Bojkot Ruska přehledně. Podívejte se na ty největší firmy, které tam kvůli invazi omezily či odstřihly svůj byznys

Filip HouskaFilip Houska

russia_1Insider

Foto: CzechCrunch

Firmy, které rozvázaly vztahy s Ruskem

0Zobrazit komentáře

Proti agresivnímu jednání Ruska v souvislosti s invazí na Ukrajinu nevystupují jen vlády západních zemích prostřednictvím sankcí. Už od prvních dní, kdy ukrajinské hranice přešly první okupační jednotky, začaly větší i menší firmy po celém světě Rusko bojkotovat. Některé v největší zemi planety kompletně odstřihly svůj byznys, některé pozastavily dílčí výrobu, jiné zase omezily investice. Podívejte se na náš přehled společností, které dávají režimu Vladimira Putina jasně najevo, co si o násilné invazi myslí.

Restaurace, auta, spotřební elektronika, móda, zábava, paliva nebo finance. To je velmi zjednodušený souhrn oblastí, které v Rusku (a často také v Bělorusku, které s Putinovým režimem souzní) utrpěly masivní ránu. Z tamního trhu se totiž od 24. února, kdy ruská vojska vtrhla na Ukrajinu, začalo stahovat nespočet firem.

V prvních dnech od invaze se začaly nejvíce skloňovat společnosti, které podnikají v digitálním světě. Především pak Google, Meta (dříve Facebook) nebo Twitter. Lidé tyto giganty vyzývali, aby začaly blokovat přístup ruských státních médií na své sítě, což – u někoho možná s příliš velkým zpožděním – nakonec nastalo.

Kritizován byl zpočátku i Apple, který se dlouho k útoku nevyjadřoval, až nakonec zakázal prodej svých produktů na ruském území. Zakrátko se začaly ozývat i automobilky včetně mladoboleslavské Škodovky, které taktéž tvrdě zakročily. Následovaly i ostré reakce ze strany velkých sportovních asociací, jež ruským sportovcům zakázaly startovat v soutěžích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Otřesy nastaly také v módním průmyslu, záda Rusku ukázaly luxusní i běžné značky typu H&M. A po dlouhém váhání se i McDonald’s, Coca-Cola či PepsiCo rozhodly k tomu, že na tamním trhu svůj byznys omezily. Seznam firem, které nějakým způsobem začaly Rusko bojkotovat, se tak rozšiřuje. A začíná v něm být trochu chaos.

Proto vám nyní přinášíme grafický přehled těch největších (respektive nezajímavějších) globálních firem, které v Rusku buď zcela, nebo částečně omezily své podnikání. Pro zajímavost přikládáme i kratší souhrn firem, které v Rusku naopak zůstávají.

Upozorňujeme, že výčet se stále může měnit.

vsechna-loga-9ku16

Foto: CzechCrunch

Výčet těch největších a nejzajímavějších značek, které bojkotují Rusko

zustavaji

Foto: CzechCrunch

Firmy, které v Rusku zůstávají

Streamovací služby v Česku rostou a vévodí jim Netflix s HBO. Za rok se počet diváků zvýšil o více než 400 tisíc

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

dontlookup

Foto: Niko Tavernise/Netflix

Jennifer Lawrence a Leonardo DiCaprio ve filmu K zemi hleď! od Netflixu

0Zobrazit komentáře

Klasická lineární televize (snad s výjimkou zpravodajských nebo sportovních programů) dnes jako by už nebyla. Skoro všechny seriály, filmy nebo dokumenty, o kterých se na internetu mluví, jsou na streamovacích službách. A kdo je nesleduje, vypadává z velké části kulturního dění. Netflix, HBO a další ovšem stále mají obrovský prostor pro růst, i když pro ně pandemie také v Česku znamenala velké žně.

Podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) dnes nějakou streamovací videoslužbu sleduje 1,34 milionu diváků, což odpovídá asi patnácti procentům lidí starších 16 let. Toto číslo se meziročně zvýšilo o přibližně 410 tisíc, tedy třicet procent. Na jednu stranu to představuje obrovský nárůst zájmu, na druhou ale jde o překvapivě střídmou statistiku.

Výrazným důvodem pro to je nejspíš starší část společnosti, která buď tolik neovládá digitální technologie, nebo si jednoduše vystačí s pozemním vysíláním. Zapomínat ovšem nesmíme ani na pirátství. Údaje ČSÚ navíc obsahují odhad počtu veškerých diváků, ne jen skutečných předplatitelů. Jak Netflix, tak HBO a další služby umožňují jeden placený účet používat na více zařízeních nezávisle na IP adrese, účtů oproti divákům tak bude nejspíš znatelně méně.

Největší publikum, čítající přes půl milionu sledujících, má v Česku Netflix. Streamovací služba spuštěná už v roce 2007 trend sledování filmového a televizního obsahu na internetu odstartovala a s celkem 222 miliony předplatitelů po celém světě tomuto segmentu stále dominuje. Jeho popularitu lze tak přisoudit samotné značce synonymní se streamováním, ale také velkému množství obsahu a kvalitními globálními hity jako Hra na oliheň, Zaklínač, Papírový dům a mnoho dalších.

squid-game-1

Foto: Youngkyu Park/Netflix

Maskovaní bachaři ze seriálu Hra na oliheň

Druhou nejoblíbenější platformou pro sledování filmů a seriálů online je mezi Čechy HBO (respektive HBO GO), které si podle ČSÚ předplácí kolem půl milionu uživatelů. Jeho streamovací služba má výhodu v tom, že je provázaná s prémiovou televizí, a tak se k ní dostanou i diváci, jež například Netflix nepoužijí. HBO si u nás získává mnoho pozornosti také českými seriály jako Pustina nebo Terapie.

Už včera se pak v Česku konečně spustila streamovací služba HBO Max, která prakticky nahrazuje HBO GO a přináší novou aplikaci, vyšší kvalitu u vybraných titulů a hlavně rozsáhlejší knihovnu než doposud. Velká část stávajících i nových zákazníků HBO přitom dostane nižší cenu předplatného.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Část publika dvou hlavních služeb se překrývá mezi sebou nebo využívá ještě další. Na následujících příčkách popularity stojí například iPrima, Voyo a Apple TV+. Voyo, spadající pod televizi Nova, však s čísly ČSÚ tak docela nesouhlasí a jeho šéf pro CzechCrunch v lednu v rozhovoru uvedl, že v počtu předplatitelů už teď překonává HBO.

„Každá společnost pracuje s vlastními daty podle svých zadaných výzkumů. Nyní existuje takzvaný market standard, kdy jednotlivé firmy lokální data veřejně nepublikují. Nicméně podle našich údajů, které vznikly na základě několika průzkumů trhu, je počet předplatitelů Voyo větší než u služby HBO GO – a stále roste. Našim dlouhodobým cílem pak je, aby se Voyo stalo nejsilnější lokální službou na českém a slovenském trhu a do roku 2025 dosáhnout milionu předplatitelů,“ řekl teď pro CzechCrunch digitální ředitel CME Daniel Grunt.

grunt-b

Foto: TV Nova

Daniel Grunt, digitální ředitel mediální společnosti CME

gray-zone-warfare-madfinger

Přečtěte si takéČeská střílečka Gray Zone Warfare vydělala přes 400 milionůČeská střílečka vydělala rekordních 400 milionů. Vývojářům z Brna se vyplatila riskantní otočka

Teprve se uvidí, co s českým trhem online zábavy udělá HBO Max. Na léto je plánovaný také příchod Disney+. Platforma největší zábavní firmy na světě bude lákat na exkluzivní tituly ze světa Marvelu, Star Wars nebo Pixaru, v Česku pak také na tvorbu Hulu určenou pro dospělejší publikum. Je ovšem otázkou, jestli Disney s dlouhým otálením neudělalo chybu, jelikož tím zapříčinilo velkou vlnu pirátství a populární seriály jako The Mandalorian, Loki nebo The Book of Boba Fett už velká část fanoušků světelných mečů a superhrdinů viděla.

Trh streamovacích služeb se každopádně neustále rozšiřuje a jen v Česku je jich dostupných přes dvacet. Jak nicméně ukazují nová čísla, podle kterých video na vyžádání online nesleduje ani třicet procent lidí mezi 16 a 40 lety, ten hlavní souboj o diváky se teprve chystá v následujících letech.