ale celý bankovní sektor rozhýbala jednoznačně mnohem víc.
Startupy umí inovovat, my zase škálovat.
Jak velký tlak ze strany startupů vlastně banka jako Česká spořitelna, která má 4,5 milionu klientů a je suverénně největším hráčem na trhu, reálně pociťuje? Je to vůbec něco, co musí registrovat? Nechci, aby to znělo jakkoliv arogantně, ale skutečně to tak není. Nevstáváme s tím, co uděláme dnes pro to, abychom odrazili útok ze strany startupů. Spíše stále více vnímám potřebu a upřímnou snahu obou světů hledat společnou cestu, přičemž spolupráce se startupy nám má rozhodně co dát. Startupy umí inovovat, my zase škálovat, a když se propojíme, může pro koncového klienta vzniknout větší hodnota, než když spolu budeme bojovat. I proto jsme před dvěma roky rozjeli vlastní program Seed Starter pro takzvané long-game startupy.
Žijeme totiž trochu v bublině. Všichni používáme Revolut, platíme hodinkami, ale když z té technologicky pokročilejší části společnosti, která není zdaleka tak velká, jak se nám může zdát, vykročíme, nikdo o Revolutu a dalších moderních finančních aplikacích nikdy neslyšel. Vnímáte to podobně? Vnímám to podobně, ale ještě bych přidal jeden fenomén. Bylo by dle mého názoru nekorektní vůči Revolutu tvrdit, že je to jen oblast geeků. Už se dostávají do širšího povědomí, ale málokdo používá Revolut jako primární bankovní produkt. Málokdo je připraven si do něj poslat výplatu. Revolut nabízí některé zajímavé služby, které třeba tradiční banky nenabízí v tak atraktivní podobě. Využiji ho například pro platbu v zahraničí nebo rozdělení účtu v restauraci, ale když se vrátím zpátky, výplata mi chodí do České spořitelny a tam se děje většina mého finančního života. Tak to prostě je.
Je nějaká funkce, kterou jste v posledních letech nasadili právě v reakci na to, že s ní přišly třeba některé startupy a slavily s ní úspěch? Je to de facto celé odklonění České spořitelny do online bankovnictví George a hlavně mobilní verze. Před šesti lety vznikal George primárně jako desktopová aplikace a mobilní verzi jsme připravovali jen pro pár klientů, ale právě na základě tlaku ze strany firem jako Revolut jsme záhy pochopili, že je to úplně naopak a desktop bude velmi rychle spíše doplněk k mobilu. Úplně jsme obrátili směr a investice, což bylo dobré rozhodnutí.
Jak jste obecně v kontextu doby a situace na trhu spokojeni se svým mobilním bankovnictvím George? Když se řekne George, okamžitě mě napadne interakce. Je to posun ze světa, kde jsme byli zvyklí mít s klientem běžně třeba jednu interakci za dva měsíce v tradičních kanálech, do situace, kdy s námi klienti mají zejména přes mobilní bankovnictví dokonce několik interakcí denně. V průměru je to jedna interakce denně na klienta, což je obrovský posun.
Foto: ČS
Filip Zeman, šéf digitálního bankovnictví České spořitelny
Jaký je dnes rozdíl mezi mobilním a internetovým bankovnictvím? Zatím jde o malé rozdíly, ale počítáme, že desktopové bankovnictví už nebudeme do budoucna rozvíjet tolik jako dosud. Dnes máme v Georgi přes sto tisíc drobných podnikatelů a plánujeme, že se do něj v budoucnu přesune i velká byznysová klientela. V mobilním bankovnictví máme 1,25 milionu uživatelů, na desktopu pod 900 tisíc a nůžky se stále rozevírají ve prospěch mobilu.
Jak to vypadá ve skupině Erste? Jak je na tom Česko? Jsme na tom špičkově. Ve skupině Erste máme Rakousko, Maďarsko, Slovensko či Rumunsko a Česká republika je v našem regionu jednoznačně vepředu. Lze to poznat i na tom, jak musíte mít dobrou aplikaci, abyste byli nejlepší na trhu. Soupeříme tu s Air Bank, Monetou, což jsou primárně digitální hráči, souboj je daleko náročnější, než když chcete zaujmout třeba v Rumunsku.
Hodně se řeší bezpečnost. Vy jste se rozhodli jít v tomto ohledu cestou samostatné aplikace George Klíč, která slouží k ověřování transakcí a dalších činností. Proč to musí být samostatná aplikace? Z uživatelského pohledu to nedává žádný smysl. Mohu prozradit, že v tomto roce se George Klíč stane pro část klientů součástí našeho bankovnictví George, bude tedy možné mít jen jednu aplikaci. Postupně pak umožníme mít jednu aplikaci většině našich klientů. Už nazrála doba, abychom mohli obě aplikace spojit. Dříve jsme je měli oddělené kvůli tomu, že řada klientů nechtěla mobilní bankovnictví a preferovala výhradně desktopovou aplikaci, ale přesto chtěla bezpečný a snadný nástroj pro autorizaci plateb. Teď už to není potřeba.
Když mluvíme o moderních technologiích, jasné téma je i obecná digitalizace celého bankovnictví. V předchozích letech bylo velkým buzzwordem PSD2, ale z uživatelského hlediska mi přijde, že to bylo tak trochu mnoho povyku pro nic. Velké propojování účtů se spíš neděje, nebo ano? Splaskla obrovská bublina, už dávno není PSD2 téma. A myslím, že už ani nebude. Ne že by se PSD2 vůbec nevyužívalo, ale jsou to spíše scénáře při asistovaném prodeji než v digitálním samoobslužném bankovnictví. Ukázalo se, že regulátor vymyslel něco, po čem zatím není mezi koncovými klienty poptávka.
Druhé velké téma, které by mělo mít patrně významnější dopad, je BankID. Jak se na to díváte v České spořitelně? Budeme si přes George ověřovat většinu aktivit, když někdo bude potřebovat znát mé osobní údaje? V České spořitelně jsme byli iniciátoři BankID. Využívají ho už stovky tisíc našich klientů. Máme mnoho scénářů, kde BankID funguje – můžete si přes něj založit online účet, vzít si úvěr či vyřídit penzijní připojištění. Řada klientů ho používá pro služby e-governmentu. Spustili jsme synchronizaci registrů, takže pokud si vyměníte občanský průkaz nebo se přestěhujete, ve chvíli, kdy o tom informujete stát, se informace dostane v reálném čase do našich databází a vy nemusíte nikde dál nic hlásit.
Přes BankID už lze také podepisovat smlouvy a další využití budou přibývat. Věřím, že se dostaneme do stavu severských zemí, kde podobné projekty využívá přes 90 procent populace, a to nejen ve styku s bankami, ale také se státním i soukromým sektorem.
Je BankID dobrý příklad pro Česko, jak by mohla i do budoucna fungovat spolupráce státního sektoru a veřejné správy? Je to skvělý příklad. Jedná se o infrastrukturní projekt, u kterého je taková spolupráce klíčová. Pokud se dokážeme domluvit na této úrovni spolupráce, je to velmi cenné. Nadále přitom zůstává obrovský prostor, aby měl každý ze subjektů na trhu přidanou hodnotu pro své klienty, ale je zbytečné, abychom každý jednotlivě investovali enormní prostředky do infrastruktury.
Je na obzoru nějaká další inovace v bankovnictví? Aktuálně připravujeme možnost placení na mobilní telefonní číslo. Nebudete muset vypisovat číslo účtu, jen do příkazu vložíte telefonní číslo druhé strany. Je to opět velký infrastrukturní projekt, který připravují všechny banky společně s Českou národní bankou. Je to opět důležité, protože všech dvacet bank na trhu klidně mohlo vyvíjet vlastní řešení, což by příliš nefungovalo. Po BankID půjde o další skvělou službu pro zákazníky. Věřím, že ji letos představíme.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.