Čeká nás nejlepší čas v historii lidstva, kdy začít s byznysem, míní miliardář Mark Cuban a radí, proč teď nebrat investici

mark-cuban4

Foto: Gage Skidmore/Flickr

Americký miliardář a investor Mark Cuban

0Zobrazit komentáře

Jak bude vypadat svět poté, co odezní koronavirová krize? Leccos se možná změní a mnoha začínajícím podnikatelům se otevřou zcela nové příležitosti. Podle miliardáře Marka Cubana, jehož jmění je odhadováno na 4,3 miliardy dolarů, nás dokonce čeká vůbec nejpříznivější období, kdy začít realizovat neotřelé podnikatelské plány.

Někdo na krizi nahlíží jako na konec, jiní v ní vidí příležitost k něčemu zcela novému. Že krize vytváří ideální podhoubí pro realizaci zcela neotřelých, ale fungujících nápadů, dokazují společnosti jako Uber, Airbnb, Pinterest, Dopbox, popřípadě Kickstarter.

Byť na první pohled tyto platformy nemají mnoho společného, všechny spojuje doba jejich vzniku. Všichni jmenovaní vznikli, nebo se jim začalo výrazně dařit v době finanční krize, která udeřila v roce 2008.

mark-cuban2

Foto: JD Lasica/Flickr

Mark Cuban

Bylo to období, ve kterém přišly velké ztráty, ale zároveň se otevřely nebývalé možnosti, což jsou rysy charakteristické pro každou z finančních krizí. A je jasné, že ta aktuální nebude v tomto ohledu odlišná. Mnoho lidí přišlo nebo přijde o práci a zatímco většina z nich bude čekat na šanci vrátit se zpět, jiní se pokusí najít štěstí jinde, například ve vlastních projektech. K jejich realizaci totiž nikdy nebyla lepší příležitost.

Myslí si to Mark Cuban, americký miliardář, který je známý coby jeden z investorů v reality show Shark Tank, obdoby britského Dragons‘ Den, v nichž se inspiroval také český pořad Den D vysílaný Českou televizí, a také jako majitel basketbalového týmu Dallas Mavericks. Jednašedesátiletý Cuban se o příležitostech, které krize přináší, rozpovídal v podcastu The Twenty Minute VC.

Ideální čas na rozjezd nového podnikání je podle něj nyní z toho důvodu, že lidé budou po týdnech stereotypu zažívaného doma hledat něco zcela nového. „Pokud dokážete přijít s nápadem, nyní je ten správný čas to udělat. Není čas váhat, a to především pokud jste přišli o práci nebo se cítíte být nevyužití. Kdy na to bude lepší čas? Všichni jsou doma a v momentě, kdy budou moci vyjít ven, budou hledat něco nového,“ vysvětlil Cuban.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aktuální situace podle něj bude stát za vznikem několika jedinečných světových společností, které budou měnit hru v oblastech svého působení. Podle Cubana teď stačí jen přijít s něčím jiným a vzrušujícím a lidé se o to budou zajímat ve velkém. „Bude to nejlepší čas v historii lidstva, kdy začít s byznysem, protože neexistují žádná pravidla,“ řekl v podcastu Cuban.

mark-cuban1

Foto: Danny Bollinger/Flickr

Cuban je majitelem basketbalového klubu Dallas Mavericks

Cuban přidal i několik rad již fungujícím společnostem. Ty by se podle něj neměly snažit v období recese získávat finance z vnějších zdrojů. Pokud docházejí peníze, je podle něj lepší přerušit na nějaký čas svou činnost. Společnosti by se ale určitě neměly zcela vyčerpávat, pokud mají dobře fungující byznys postavený na správném produktu či službě.

„Pokud nemáte dostatek zákazníků, není to proto, protože máte nedostatek prostředků. Ty nejlepší produkty se prodávají samy, nebo jsou celkem snadno prodatelné. Takže pokud nemůžete najít cestu, jak je prodat, prodávat je nebudete, a to ani když získáte více financí. Nejde o ekonomiku, zvlášť teď,“ radí Cuban, podle kterého je píle to, co je vždy potřeba nejvíce.

spaceti-tym

Přečtěte si takéFirmy už nebudou potřebovat tolik místa. Český startup Spaceti efektivně spravuje kanceláře a nabírá přes 90 milionů korunFirmy už nebudou potřebovat tolik místa. Český startup Spaceti efektivně spravuje kanceláře a nabírá přes 90 milionů korun

Cuban ví, o čem mluví. Je považován za jednoho z nejbohatších Američanů, jehož jmění je odhadováno na 4,3 miliardy dolarů, tedy přibližně 109 miliard korun. Část z něj získal díky prodeji internetové rozhlasové platformy Broadcast.com, kterou spoluzakládal. Společnost byla prodána v roce 1999 Yahoo za částku ve výši 5,7 miliardy dolarů, tedy přibližně 145 miliard dolarů.

Získané finance Cuban investoval například do basketbalového týmu Dallas Mavericks či do projektů, které hledal investory v reality show Shark Tank. Ta je vysílána televizní stanicí ABC od roku 2009 a jedná se o adaptaci původního japonského formátu jménem Tigers of Money.

Mark Cuban a jeho kolegové investoři v pořadu Shark Tank

Facebook kupuje za 10 miliard korun populární službu Giphy. Gify plánuje ještě více začlenit hlavně do Instagramu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

giphy

Foto: Facebook

Facebook kupuje populární službu Giphy

0Zobrazit komentáře

Animované obrázky, známé pod označením gify, jsou na sociálních sítích a prakticky ve všech komunikačních kanálech v posledních letech skutečně hojně využívané. Největší sociální síť světa se tak do nich nebojí investovat nemalé prostředky. Facebook dnes oznámil, že kupuje americkou platformu Giphy, která se právě na gify soustředí. Mluví se o obchodu kolem 400 milionů dolarů, což je zhruba 10 miliard korun.

Jedná se o vcelku logickou synergii. Už teď totiž pocházelo 50 procent návštěvnosti kalifornského startupu z aplikací, které patří Facebooku, přičemž celou polovinu měl na svědomí Instagram. A právě do Instagramu se teď celý tým Giphy včlení a to samé by mělo potkat i gify jako takové, které mají hrát na Instagramu ještě větší prim než dosud.

„Tím, že spojíme Instagram a Giphy dohromady, zajistíme, aby lidé při vytváření stories nebo soukromých zpráv našli perfektní gify i samolepky. Obě naše služby podporují uměleckou komunitu a tak to i zůstane,“ napsal v oficiálním oznámení viceprezident Facebooku Vishal Shan.

mark-zuckerberg-facebook-ecosystem

Foto: Facebook

Impérium Marka Zuckerberga už není zdaleka jen Facebook

Konkrétní změny si zatím firma nechala pro sebe. Facebook již používal API Giphy několik let, takže na první pohled uživatele nejspíš nečekají velké změny. Giphy bude i nadále využívat svou velkou databázi a podle magazínu Axios, který se zprávou přišel pár minut před jejím oficiálním oznámením, by si měla zachovat i svou značku.

Facebook ujišťuje, že i přes větší integraci a koupi budou moci uživatelé i nadále nahrávat vlastní gify a firmy, které Giphy využívaly ve svých aplikacích, přístup neztratí – neměly by tak být poškozeny například Slack nebo Apple, který Giphy využívá v rámci iMessage.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z pohledu Facebooku se jedná pravděpodobně o jednu z největších akvizic za poslední léta, sám ale oficiální cenovku nákupu nepotvrdil. Pro srovnání, v podobných řádech zaplatila minulý rok společnost Marka Zuckerberga za startup CTRL-labs, který se věnuje ovládání strojů pomocí mysli.

Potenciál na další reklamy

Giphy je sice navenek vnímáno hlavně jako platforma na sdílení vtipných animací, ale zároveň si vytvořilo byznys na reklamě a sdílení gifů od svých partnerských značek. Minulý rok také oznamovalo, že chce navrhovat uživatelům animované obrázky na základě jejich historie hledání a chtělo také reklamy dostat do soukromých zpráv. Je tak pravděpodobné, že Facebook bude chtít Giphy začlenit i do svých nabídek pro inzerenty.

giphy

Populární platforma Giphy

exec-final

Přečtěte si takéČupr, Šejdová a Hajduček ukazují, jak budovat byznys s vizíČupr, Šejdová, Hajduček. Navzdory tržním turbulencím ukazují, jak budovat byznys s dlouhodobou vizí

Investory ostatně gifový startup zajímal už déle. Od svého založení v roce 2013 získal v pěti investičních kolech zhruba 150 milionů dolarů (3,8 miliardy korun). Jeho počty uživatelů se pohybují ve stovkách milionů za měsíc, a to jak prostřednictvím API, tak na samotném webu platformy.

Kromě platformy na sdílení gifů Giphy také provozuje několik aplikací na jejich tvorbu, Giphy Cam na mobilní telefony a Giphy Capture na Mac. Vytváří také nativní gify s celebritami a silnou ji dělá i unikátní vyhledávací engine, který je schopný hledat příslušné gify podle textově vyjádřených emocí.