Bývalý šéfdesignér Applu jde do módy. Jony Ive začne spolupracovat s luxusní značkou Moncler

Filip HouskaFilip Houska

ive-moncler

Foto: Mark Hayes-Westall/Moncler

Jony Ive začíná spolupracovat se značkou Moncler

0Zobrazit komentáře

Jejich zimní bundy patří k těm nejdražším, které můžete běžně koupit. I přesto (nebo možná právě proto) má italská značka Moncler celou řadu fanoušků, pro něž je vlastnění módního kousku inspirovaného francouzským alpským městečkem Monestier-de-Clermont něco jako pomyslná trofej v šatníku. K prestiži značky nyní přispěje i bývalý šéfdesignér Applu Jony Ive, který pro Moncler navrhne nový produkt. A evidentně nepůjde o jediný zářez v jeho bohatém portfoliu.

Ačkoliv se Jony Ive proslavil především svými návrhy iMacu, iPodu, iPhonu nebo iPadu, tedy jedněch z nejzásadnějších zařízení nejen v historii Applu, dlouhodobě to slavného britského designéra táhlo i do jiných sfér. Právě touha jít pracovat na nových projektech přinutila Ivea před dvěma lety, aby opustil brány kalifornské společnosti a vydal se na novou misi.

V rámci ní založil s kolegou Marcem Newsonem designové studio LoveFrom a během pár let začal spolupracovat například s ubytovací platformou Airbnb nebo italskou automobilkou Ferrari. Zároveň ohlásil, že bude s Applem i nadále spolupracovat externě. Nyní se pustí do další výzvy, kterou představuje luxusní italská značka Moncler.

Moncler, symbol italské zimní módy

Legendární průmyslový a produktový designér na virtuální konferenci magazínu Wired zmínil, že LoveFrom navázalo spolupráci se značkou Moncler, která je jedním z nejluxusnějších výrobců zimního oblečení v Evropě a zároveň si ponechává i punc streetwearové módy. Následně to potvrdil také šéf Moncleru, italský byznysmen Remo Ruffini.

moncler

Foto: Moncler

Bunda značky Moncler

Stejně jako v případě Airbnb nebo Ferrari se ovšem ani v případě Moncleru neví, na čem přesně bude LoveFrom pracovat. Ví se pouze to, že tým okolo Jonyho Ivea bude navrhovat produkt. „Obě firmy mají v plánu spolupracovat na projektu založeném na vzájemném respektu mezi Ivem a Ruffinim,“ říká mluvčí designového studia pro magazín WWD.

Jak podotýká magazín Highsnobiety, nová spolupráce může vycházet z tématu udržitelnosti, což je oblast, kterou se zabývá jak Moncler, tak i LoveFrom, respektive Jony Ive. Svědčí o tom i nedávné partnerství někdejšího dvorního designéra Applu s princem Charlesem, v rámci kterého budou oba motivovat vysokoškolské studenty k návrhům pro urychlení udržitelnější budoucnosti.

Součástí spolupráce se mimo jiné stala i listina Terra Carta (ve volném překladu Charta Země), která poskytuje rámec pro inovace v oblasti životního prostředí a má být podpořena investicemi ve výši deseti miliard dolarů získanými ze soukromého sektoru. Na jejím znění i formě se podílelo právě studio LoveFrom. Zazněla i během klimatického summitu v Glasgow.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ostatně samotný Moncler v oblasti udržitelné módy dělá několik zajímavých věcí – do přespříštího roku například chce, aby až 80 % jeho ústřižků tkanin bylo recyklováno, přičemž do roku 2025 míří na to, aby 50 procent jeho výroby vycházelo z udržitelného nylonu. Do konce roku se chce také stát i uhlíkově neutrální firmou a do roku 2023 používat na všechny své procesy ryze obnovitelnou energii.

To všechno jsou parametry, které jsou dnes v kurzu a čím dál více firem se je snaží naplňovat. Moncler jako takový nicméně vznikl v mnohem „drsnějších“ dobách, kdy ekologie ještě nebyla takové rezonující téma. Příběh této italské značky se datuje k roku 1952, kdy ji založili René Ramillon a André Vincent. Pro název se inspirovali francouzským alpským městečkem Monestier-de-Clermont, který textově zkrátili.

ive-1

Foto: Apple

Jony Ive, tvůrce iMacu, iPhonu nebo iPadu

Od začátku se Moncler zabýval výrobou vysoce odolných bund proti zimě, což ocenili zejména horalové. V roce 1952 oblékl italskou horolezeckou expedici, která zdolala druhou nejvyšší horu světa – K2. Následně si jeho bund začaly všímat i jiné mezinárodní výpravy. V roce 1968 se Moncler stal dodavatelem oblečení pro francouzský olympijský lyžařský tým.

Postupný přerod Moncleru do částečně streetwearové módy se začal odehrávat až po roce 2010, kdy firma vstoupila na burzu a navázala atraktivní spolupráce s brandy jako Off-White návrháře a nyní kreativního ředitele pánské divize Louis Vuitton Virgila Abloha. Loni navíc firma koupila za více než miliardu eur ikonu pouliční módy, značku Stone Island.

Na Apple se nedá zapomenout

Jonyho Ivea tak v dohledné době čekají nové výzvy, ani ty ale nepřebijí vztah, který si nadále uchovává se svým bývalým zaměstnavatelem – Applem. Dlouhou dobu se totiž spekulovalo, jestli Jony Ive, respektive LoveFrom, s firmou z kalifornského Cupertina stále spolupracuje. Podle magazínu Wired ano, i když tradičně není známo na čem konkrétně.

Během konference měl Ive i nostalgické chvilky. Zavzpomínal například na rok 2001, kdy Apple odhalil první iPod a jednou provždy změnil to, jak svět vnímá hudbu. „Apple do té doby vyráběl jen počítačová zařízení. A jednou z věcí, která byla na počítači tak jedinečná, byla jeho schopnost být univerzální. Myslím, že iPod skutečně znamenal začátek tvorby mnohem specifičtějších produktů a zařízení,“ řekl.

wozniak-jobs-apple-2

Foto: Berkeley Alumni

Spoluzakladatelé Applu Steve Jobs a Steve Wozniak

V dobách, kdy první iPod vznikal, ale paradoxně nešlo jen o samotné zařízení, které svým designem převyšovalo tehdejší konkurenty. Apple v rámci něj ladil i detaily, například sluchátka. Ta totiž musela být křiklavě bílá, aby byla vidět z dálky, což tehdy v lidech vyvolalo šok a ptali se, proč firma řeší i takové drobnosti jako drátová sluchátka. I ta se později stala ikonická.

Vzpomínku věnoval i Stevu Jobsovi, spoluzakladateli a dlouholetému šéfovi Applu, se kterým Ive úzce spolupracoval. Některé z jeho vzpomínek na nejproduktivnější chvíle se Stevem Jobsem se vztahují k tomu, když se spolu procházeli a moc toho nenamluvili, ale přemýšleli ve vzájemné blízkosti. „Podle mých zkušeností se téměř vždy nejsilnější nápady objevují potichu a jsou křehké. A je třeba o ně jemně pečovat, aby se mohly stát silnými,“ doplňuje.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Disney nenaplnilo očekávání a jeho streamovací služba stagnuje. Slibuje však svůj virtuální vesmír po vzoru Facebooku

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

disney-1

Foto: Disney

Kultovní postavičky před Disneylandem

0Zobrazit komentáře

Třetí čtvrtletí bylo pro Disney nejlepší za dlouhou dobu, s ustávající pandemií se totiž lidé ve větších počtech vraceli do kin a zábavních parků. Ve čtvrtém kvartále ale nadšení opadlo, příjmy firmy nenaplnily očekávání a hodnota akcií poskočila dolů skoro o pět procent. Vedení to ale příliš netrápí a místo toho se zaměřuje na budoucnost, kde chystá předpokládané filmové hity či seriály nebo rovnou vlastní metaverzum po vzoru Facebooku.

V zásadě barevnější Matrix, jen s méně důsledným propojením skutečnosti a virtuální reality, se okamžitě stal jedním z hlavních témat technologického světa předminulý týden, když vlastní vizi představil Mark Zuckerberg. Byť se jeho metaverzum mnohým jeví jako poněkud dystopická budoucnost, vedle Facebooku v něm vidí velký potenciál třeba také Microsoft nebo podle vlastních slov právě Disney.

„Naše společnost je už dlouho průkopníkem v oblasti využívání technologií pro zlepšení zážitku ze zábavy,“ řekl v hovoru s investory šéf Disney Bob Chapek. Pokračoval poznámkou, že dosud byly aktivity firmy v tomto směru jen prologem v propojování fyzického a digitálního světa a cílem je „vyprávění bez hranic v našem vlastním Disney metaverzu.“ Realita a fantazie se ostatně už desítky let prolínají třeba v zábavních parcích Disneyland nebo počítačových hrách, k nimž se připojují také prostředí ve virtuální realitě.

Bob Chapek, šéf Walt Disney Company

Rozšiřování těchto možností je však prozatím hudba budoucnosti, obraťme se tedy na aktuální byznys firmy. Zatímco analytici z Wall Street od Disney za čtvrté fiskální čtvrtletí očekávali příjmy 18,79 miliardy dolarů, ty skutečné se zastavily na 18,53 miliardy (přes 400 miliard korun), tedy jen o trochu níže. Horší bylo pro investory číslo označující příjem na akcii, jež dosáhlo 0,37 dolaru oproti předpokládaným 0,51 dolaru. Obecně je na tom ale byznys podstatně lépe než loni uprostřed podzimní fáze pandemie před vakcínou.

Nejvíce se meziroční zlepšení projevilo samozřejmě u zábavních parků Disneyland a Walt Disney World a dalších zážitkových center, kde příjmy narostly o více než 99 procent na 5,45 miliardy dolarů. Firmě se zde mimo jiné vyplatil také kontroverzní loňský krok, kdy se pro minimalizaci ztrát rozhodla polovinu zaměstnanců parků, výletních lodí a podobných atrakcí poslat na dlouhé neplacené volno. Stále významnou částí byznysu je pak také lineární televize se stanicemi ABC a ESPN, která mezi červnem a zářím vygenerovala 6,7 miliardy dolarů v tržbách.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Snad jedinou divizí zábavního obra, kterou pandemie zasáhla pozitivně, byla streamovací služba Disney+, velice rychlý růst v době karantén si teď ale vybírá svou daň. Zatímco ještě nedávno se zdálo, že Disney+ se rychle dotahuje na Netflix, v uplynulém čtvrtletí mu přibyly jen dva miliony předplatitelů, o polovinu méně než mnohem většímu konkurentovi. Jeden má teď 118 milionů, druhý 214 milionů předplatných. Stále navíc platí, že streamovací služba myšáka Mickeyho má z jednoho účtu podstatně menší příjem než Netflix.

Pod Disney ovšem spadají také ještě další dvě služby, jmenovitě Hulu a ESPN+. Všechny dohromady mají nyní 179 milionů uživatelů. Samotné Disney+ přitom zatím není dostupné na mnoha trzích, kde má konkurence už poměrně zavedenou uživatelskou základnu. Mezi takové ostatně patří také Česko nebo Slovensko, kam se služba po nedávném odkladu chystá až příští rok v létě. Podle vedení firmy je pak pro další růst zásadní pravidelný přísun nového zajímavého obsahu, který v posledních měsících poněkud scházel.

marvel-disney-spider-man-no-way-home-3

Reprofoto: Marvel Entertainment/YouTube

Film Spider-Man: Bez domova

Závěrem listopadu má na Disney+ dorazit seriál Hawkeye o dosud snad nejopomíjenějším avengerovi, který akcí i zasazením do období Vánoc připomíná Smrtonosnou past. O měsíc později, 29. prosince, pak na obrazovky dorazí další hraný titul ze světa Star Wars, The Book of Boba Fett. Od zítřka streamovací služba nabídne také třináct blockbusterů Marvelu v rozšířeném formátu IMAX. Díky němu se typické černé pruhy na televizích s poměrem stran 16 : 9 zaplní obrazem dosud dostupným jen ve velkoformátových kinech.

Samotný Marvel je momentálně v procesu rozjíždění čtvrté fáze svého filmového (a teď už i televizního) univerza, jehož nejnovějším příspěvkem je snímek Eternals. Ačkoliv pokus superhrdinské filmy posunout jiným směrem naráží na kreativní problémy, v kinech se mu zatím daří relativně dobře. Ještě letos má navíc vyjít vysoce očekávaný Spider-Man: Bez domova, jehož výdělky z kin by mohly dosáhnout astronomických předpandemických hodnot.

V souvislosti s tím teď ze strany vedení Disney padla ještě jedná důležitá poznámka. Zatímco v září firma oznámila, že všechny její filmy do konce roku dostanou exkluzivní uvedení na velkém plátně, Bob Chapek tento slib nyní překvapivě neprodloužil pro příští rok. Místo toho řekl, že pečlivě sledují proměny návyků publika a jim přizpůsobí svoji distribuční strategii tak, aby z ní měli co největší prospěch akcionáři.