Od tradičních médií k vývoji vlastní umělé inteligence: Grayling slaví 30 let v Česku

Během této doby agentura prošla zásadními milníky – peak tištěných médií, přesun publika online a na sociální sítě a nyní jde o umělou inteligenci.

GraylingGrayling

a7r04696-min

Foto: Grayling

Anna Balíčková, Managing Director Grayling pro Česko a Slovensko

V agenturním světě patří ke klíčovým hráčům. Grayling, který se specializuje na strategické poradenství a klientský servis v oblastech public relations a public affairs, letos slaví 30 let na českém trhu. Během této doby agentura pracovala pro značky jako Google, Visa, Amazon, Bolt nebo McDonald‘s. Mateřská společnost Graylingu sídlí ve Velké Británii, ale jeho pobočky najdete v 18 zemích světa včetně USA, Austrálie nebo Singapuru.

Právě zmíněné public affairs (pozn.: vztahy se státní správou), kterým je Grayling oproti většině ostatních PR agentur specifický, nabývají v posledních letech na významu. „Propojení public affairs a public relations aktivit vytváří ideální mix pro dosažení byznysových cílů našich klientů,“ říká Anna Balíčková, Managing Director pro Česko a Slovensko, která působí také jako jediná žena ve výkonné radě Asociace Public Relations (APRA), a doplňuje: „Globální společnosti sice mají často svá vlastní oddělení věnující se oběma oborům, nicméně spolupráce s agenturou je pro ně stále v mnoha ohledech nepostradatelná.“

Data-driven research i vývoj vlastní AI

Během tří dekád na českém trhu prošla agentura několika vývojovými milníky: „Náš obor se za 30 let samozřejmě výrazně proměnil. Je přirozené, že se komunikace firem přizpůsobuje čím dál rychlejšímu vývoji technologií,“ uvádí Peter Fecko, CEO pro oblast střední a východní Evropy, který je v agentuře Grayling téměř od jejího počátku, a kromě řízení regionu se specializuje na krizovou komunikaci.

„Po peaku tradičních tištěných médií jsme se adaptovali na digitální éru, kdy probíhal klíčový přesun publika do onlinu a na sociální sítě. Vzrostla také důležitost integrovaných komunikačních kampaní, které jsou v současné době téměř nutností, stejně jako využívání AI,“ shrnuje Fecko.

a7r05662-min

Foto: Grayling

Ostatně právě zavádění umělé inteligence do agenturních procesů se Grayling nyní intenzivně věnuje. „Během tohoto roku jsme vytvořili mezinárodní pracovní skupinu, která začala testovat inovace v oblasti AI a jejich efektivitu v naší každodenní práci. Je jasné, že kdo se nesveze s trendem, tomu v budoucnu ujede vlak,“ přibližuje Balíčková. „Pracujeme také na vývoji vlastních nástrojů využívajících umělou inteligenci, které nám zajistí maximální bezpečnost, co se interních i klientských dat týče,“ dodává.

Aktuálně v Graylingu pracují také na rozvoji data-driven analýz a strategií. „V minulosti jsme stavěli naše strategie a doporučení hlavně na monitoringu a analýze mediálních výstupů a prostředí sociálních sítí. Dnes je však potřeba analyzovat širší trendy a vývoj nejen v jednotlivých odvětvích, ale i mezi konkrétními cílovými skupinami. Je nutný sofistikovanější přístup založený na datech a analytice, a to nejen při přípravě strategií pro potenciální nové klienty, ale také při tvorbě kampaní a rozšiřování služeb u klientů stávajících,“ uvádí Balíčková.

Lokální CSR i velcí globální hráči

Grayling v Česku zastupuje klienty ze všech klíčových oblastí: od financí, technologií, retailu a rychloobrátkového zboží, přes farmacii, automotive a dopravu až po energetický průmysl. Podobně jsou rozděleny také jednotlivé mikro-týmy napříč PR i PA odděleními. „Naše know-how stojí na osobních vazbách a znalosti lokálního trhu, ale zároveň máme silné mezinárodní zázemí a sdílíme zkušenosti napříč pobočkami. Umíme vést jednorázové lokální projekty, ale také vytvořit tzv. hub, tedy tým konzultantů působící napříč různými zeměmi,“ vysvětluje Balíčková.

a7r05783-min

Foto: Grayling

Kromě práce pro řadu mezinárodních společností se firma věnuje také CSR projektům, kterým pomáhá pro bono s komunikační kampaní. „Vybíráme si témata, které nás nějak zasáhnou, v letošním roce jsme třeba podporovali neziskovkou organizaci Nevypusť duši, která se zaměřuje na péči o duševní zdraví a dělá skvělou práci. V roce 2024 se chceme vrhnout do tématu částečných úvazků. V naší firmě je dlouhodobě podporujeme, ale v českém prostředí je to stále ještě dost okrajové téma, což je velká škoda,“ uzavírá Anna Balíčková.

Evoluce Graylingu v kostce

Dnešní agentura Grayling Czech Republic vznikla v roce 1993, tehdy ještě jako Mmd. V roce 2010 byla v rámci fúze sloučena s dalšími agenturami Trimedia a Grayling. Nově vzniklá komunikační agentura přijala jednotný název Grayling (v Česku Grayling Czech Republic) a začala působit pod mateřskou společností Huntsworth Plc., zapsanou na britské burze. Od loňského roku se Huntsworth Plc. transformoval na společnost Accordience, která kromě Graylingu zastřešuje také aktivity agentur Cirkle, Citigate Dewe Rogerson nebo Red. Dnes má Grayling po celém světě 32 vlastních poboček s 500 zaměstnanci a 38 spolupracujících partnerských kanceláří.

CC Brandstory

Článek vznikl ve spolupráci Grayling