Bojkot Ruska přehledně. Podívejte se na ty největší firmy, které tam kvůli invazi omezily či odstřihly svůj byznys

russia_1Insider

Foto: CzechCrunch

Firmy, které rozvázaly vztahy s Ruskem

Proti agresivnímu jednání Ruska v souvislosti s invazí na Ukrajinu nevystupují jen vlády západních zemích prostřednictvím sankcí. Už od prvních dní, kdy ukrajinské hranice přešly první okupační jednotky, začaly větší i menší firmy po celém světě Rusko bojkotovat. Některé v největší zemi planety kompletně odstřihly svůj byznys, některé pozastavily dílčí výrobu, jiné zase omezily investice. Podívejte se na náš přehled společností, které dávají režimu Vladimira Putina jasně najevo, co si o násilné invazi myslí.

Restaurace, auta, spotřební elektronika, móda, zábava, paliva nebo finance. To je velmi zjednodušený souhrn oblastí, které v Rusku (a často také v Bělorusku, které s Putinovým režimem souzní) utrpěly masivní ránu. Z tamního trhu se totiž od 24. února, kdy ruská vojska vtrhla na Ukrajinu, začalo stahovat nespočet firem.

V prvních dnech od invaze se začaly nejvíce skloňovat společnosti, které podnikají v digitálním světě. Především pak Google, Meta (dříve Facebook) nebo Twitter. Lidé tyto giganty vyzývali, aby začaly blokovat přístup ruských státních médií na své sítě, což – u někoho možná s příliš velkým zpožděním – nakonec nastalo.

Kritizován byl zpočátku i Apple, který se dlouho k útoku nevyjadřoval, až nakonec zakázal prodej svých produktů na ruském území. Zakrátko se začaly ozývat i automobilky včetně mladoboleslavské Škodovky, které taktéž tvrdě zakročily. Následovaly i ostré reakce ze strany velkých sportovních asociací, jež ruským sportovcům zakázaly startovat v soutěžích.

Otřesy nastaly také v módním průmyslu, záda Rusku ukázaly luxusní i běžné značky typu H&M. A po dlouhém váhání se i McDonald’s, Coca-Cola či PepsiCo rozhodly k tomu, že na tamním trhu svůj byznys omezily. Seznam firem, které nějakým způsobem začaly Rusko bojkotovat, se tak rozšiřuje. A začíná v něm být trochu chaos.

Proto vám nyní přinášíme grafický přehled těch největších (respektive nezajímavějších) globálních firem, které v Rusku buď zcela, nebo částečně omezily své podnikání. Pro zajímavost přikládáme i kratší souhrn firem, které v Rusku naopak zůstávají.

Upozorňujeme, že výčet se stále může měnit.

vsechna-loga-9ku16

Foto: CzechCrunch

Výčet těch největších a nejzajímavějších značek, které bojkotují Rusko

zustavaji

Foto: CzechCrunch

Firmy, které v Rusku zůstávají

Filip Houska

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.