Banka je dnes spíše hi-tech vývojové centrum, říká Tomáš Metz z České spořitelny

Aby mohly tradiční banky uspět v konkurenci těch „digitálních“ a předstihnout je, musí zásadně změnit svůj přístup k vývoji nových funkcí a služeb.

tom-c-metz_cc

Foto: Česká spořitelna

Tomáš Metz, Head of Engineering z České spořitelny

Začít stavět novou internetovou službu zcela od počátku má celou řadu výhod. Můžete si zvolit jakoukoliv technologii, inspirovat se u ostatních a nemusíte se ohlížet na stávající systémy, aplikace – a koneckonců ani na zákazníky, protože zatím žádné nemáte. Na druhou stranu vám ale budou chybět zkušenosti, silné zázemí (tedy i ti zákazníci) a dost možná i schopní lidé, kteří se s vámi nebudou chtít pustit do rizika neúspěchu. I to jsou důvody, proč nemůžeme jednoznačně říci, že jsou internetové, plně digitální banky daleko napřed před tradičními bankami s miliony klientů a sítí poboček.

Ve skutečnosti mají oba typy bank před sebou mnoho úkolů. Internetové banky se snaží rozšířit svoji nabídku o služby běžné u klasických bank a získat si důvěru zákazníků (a regulačních orgánů), aby měly své rozvojové plány z čeho financovat. A klasické banky pilně pracují na své digitalizaci, aby současným i novým klientům mohly poskytnout větší flexibilitu a vysoce personalizovaný přístup. Společným jmenovatelem našeho úsilí je pak samozřejmě maximální důraz na zabezpečení. Ten může do jisté míry brzdit naše nadšení do nových technologií a služeb, u kterých si ještě nemůžeme být stoprocentně jisti jejich bezpečností, spolehlivostí a kontinuitou.

Vzhůru do cloudu

V České spořitelně jsme se do plné digitalizace s cloudifikací pustili už před delší dobou a dnes se úspěšně blížíme ke stavu, kdy se budeme moci označit za „digitální“ nebo chcete-li „cloudovou“ banku. Co to vlastně obnáší a jakou změnou jsme museli projít?

Jako každá tradiční banka s miliony klientů máme celá desetiletí provozovaný core systém na zúčtování transakcí. K tomu se pak v průběhu let napojovaly desítky dalších systémů a aplikací, nezbytných pro všechny další bankovní služby. Takovou strukturu ale nelze jednoduše přesunout do cloudu a má samozřejmě i svoje limity při integrování dalších služeb – především pokud jde o volbu technologií a celkovou flexibilitu vývoje.

cs_cc_banka-reflektuje-trend-digitalizace-a-stava-se-technologickou-firmou

Foto: Česká spořitelna

Banka reflektuje trend digitalizace a stává se technologickou firmou

Proto jsme se pustili do dekompozice celého systému na jednotlivé oblasti služeb, jako jsou třeba platební styk, kartové operace, úvěry a mnoho dalších, které modernizujeme a následně přenášíme do cloudu. Díky takovému postupu můžeme systematicky migrovat banku do cloudu, abychom nakonec cloudifikovali i samotný core systém.

Součástí takové změny je i postupný přechod z naší on-premise hardwarové infrastruktury (tedy z farmy linuxových serverů) do prostředí kombinujícího služby privátního a veřejného cloudu. Přechod nám usnadňují moderní kontejnerové technologie Kubernetes, konkrétně RedHat OpenShift jako privátní platforma a obdobné manažované prostředí ve veřejném cloudu, které nám umožňují přesouvat jednotlivé služby mezi vývojovým, testovacím a provozním prostředím jako funkční celky. To vše bez ohledu na to, v jakém on-premise prostředí nebo cloudu se kontejnery zrovna nacházejí. V České spořitelně využíváme kombinaci služeb největších globálních poskytovatelů, jako jsou Amazon Web Services a Microsoft Azure.

Technologie od Googlu i Facebooku

Pokud chcete zavádět nové internetové služby, máte dnes spoustu možností, kde hledat inspiraci – i pokud jde o použité technologie. My jsme začali u největších a osvědčených platforem, se kterými pracují (nebo je samy vyvíjejí) technologické giganty jako Google či Meta. Proto k vývoji back-endových a front-endových řešení využíváme technologie, jako je Kotlin či TypeScript s Reactem, které poskytují požadovanou flexibilitu a bleskovou odezvu směrem k uživatelům. To je samozřejmě velmi důležité, protože třeba naše aplikace George denně odbaví v průměru 500 milionů datových požadavků.

cs_cc_ceska-sporitelna-rozsiruje-interni-it-tymy-1

Foto: Česká spořitelna

Česká spořitelna rozšiřuje interní IT týmy

Při analýze dat se neobejdeme bez Pythonu a abychom plně vytěžili možnosti Salesforce, musí naši vývojáři ovládat také nativní Salesforce jazyk Apex. Celkem jsme si v České spořitelně zvolili přibližně desítku technologií, které jsou naším novým standardem pro modernizaci stávajících a vývoj nových služeb. A pokud se v budoucnu rozhodneme pro nějakou jinou technologii, pomůže nám opět kontejnerizace, takže bude možné přidávat nebo modernizovat služby jednu po druhé.

Vývoj už jedině in-house

Jedním z nejdůležitějších rozhodnutí na naší cestě k plné digitalizaci bylo převést vývoj našich produktů a služeb na interní vývojářský tým. Podobně jako další banky jsme si totiž postupem času prošli i fází outsourcingu vývoje, ale ukázalo se, že pokud chceme postupovat rychle, konzistentně a s maximálním ohledem na kvalitu, musíme si postavit vlastní vývojový tým.

Proto u nás dnes na digitalizaci a vytváření nových služeb pracuje několik stovek vývojářů, testerů a produktových manažerů. Podařilo se nám postavit tým s potřebnými schopnostmi, které dále rozvíjíme – typicky o pokročilou práci s kontejnerovými technologiemi a správu cloudových služeb.

Kromě technologických znalostí jsou pro nás u našich vývojářů důležité také soft skills v oblasti týmové spolupráce a komunikace. Obecně v rámci našeho týmu usilujeme o vysokou úroveň agility a snažíme se nastavovat mindset ownershipu, kdy se týmy starají o svůj projekt od samého začátku přes všechny fáze vývoje i následného provozu. To znamená, že by naši vývojáři měli zvládnout nejen perfektně kódovat, ale také zvládnout testování a údržbu svého produktu, který denně slouží milionům klientů České spořitelny.

Bez našeho vývojového týmu by digitalizace České spořitelny nebyla možná, nebo by určitě nepostupovala takovým tempem. I proto budeme náš interní vývoj dále posilovat.

CC Brandstory

Článek vznikl ve spolupráci s Českou spořitelnou