Čert vem pandemii i očkování, Čechy zaujal bitcoin. Na Googlu ho letos vyhledávali víc
Očkování sice dělí společnost, pandemie jako taková ale už Čechy unavila. To, k čemu vyjma aktuálních událostí upínáme čím dál větší pozornost, je bitcoin. V žebříčku nejvyhledávanějších témat přes Google v Česku za uplynulý rok zaujala silně nestabilní internetová měna třetí místo. Před ní se umístilo jen letošní sčítání lidu a fotbalové Euro.
Ještě loni žebříček nejvyhledávanějších výrazů, který Google zveřejňuje každý rok, v tuzemsku ovládl koronavirus a související témata. Pokud letos v tomto smyslu lidé něco vyhledávali, byly to spíš praktické otázky. Třeba jak dlouho platí antigenní test, informace o respirátorech nebo registraci k očkování. Mezi trendy roku se kromě bitcoinu zařadil i populární seriál Netflixu Hra na oliheň.
Zájem o bitcoin roste v mnoha různých ohledech. Třeba i když jde o vánoční dárky, jak ukázal náš rozhovor s finančníkem Radovanem Vávrou. Kryptoměna je totiž zajímavou investiční alternativou, byť v posledních dnech zažila výrazný pokles. Stává se zároveň téměř mainstreamem, třeba nový starosta New Yorku Eric Adams si řekl o výplatu v této měně. A dokáže přitáhnout zájem veřejnosti, což prokázal ve chvíli, kdy Německo dražilo bitcoiny zabavené z kriminální činnosti a dostalo za ně víc, než činil aktuální kurz.
Ve spojitosti s bitcoinem lidi zajímal Elon Musk (vyhledávali pojem musk bitcoin), který také kurz bitcoinu dokáže svými výroky ovlivňovat. A pokud Češi bitcoiny nakupují, dělají to zřejmě přes dolary, o čemž svědčí obliba vyhledávání výrazu 1 bitcoin to USD.
Pokud má Česko následovat světové trendy, můžeme pro příští období očekávat zájem i o virtuální měnu dogecoin. Ten je totiž globálně na čtvrtém místě vyhledávaných termínů, u nás však zatím příliš nezaujal a do první desítky se nedostal vůbec. Celosvětově se na desáté místo zároveň protlačilo ethereum, respektive dotaz na jeho cenu. V tuzemsku zatím i tato kryptoměna zůstává mimo hlavní zájem.
O to víc se však lidé ptali na místní dění. „Zájem vzbudily i události jako pád Bohemia Energy nebo otevření Primarku v Praze. Lidé se loučili s Petrem Kellnerem nebo se ptali na to, jak vzniká tornádo,“ popisuje Google ve svém reportu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV rámci otázek začínajících „jak“ se letos stejně jako jiné roky umísťují zásadní otázky typu jak zhubnout, jak uplést pomlázku, případně jak volit. Ale i sem se promítl bitcoin, když lidé chtěli vědět, jak ho vlastně koupit.
Google také každoročně sestavuje žebříček Smutná loučení, v němž připomíná osobnosti, které v daném roce zesnuly a jejichž jména uživatelé v této souvislosti vyhledávají. Letos Češi vzpomínali zejména na už zmíněného tragicky zesnulého českého a do své smrti nejbohatšího Čecha, podnikatele Petra Kellnera.