Část sedaček v pražském metru se otočí do uličky. Dopravní podnik reaguje na přání lidí

Změna se bude týkat linek A a B, kde je otočení možné. Na „céčku“ to nepůjde. O otočení rozhodla anketa, které se zúčastnilo 20 tisíc cestujících.

Eliška NováEliška Nová

prague-metro-subway-praha3-min

Foto: Viktor Hanáček/picjumbo

Pražské metro

0Zobrazit komentáře

V dubnu spustila Praha anketu, ve které se cestujících městskou hromadnou dopravou ptala, jak chtějí sedět v metru. Konkrétně na jednosedačkách. Pokud by totiž lidé chtěli, mohly by se otočit směrem do uličky. Výsledek, který z dotazování nyní vzešel, je šalamounský. Část sedaček se otočí, část zůstane tak, jak je.

„Před dvěma lety jsem přišel s nápadem zkusit na přeskáčku otočit jednosedačky v metru. Pražané tak stejně sedají a já to nedělám jinak – sedím tak na samostatné sedačce naproti dvojce s vytočením do uličky,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr s tím, že výsledky ankety hovoří jasně. Lidé chtějí sedět přesně tak – čelem do uličky, ne k sedícím spolucestujícím.

V soupravách na lince A a B se tak začnou sedačky postupně otáček. Vždy budou naproti sobě jedna otočená a jedna ne. „Aby si každý mohl vybrat podle svých preferencí,“ dodává náměstek. Některé sedačky se tak otočí o devadesát stupňů ve všech vagonech už na podzim. Ke změnám by mělo docházet postupně během údržby. V rámci testování se otočila vždy polovina sedaček ve dvanácti soupravách na zelené a žluté lince. Teď dojde i na všechny ostatní.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z ankety totiž vyplynulo, že jednosedačku preferuje 62 procent lidí. Ti, kdo sedí na místě pro jednoho, jsou z poloviny otočeni čelem směrem do uličky. A to bez ohledu na to, kam je sedačka směruje. Jen dvanácti procentům cestujících je jedno, kde sedí. Ankety se účastnilo bezmála dvacet tisíc lidí.

Dotazování se nesoustředilo jen na směr jednosedačky. Dopravní podnik zajímalo rovněž to, zda cestujícím vyhovuje polstrování, nebo by raději uvítali prostý plast. Polovina těch, kdo odpověděli, je spokojená s tím, jak je to teď. Pro plast hlasovalo 44 procent lidí.

Cestující na trase C mají bohužel smůlu. Anketa se jich netýkala. Důvodem je, že na céčku jezdí jiný typ vlaků. A tam není otočení sedačky možné. Preference lidí by ale měly posloužit k tomu, jak budou dispozičně upravené vlaky na chystaném déčku.

Cestující se mohou těšit i na nový design navigačního systému. Cedule se začnou vyměňovat na Hájích nebo na Palmovce. I v tomto případě se budou moci k novince lidé vyjádřit.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

Český výrobce zahradní techniky oživil legendární Babettu. Nový moped je plně elektrický

Na popularitu oblíbené značky navazuje firma Hecht s novinkou jménem Betis, cena začíná na 30 tisících korun.

Peter BrejčákPeter Brejčák

moped0

Foto: Hecht

Hecht Betis vychází z legendární Babetty

0Zobrazit komentáře

Mopedy Babetta byly za komunismu v Československu populární natolik, že se z nich stalo nedostatkové a takzvaně podpultové zboží, na nějž se dělaly pořadníky. Český řetězec se zahradní technikou Hecht Motors se rozhodl na legendární model navázat a oživit jej. Pod značkou Hecht Betis začal nabízet plně elektrický stroj, který z Babetty vychází.

Moped Betis je dvoumístný a homologovaný pro silniční provoz, disponuje elektrickým motorem o výkonu 800 W a na jedno nabití ujede 40 kilometrů. Pokud by výkon motoru nebo kapacita akumulátoru nedostačovaly, je možné dojezd zvýšit pomocí šlapání do pedálů obdobně jako na elektrokole. Jeho cena začíná na bezmála 30 tisících korun.

Babetta byla v Československu oblíbena zejména za komunismu. Výroba mopedů této značky začala na Slovensku v roce 1971, v průběhu patnácti let z výrobních linek Povážských strojíren sjely statisíce mopedů, řada z nich skončila u zákazníků v zahraničí. V roce 1986 byla produkce přestěhována do jiného závodu na jihu země a později ukončena.

Různé značky jednostopých vozidel z dob minulých se snažilo se střídavými úspěchy oživit již několik výrobců. Na legendární skútr ČZ přezdívaný prase chtěla elektrickým modelem navázat firma Čezeta, která získala přízeň investorů přes crowdfunding, nakonec ale skončila v insolvenci. Opavská firma Motoscoot pak nabízela novou generaci mopedu Pionýr vybaveného asijským čtyřtaktním motorem a před čtyřmi roky přišla rovněž s prototypem elektrické verze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hecht byl založen českými majiteli v roce 1994. První výrobky pro zahradu uvedl na trh v roce 1998. V současnosti je jedním z největších distributorů zahradní techniky a podle statistik také největším výrobcem a prodejcem elektrických skútrů a motocyklů.

Brněnské Centrum dopravního výzkumu letos v únoru informovalo, že lidé loni zaregistrovali 1 500 elektromotocyklů, o rok dříve 1 639, v roce 2019 to bylo 1 071. Celkem je jich v Česku registrováno 6 500, uvedlo centrum. Největší zájem mají lidé o elektrické skútry. Celkem je v Česku registrovaných 1,25 milionu motocyklů.

S přispěním ČTK.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.