Příběh úspěchu kávy Upraženo. Začali s kapslemi do kávovarů, teď sami praží zrna s ověřeným původem

Prodej kvalitních kapslí do kávovarů se rozběhl slibně, přesto se brzy rozhodli jít vlastní cestou – cestou výběrové kávy s dohledatelným původem a důrazem na čerstvost a kvalitu. Upraženo teď zpracovává přes tři tuny kávy měsíčně.

UpraženoUpraženo

uprazeno-9

Foto : Upraženo

Mikuláš Dohnal a Jakub Najdek, zakladatelé značky Upraženo

Když se před pár lety rozhodli Jakub Najdek a Mikuláš Dohnal spojit svou vášeň pro kávu s podnikáním, netušili, že během několika let budou patřit mezi nejrychleji rostoucí značky výběrové kávy v Česku. Dnes jejich beskydská firma Upraženo zpracovává přes tři tuny kávy měsíčně, jejich tržby rostou o desítky procent ročně a jejich produkty sbírají prestižní mezinárodní ocenění.

Začínali jako e-shop s kompatibilními kapslemi do kávovarů, ale brzy se rozhodli jít vlastní cestou – cestou výběrové kávy s dohledatelným původem a důrazem na čerstvost a kvalitu. První vlastní kávu uvedli na trh v roce 2020 a od té doby se Upraženo posunulo mezi etablované hráče na kávové scéně.

„Káva pro nás nikdy nebyla jen produkt. Chtěli jsme lidem ukázat, že i doma si můžou připravit skvělý šálek, pokud znají původ, čerstvost a způsob přípravy,“ říká Jakub Najdek, spoluzakladatel firmy.

V roce 2023 firma dosáhla obratu blížícího se 20 milionům korun, což znamená meziroční růst o více než 30 procent. V roce 2024 byl růst obdobný. Zlomovým okamžikem pro značku bylo získání ocenění od Great Taste Awards – prestižního britského žebříčku kvality potravin, který v kávovém světě platí za obdobu michelinských hvězd. Upraženo si odneslo už šest hvězd a jako jediná česká pražírna dokázalo získat dvě hvězdy hned u dvou káv. Ocenění získala také jejich vlajková Brazil Diamond.

„Byla to obrovská motivace. Znamená to, že náš přístup a důraz na kvalitu dává smysl nejen zákazníkům, ale i odborné veřejnosti,“ dodává Mikuláš Dohnal. Kávu praží několikrát týdně v malých dávkách, aby si udržela čerstvost i chuťový profil. Každá káva má cuppingové skóre nad 80 bodů, což ji řadí do kategorie tzv. specialty coffee. Suroviny berou od prověřených farmářů z celého světa a kladou důraz i na udržitelnost.

V roce 2024 firma otevřela svou první kamennou prodejnu ve Frýdku-Místku. Ta slouží jako výdejní místo, prostor pro ochutnávky i komunitní centrum pro milovníky kávy. Na začátku roku 2025 pražírna představila také ultra prémiovou řadu výběrových káv pod názvem Roasted, kterou ocení především milovníci experimentálních kávových chutí.

Upraženo dnes dodává kávu do kaváren, kanceláří i farmářských obchodů po celé republice. Přesto si zakladatelé drží přímý kontakt se zákazníky a pravidelně testují nové směsi i přístup ke službám. „Chceme být značkou, která není jen o kávě, ale i o vztahu. Se zákazníky, s partnery i s našimi dodavateli,“ uzavírá Najdek.

CC Brandstory

Článek vznikl ve spolupráci Upraženo