Tržby IKEA v Česku atakovaly 10 miliard, ale byznys jí zpomalil. Použitý nábytek začne nabízet i online

Filip HouskaFilip Houska

ikea-cerny-most

Foto: Arch.Design

Obchodní dům IKEA Černý Most

0Zobrazit komentáře

Nebyl to jednoduchý rok. Vládní opatření komplikovala provoz mnohým byznysům, ten od IKEA nevyjímaje. Proto švédské nábytkářské firmě na českém trhu loni klesly tržby, na druhou stranu ale zpozorovala nové příležitosti, které chce uvést do praxe během letošního roku. Ať už půjde o nový formát plánovacích kiosků v krajských městech, sázku na použitý nábytek, nebo doručování zboží pomocí elektromobilů.

IKEA za minulý finanční rok dosáhla v Česku tržeb ve výši 9,7 miliardy korun, což je ve srovnání s rokem 2020 o sedm a půl procenta méně (tehdy utržila přes deset miliard korun). Co se loňského zisku týče, IKEA zatím na dotaz CzechCrunche neodpověděla – předloni ale činil zhruba 1,1 miliardy korun. Jak objasňuje David McCabe, jenž od září šéfuje IKEA na českém, slovenském a maďarském trhu, důvodem poklesu byla protipandemická opatření.

„Uplynulý finanční rok přinesl něco, s čím jsme se dosud nikdy nesetkali – obchodní domy v Praze, Brně a Ostravě musely být šest měsíců zavřené. Pandemie přinášela a stále přináší velké výzvy pro naši logistiku i celý dodavatelský řetězec, což vnímáme jako příležitost pro zlepšování naší e-commerce,“ uvádí McCabe.

V návaznosti na uzavření obchodních center ovšem IKEA zaznamenala znatelný nárůst prodejů přes internet, a to o více než o čtvrtinu ve srovnání s předchozím rokem. Jak doplňuje deník E15, v kritických fázích firma odbavovala až třicet tisíc objednávek týdně, ani tak ovšem nemohla vyhovět všem zákazníkům, jelikož některé produkty kvůli problémům s dodavateli chyběly.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I přes ztížené podmínky ale IKEA v Česku dokázala i investovat, především pak do projektů s cílem zlepšit zákaznickou zkušenost. Přibližně 280 milionů korun putovalo do prvního plánovacího studia v pražském obchodním centru Westfield Chodov, do nového brněnského výdejního skladu, samoobslužných výdejních boxů, sítě regionálních výdejních míst či rekonstrukce restaurace v Praze na Zličíně.

A velké změny čekají tuzemskou pobočku švédské společnosti i letos. Jednou z těch největších má být spuštění e-shopu s použitým nábytkem, v rámci kterého budou moci zákazníci zjistit, jaké použité zboží je k dispozici, kolik stojí a kde je možné si jej vyzvednout. Podobného rozšíření se dočká i mobilní aplikace.

Pomoci ní budou zákazníci moci zboží v obchodních domech naskenovat a rovnou zaplatit, což by mělo zkrátit fronty u pokladen. Jako první ji vyzkouší lidé, kteří navštíví prodejnu IKEA v Brně – poté se rozšíří do dalších měst. S expanzí do jiných lokalit počítá firma u svých takzvaných pop-up kiosků, které budou sloužit jako poradny.

„Pokračujeme ve snaze být našim zákazníkům blíže i mimo naše obchodní domy. Půjde o menší kiosky, ve kterých naši odborníci pomůžou zájemcům s plánováním interiérů. Bude zde možné si také výrobky rovnou objednat. Tyto kiosky chceme postupně otevírat v krajských městech mimo Prahu,“ dodává McCabe.

meatball-ikea-nemaso

Foto: IKEA

Rostlinná alternativa populárních masových kuliček z IKEA

Velkou výzvou IKEA je i ochrana planety, respektive uzpůsobování svých operací tak, aby co nejméně zatěžovaly životní prostředí. Jedním z komplexních globálních cílů firmy je do roku 2040 převážet zboží na uhlíkově neutrálních lodích, v Česku na to ale půjde pomaleji – i třeba přes elektromobily, postupně nasazované pro doručování objednávek.

„Doručování zboží zákazníkům a doprava zákazníků do obchodních domů mají devítiprocentní podíl na naší klimatické stopě. I proto má Ingka (vlastník většiny prodejen IKEA – pozn. red.) závazek nabízet doručování zboží buď elektromobily, nebo vodíkovými automobily do roku 2025. Rádi bychom tomuto závazku dostáli i v Česku,“ uvádí pro deník E15 manažerka pro udržitelnost české divize IKEA Barbora Geršlová.

Cílem je také zaměření na postupnou eliminaci „zbytečných“ plastů z obalů, přičemž účtenky pro zákazníky se ve všech obchodních domech budou tisknout na recyklovatelný modrý papír. Úplně nejekologičtější je ovšem účtenka elektronická, kterou IKEA preferuje. Pokračovat bude také v nabídce udržitelnějších verzí svých tradičních pokrmů.

Pro zákazníky si IKEA nicméně připravila i méně šťastnou zprávu. S rostoucí inflací a horší situací napříč dodavatelským řetězcem bude skupina Ingka Group postupně zdražovat, což se dotkne i českého trhu. Přesné procento zvýšení IKEA na nedávný dotaz CzechCrunche nepotvrdila, nicméně v globálním kontextu dojde ke zdražení v průměru o devět procent.

Volkswagen loni prodal téměř dvakrát více elektromobilů než v předchozím roce. Celkové prodeje jsou však slabší

volkswagen-id-41

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.4

0Zobrazit komentáře

Podobně jako řada jiných automobilek i Volkswagen zaznamenal v meziročním porovnání propad dodávek. V případě německého giganta se jedná o osmiprocentní pokles s téměř 4,9 milionu dodaných osobních vozidel. V případě prodejů elektromobilů se ale Volkswagenu dařilo. Automobilka dodala 369 tisíc vozů s elektrifikovaným pohonem, což je nárůst o více než 70 procent.

Problémy v dodavatelském řetězci budou nejspíše i v letošním roce hlavním důvodem, proč automobilky nedodávají tolik vozů jako v minulých letech. Tento trend potvrdil i Volkswagen výsledky za rok 2021, kdy dodal 4,897 milionu kusů automobilů, tedy méně než v roce 2020 s 5,3 miliony dodaných vozidel.

„Volkswagen dosáhl za mimořádně náročných podmínek uspokojivého prodejního výsledku. Obrovské dopady nedostatku polovodičů na výrobu nebylo možné během roku v celém rozsahu kompenzovat. Avšak náš historicky nejvyšší počet objednávek na 543 tisíc vozidel jen v Evropě, z toho 95 tisíc objednávek na elektromobily řady ID, jasně ukazuje, že zájem o vozidla Volkswagenu je i nadále velmi vysoký,“ řekl Klaus Zellmer, člen představenstva odpovědný za prodej a marketing značky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vůbec nejžádanějším se stal model Golf, kterému šlapou na paty jeho SUV příbuzní. Ti tvořili hned 40 procent ze všech dodaných vozů, zatímco v roce minulém se jednalo o 34,8% podíl. Nejoblíbenější je tento segment ve Spojených státech, kde SUV tvořily dokonce tři čtvrtiny prodejů. V USA navíc automobilka zaznamenala nejmarkantnější meziroční růst dodávek o 13 procent a povedlo se jí tak dodat bezmála 530 tisíc vozů, tedy nejvíce automobilů od roku 2013.

Volkswagenu se ovšem v loňském roce nejvíce dařilo v Číně. Přestože zde zaznamenal meziroční propad o 14,8 procenta, dodal místním téměř 2,5 milionu vozů, tedy nejvíce ze všech sledovaných trhů. Dalším místem, kde se automobilce podařilo dodat více než milion vozidel, se stala západní Evropa, kde se však prodeje propadly o 5,3 procenta.

Elektromobily jedou

Plug-in hybridů Volkswagen v minulém roce dodal 106 tisíc, čistě elektrických modelů 263 tisíc, což je meziroční nárůst o 97 procent. Celkový počet 369 tisíc dodaných elektrifikovaných modelů představuje přibližně 7,5% ze všech globálně dodaných vozů. Jen v Evropě představuje podíl doručených elektrických vozidel 19,3 procenta, v domovském Německu byl dokonce každý čtvrtý prodaný vůz elektrifikovaný.

volkswagen-id-48

Foto: Volkswagen

ID.4 lze nabít na více než 300 kilometrů za půl hodiny

chatgpt-student-mvp-x

Přečtěte si takéZ komplice pomocníkem. ChatGPT nastupuje na vysoké školyZ komplice oficiálním pomocníkem. Role ChatGPT na školách v Americe se možná brzy změní

Na domácím trhu tak značka mezi prodejci elektromobilů jasně dominuje. V Číně, kde za rok 2021 dodala 77 100 elektromobilů, patří mezi pětici největších dodavatelů elektromobilů, v USA jí na tomto žebříčku patří čtvrté místo. Vůbec nejoblíbenějším elektrickým modelem z portfolia Volkswagenu se stalo SUV ID.4, které pro nás nedávno otestoval finančník Radovan Vávra.

Podobně jako Škoda, která v minulém roce též zaznamenala propad v počtu dodaných vozů, očekává i Volkswagen, že problémy v dodavatelském řetězci budou ovlivňovat i čísla za rok 2022. Přesto by se podle automobilky měla v letošním roce situace postupně stabilizovat, což by mělo ve finále vést k meziročnímu nárůstu dodaných vozů.