Postupně přicházel růst, společnost se soustředila na velkoobchod a neustále přidávala do svého portfolia nové a nové značky, což mělo za následek příliv nových zákazníků i dodavatelů. Tento růst už musel Kmenta ukočírovat sám. Ostatní dva společníci totiž z rozjíždějícího se vlaku vyskákali již na relativním počátku, což však dalo dnes pětapadesátiletému podnikateli volnost, která vyústila v založení vlastní značky.
May the Force be with you
„Nápad na vlastní značku byl v mé hlavě už od počátku, ale úplně jsem se na to nesoustředil a chtěl jsem dělat pořádně distribuci známých světových značek. Ale asi před 10 lety jsem dospěl k rozhodnutí, že bude lepší být svým vlastním pánem a vytvořit si vlastní značku. Mé úsilí směřovalo k tomuto cíli. Chtěl jsem si sám určovat prodejní sortiment a podílet se na jeho vývoji a zdokonalování, což u jiných značek nebylo úplně možné,“ vysvětluje Kmenta důvod, proč v roce 2010 vznikla značka Force.
Vůbec první zboží nabízené pod touto značkou byly sedlovky a objímky, následně přibyla světla a další komponenty, aby dnes bylo možné pod touto značkou sehnat v podstatě vše, co potřebujete, pokud chcete někam vyrazit na kole. Jediné, co Force nevyrábí, jsou samotná kola. Jejich produkci se Kmenta vyhýbá, protože je dle jeho názoru u nás i v Evropě spousta kvalitních výrobců a není potřeba jim lézt do zelí. Proto výrobu kol neplánuje ani do budoucna.
Foto: KCK Cyklosport
Borci týmu B&B Hotels – Vital Concept s doplňky značky Force
„Chceme, aby u nás zákazník našel kombinaci kvality za dobrou cenu, ale určitě je naším cílem soustředit se zejména na kvalitu,“ vysvětluje Kmenta způsob, jakým chce uspět u zákazníků a přesvědčit je, aby namísto italských či německých výrobců sáhli raději po jeho produktech. Kvalita je také důvodem, proč se Force v poslední době začal více soustředit na podporu českých výrobců a hledá partnery na domácím trhu. Jinak je výroba koncentrovaná především v oblasti Asie a část produkce probíhá také v Evropě.
Tuzemský trh je pro značku důležitý i z hlediska odbytu, a to i přesto, že má Force zastoupení po celé Evropě. Mezi další silné trhy patří ty v Dánsku, Polsku, Řecku a také Portugalsku. Ale značce se daří i v dálném Japonsku, kde operuje již pátým rokem. Přitom Kmenta upozorňuje, že se jedná o velmi náročný trh.
To potvrzuje i fakt, že si zboží dokonce tamní distributor přijel loni osobně vybrat. A že měl z čeho. Logo Force dnes zdobí nepřeberné množství komponentů, oblečení i doplňků, jako jsou rukavice, helmy či brýle. A právě díky svým helmám a brýlím se Dalibor Kmenta, respektive jeho značka, opět vrátil do italských kopců v rámci etapového závodu Giro d’Italia.
Ve společnosti těch nejlepších
Do své výbavy totiž některé produkty značky Force zahrnuly stáje, které se na Giro prezentovaly, přičemž od předloňského roku se jednalo o stáj B&B Hotels – Vital Concept. Té se v minulém roce dokonce podařilo dostat na Tour de France, tudíž se značka Force objevila i na staré dámě, jak je Tour přezdíváno.
Je však vhodné doplnit, že možnost ukázat své výrobky na jedné z nejsledovanějších sportovních událostí světa není levnou záležitostí a výrobci za tuto službu musí stájím platit. „Jedná se opravdu o enormní sumy. Bavíme se o statisících eur. Konkurence je veliká a všechny významné značky se chtějí touto formou prezentovat,“ vysvětluje Kmenta, který ale investice rozhodně nelituje.
Foto: KCK Cyklosport
B&B Hotels – Vital Concept využíval přilby, brýle a další doplňky zlínské společnosti
„Spolupráce nám otevřela další dveře. I letos se na Tour uvidíme, ale již s novým týmem. Pro rok 2021 spolupracujeme s World Tour týmem Intermache Wanty Gobert Materiaux, což znamená účast pro produkty Force na všech nejvýznamnějších cyklistických závodech, ať už klasických či etapových,“ dodává.
Účast na Tour (i pandemická situace) se navíc promítla do prodejů. Zvýšená poptávka přišla především ze západní Evropy, hlavně ze Španělska, Portugalska i Francie, prodeje ale vzrostly i v dalších evropských státech. To je také důvod, proč Force v minulém roce zaznamenalo meziroční růst obratů o 30 %, a to na rekordních 450 milionů korun.
Část z tržeb KCK Cyklosport investuje do rozšíření skladových prostor, vývoje B2B a informačního systému. Zároveň expanduje na další trhy, přičemž výrazně posiluje spolupráci s již zmíněným Japonskem a Kmenta nyní hledá zástupce i na dalších trzích, kde Force nemá zastoupení. Jedná se například o Norsko či Velkou Británii.
Foto: KCK Cyklosport
Aktuální budova KCK Cyklosport
Upevnit pozici na evropském trhu je jedním z dlouhodobějších cílů, kterým se chce KCK věnovat, aby byl stabilním dodavatelem cyklistických produktů pro všechny milovníky cyklistiky. Z toho důvodu neustále pracuje na rozšiřování své nabídky, připravuje nové dámské i pánské kolekce oblečení, nový model brýlí a také helmu NEO s bezpečnostní technologií MIPS.
I přes to všechno si Kmenta stále dokáže najít čas na kolo, které je pro něj životní vášní. „Na vyjížďky mám teď více času, protože mám ve firmě dceru Andreu, která mě ve spoustě situacích dokáže plně zastoupit. Já tak mohu s čistým svědomím poctivě testovat naše produkty v praxi. Každý rok se snažím v zimě odcestovat na Mallorcu, kde zahájím přípravu a za rok najedu zhruba 20 tisíc kilometrů,“ uzavírá zakladatel KCK Cyklosport.