BMW představilo novou generaci SUV modelu X3. Nabízí hybridní pohony a interiér jako z jiné galaxie

Oblíbené SUV kdysi položilo základy svého segmentu a stalo se nejprodávanějším vozem značky. Jeho čtvrtá generace je povedená záležitost.

bmw-x39

Foto: BMW

Nové BMW X3

0Zobrazit komentáře

BMW se v poslední době činí. Letos nabídlo aktualizovanou řadu 2, M3 a nyní přichází s novou generací oblíbeného SUV Modelu X3. Ten si vysloužil nové hybridní pohonné jednotky, nejčerstvější infotainment a velmi odvážný interiér.

BMW X3 debutovalo v roce 2004 a pomohlo definovat zcela nový segment kompaktních luxusních crossoverů. V té době se dokonce stalo nejprodávanějším modelem značky a velké oblibě zákazníků se těší dodnes.

Platit to bude s velkou pravděpodobností i s nejnovější, již čtvrtou generací modelu, která se minimálně po designové stránce velice povedla. Exteriér nabízí evoluci dlouhodobě funkčních estetických prvků, v interiéru však budete mít pocit, jako byste se ocitli v roce 2040.

Novinka lehce narostla do délky i šířky a lehce se přimáčkla k zemi. Zvětšil se i její rozvor, díky čemuž působí podsaditěji než kdy dřív. Hlavně však přináší přepracovaný design. Ten nabízí například větší, světelně orámované ledvinky protkané vertikálními i diagonálními lištami. Nový je i světelný podpis LED denního svícení a blinkrů stáčejících se do písmene L, které doplňují full LED světlomety, na něž navazuje masivní nárazník s masivními vdechy.

Design vozu se přelévá od přídě k zádi v o něco hranatějších křivkách, než jsme byli zvyklí u jeho předchůdců. Zadní lampy s povedeným světelným podpisem jsou do zadních partií zasazeny až ostýchavě a většinu práce odvádějí na zlomu mezi zádí a bočním profilem vozu. Záď si drží konzistentní charakter, definovaný množstvím přítomné karoserie, jež nenechává příliš místa ani pro výdechy nárazníku, do kterého byla zapuštěna čtveřice koncovek výfuku.

Novinka bude k dostání ve dvou variantách. Verze X3 30 xDrive nabídne přeplňovaný čtyřválec o objemu dvou litrů kombinovaný se 48voltovým mild-hybridním systémem. Dohromady nabídne výkon 255 koní, které dovedou rozpohybovat vůz z 0 na 100 km/h za šest sekund, přičemž maximální rychlost činí 209 km/h.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Druhá verze s označením X3 M50 xDrive je poněkud přiostřenější. Její elektrifikovaný, přeplňovaný řadový šestiválec o objemu tří litrů nabízí výkon 393 koňských sil. Z 0 na 100 Km/h se vůz dostane za 4,4 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, pokud zákazník sáhne po výkonnostních pneumatikách, případně na 209 km/h, pokud nasadí základní celoroční variantu. Obě verze mají standardně pohon všech kol a motor je vždy párován s osmistupňovým automatem BMW Steptronic.

Dost možná největší rotyka se odehrává uvnitř vozu, kdy interiér působí velmi futuristickým dojmem. Zakřivený displej je zprostředkovatelem komunikace mezi řidičem a nejnovějším infotainmentem BMW iDrive 9. Displeji sekunduje přístrojový panel potažený tkanou textilií. Posádka se může usadit do nově navržených sportovních sedadel, která jsou k dispozici ve třech barevných variantách a kochat se celkovým působením interiéru s jedinečně pojatým a proměnlivým ambientním osvětlením, díky kterému může interiér vypadat stokrát jinak.

Nevyšlo to ani na druhý pokus. Henrik Fisker nepochodil s elektromobily a hlásí bankrot

Henrik Fisker po letech opět prožívá těžké chvíle. Již podruhé se jím založená automobilka dostala do situace, kdy byla nucena vyhlásit bankrot.

2023-06-23-fisker-ocean-graz-horizon-gray-hm_072539-4000x3000_nuy4ab-1-min

Foto: CzechCrunch

Henrik Fisker a jeho SUV Ocean

0Zobrazit komentáře

Velký designér snící o vlastní automobilce, kterému však není přáno. Tak by se dal shrnout příběh Henrika Fiskera. Naplnění velkého snu se nekoná ani na druhý pokus, kdy po řadě peripetií společnost Fisker Inc. vyhlásila bankrot. Stalo se tak poté, co automobilka nedokázala získat investici od jiného producenta vozů.

Firma v pondělí, kdy vyhlásila bankrot, ukončila své podnikání s aktivy mezi 500 miliony a jednou miliardou dolarů a závazky mezi 100 a 500 miliony dolarů. Její problémy ale odstartovaly v podstatě hned na samém začátku.

Po nákladném vývoji elektrického SUV Ocean se vůz dostal na trh v minulém roce, ovšem zákazníci o něj nejevili příliš velký zájem. Důvodem bylo jednak celkové ochlazení na americkém trhu s elektromobily, ale také zjištění, že Ocean není úplně dotažený. O problémech dokonce vytvořil video i velmi sledovaný youtuber Marques Brownlee, čímž zasadil firmě jednu z posledních ran.

Ta se ale potýkala se značnými problémy již před jeho videorecenzí vozu, kdy hodnota akcií začala prudce klesat. Automobilka vydávala neveselé odhady svého hospodaření a propouštěla zaměstnance. V únoru letošního roku Fisker oznámil, že nejspíš nebude schopen pokračovat ve svém provozu, pokud si nezajistí externí financování.

Z propasti nepomohlo ani masivní zlevňování nabízených modelů, díky kterému bylo možné koupit Ocean v přepočtu za 600 tisíc korun, což je na elektromobil podobných parametrů extrémně málo. Společnost ve své výroční zprávě oznámila, že z celkem 10 193 vyrobených kusů doručila jen 4 900 z nich.

Automobilce se nakonec podařilo uzavřít dohodu s jedním ze stávajících věřitelů na finanční injekci ve výši 150 milionů dolarů, byl v tom ovšem háček. Tyto peníze jí měly být vyplaceny jen pod podmínkou, že Fisker sežene ještě další financování od jedné z velkých automobilek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Která to měla být, nikdo oficiálně neoznámil, hovořilo se však o Nissanu. Ať už ale Fisker jednal s kýmkoliv, k dohodě nakonec nedošlo a automobilka, jejíž akcie se v roce 2021 obchodovaly za 30 dolarů za kus, byla nucena vyhlásit bankrot s cenou 4,5 centu za kus.

Pro Henrika Fiskera je to v životě již druhá hořká byznysová pilulka. Do stejné situace se totiž dostal v roce 2013 se svou automobilkou Fisker Automotive, do které v minulosti investoval například i herec Leonardo DiCaprio. Tehdy se však Fiskerovi podařilo firmu prodat Číňanům, což mu umožnilo začít od nuly. Zda se mu podobný kousek podaří i nyní, je otázkou, ovšem šance na splnění Fiskerova automobilového snu jsou velmi malé.