Češi investování do nemovitostí milují. A nemusí jít jen o byty, s fondy si lze sáhnout i na nákupní parky

Kdy je lepší investovat do bytu na přímo a kdy přes nemovitostní fond? To přišli na konferenci Money Maker povědět Roman Latuske a David Hauerland.

moneymaker2024_78

Foto: Jan Nechvíle / CzechCrunch

Roman Latuske (ZDR Investments) a David Hauerland (Fidurock) na konferenci Money Maker 2024

0Zobrazit komentáře

Jít do nájmu, či investovat do vlastního? Otázka, na kterou v Česku panuje celkem jednoznačná odpověď. „Češi milují nemovitosti a investování do nich,“ řekl na konferenci Money Maker David Hauerland ze společnosti Fidurock. S rostoucími cenami na trhu s nemovitostmi se však odpověď na tuto otázku může časem výrazně změnit. Proto se Hauerland sešel na podiu s Romanem Latuskem ze ZDR Investments, aby společně probrali současné trendy v investicích do nemovitostí a popsali, jak do nich investovat, i když člověk nemá miliony.

Koupit si vlastní byt jako investici je pro mnohé jednou z hlavních investičních met. Její dosažení se ovšem s vývojem na trhu realit stává stále těžší a vzdálenější. V dnešní době však člověk nemusí mít miliony, aby mu nemovitosti vydělávaly. I ten, kdo má volné prostředky třeba jen ve výši několika desítek tisíc korun, si může vybrat správný fond a investovat jeho prostřednictvím do nemovitostí, na které by si jinak nikdy nesáhnul.

Takové fondy nabízí i Fidurock a ZDR Investments, investiční skupiny, které si svá portfolia vybudovaly na konzervativně orientované strategii. „Když jsme začínali, tak jsme se dívali, jaké segmenty jsou ty nejvíce defenzivní a konzervativní, ale zároveň se v nich dá slušně vydělat,“ vysvětlil na třetím ročníku byznysové a investiční konference Money Maker pořádané CzechCrunchem David Hauerland, který rozjel Fidurock před deseti lety.

„V roce 2015 jsme jako bezpečné aktivum zvolili retail parky. Tehdy si lidé mysleli, že tu díky e-shopům žádné obchody nebudou, ale jsou tu pořád. A i velcí e-commerce hráči se chtějí přiblížit lidem a otevřít si prodejnu či showroom,“ dodal zakladatel Fidurocku.


Fotogalerie: Money Maker 2024


Retail parky, a zejména prodejny potravin, zajímají i ZDR. „To je něco, co funguje za každého ekonomického období,“ řekl Roman Latuske s tím, že jeho společnost aktuálně operuje na šesti evropských trzích, naposledy vstoupila na ten slovinský, a celkově drží 70 nemovitostí za téměř 15 miliard korun.

„Když si jako investor dobře vyberu fond s dostatečně diverzifikovaným portfoliem a historií, tak je to ideální nástroj pro investici do komerčních nemovitostí, pokud nemám stovky milionů, abych si to zkusil sám,“ popisuje Latuske. „Koupím si podíl na robustním portfoliu několika desítek nemovitostí, riziko a investice se rozmělní a nemusím se o nic starat. Všechny starosti s opravami, s nájemci, s péčí o nemovitost, to všechno přebírají správci,“ vyjmenoval benefity investice do takových fondů.

V případě Fidurocku se ovšem nemovitostní portfolio opírá ještě o jednu zásadní nohu. Mimo retail parků se Hauerland a jeho tým soustředí i na rezidenční nájemní bydlení. Jak podnikatel, který fond rozjel poměrně nedávno, vysvětluje, v roce 2016 společnost vycítila příležitost s přicházející mladou generací, začala nakupovat byty v Brně a o rok později také v Praze. Soustředí se na domy před rekonstrukcí v centrech měst, stavěné nejčastěji v letech 1890 až 1920. Domy oholí na cihlu, kompletně zrekonstruuje a následně pronajímá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hauerland sám řekl, že investici do vlastního bytu by doporučil všem mladým lidem. „Když je vám 20 až 25 let, máte první peníze a jste schopni dosáhnout na hypotéku, můžete si koupit investiční byt, a díky páce, kterou s hypotékou získáte, je návratnost kapitálu velmi dobrá,“ uvedl zakladatel Fidurocku s tím, že když má ale člověk takových bytů víc, stává se z toho práce na částečný úvazek.

„Pořád vám někdo volá, že neteče voda, nejde mikrovlnka, zabouchl si dveře nebo si stěžují sousedi, že u vás byla party. Někdo vám musí dělat smlouvy, neaplikujete každý rok inflační doložku. Když vám nájemník tři měsíce neplatí nebo vám zdemoluje kuchyň, nemáte možnost, jak to vymáhat zpět, a tak dál,“ vyjmenoval všechny možné peripetie spojené s pronájmem bytu Hauerland.

„Je tedy na vás si zvolit, kterou cestou chcete jít, zda půl úvazkem na vlastních bytech, nebo se připojíte do fondu, který je profesionálně spravovaný, dobře napákovaný a doručí vám dlouhodobě podobný výnos jako vlastní byt,“ radil zakladatel Fidurocku.

tykac-mm

Přečtěte si takéTykač se ptal Křetínského, kdy po koupi Slavie opadne velký stresTykače zajímalo, kdy po koupi Slavie opadne stres z fotbalu. Křetínský mu vzkázal: Bude to jen horší

Jaký výnos tedy očekávat? Zjednodušeně se dá říct, že u retailových nemovitostí je tzv. yield z pronájmu vyšší, ale nemá tak velký růst kapitálového zhodnocení jako byty. Hauerland nabídl i konkrétní srovnání, kdy se podle něj výnosy z nájemního bydlení pohybují v rozmezí tři až čtyř procent, zatímco u komerčních nemovitostí je to pět až osm procent.

„Ale hodnotu ve fondu nemovitosti v rámci rezidenčního bydlení neurčuje pouze yield, jako je tomu u komerčních nemovitostí. Určuje ji cena za metr čtvereční,“ vysvětlil David Hauerland s tím, že v momentě, kdy Fidurock dělá valuaci nemovitostí, dívá se jak na výnosovou, tak i rozprodejní složku.

Složka růstu hodnoty bytu je přitom podle něj podstatná. „Trajektorie růstu hodnoty rezidenčních nemovitostí je ve všech západních státech nadinflační. Je to dané tím, že rostou nominální mzdy, roste cena práce, nový byt se nepostaví levněji než starý. A naše byty jsou v podstatě novostavby. Člověk se může podívat, že takové novostavby na Vinohradech se prodávají za 230 až 280 tisíc za metr čtvereční,“ řekl Hauerland, podle kterého si tak člověk může spočítat, jakou hodnotu daný činžák má.

V portfoliu Fidurocku je momentálně na tisíc bytů a do budoucna by se toto číslo mohlo zdvojnásobit. Velký potenciál růstu vidí i Latuske v segmentu retail parků, a to konkrétně ve Slovinsku a Chorvatsku, kde by se mělo v příštích letech postavit mnohem víc nákupních center. Nicméně potravináři podle něj chtějí dál expandovat i v České republice.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Přijde vám, že všichni kolem vydělávají a vy musíte taky? Je to zabiják investic, jděte radši do lesa

Petr Žabža z Air Bank ve své glose upozorňuje na fenomén, který má potenciál zničit šmahem vaše investiční portfolio. A popisuje, jak se mu bránit.

Petr ŽabžaPetr Žabža

zabza-11Komentář

Foto: CzechCrunch / Archiv PŽ

Petr Žabža o FOMO efektu

0Zobrazit komentáře

FOMO neboli Fear Of Missing Out je fenomén, který se v investičním světě stává stále častější příčinou chybných rozhodnutí a ztrátových obchodů. Tento pocit strachu, že někdo jiný něco získá nebo zažije, zatímco vy zůstanete pozadu, může mít na investory devastující účinky. FOMO už není jen sociální fenomén, který ovlivňuje naše každodenní chování a rozhodování, ale v oblasti investic se může stát opravdovým zabijákem.

Když se na trhu objeví nová technologie, kryptoměna nebo akcie, která rychle roste na hodnotě, mnoho nezkušených investorů podlehne panice, že přijdou o jedinečnou příležitost stát se bohatými.

Tento tlak je navíc násobený sociálními médii, kde každý sdílí své úspěchy a zisky, čímž vytváří iluzi, že všichni ostatní, kromě vás, vydělávají peníze. To vede investory k impulzivním nákupům bez důkladného zvážení všech rizik.

FOMO je tedy nebezpečný právě proto, že nás nutí vstoupit do trhu v nevhodný čas – velmi často na vrcholu bubliny, která následně praskne.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Důsledky FOMO nejsou jen finanční. Psychický stres spojený s nutností stále sledovat trhy a obava z propásnutí příležitostí může vést k chronickému stresu, nespavosti a dokonce k rozpadu osobních vztahů, když se investování stává posedlostí. Investoři pod vlivem FOMO často ignorují základní principy investičního rozhodování, jako je diverzifikace portfolia, dlouhodobé plánování a analýza rizik.

Jak se bránit proti FOMO? Prvním krokem je sebereflexe a pochopení, že každá investice nese riziko a že ztráta je součástí hry. Investoři by měli zaujmout dlouhodobější pohled, kde se důraz klade na stabilní růst místo na rychlé zisky. Finanční gramotnost je klíčová, protože informovaný investor je méně náchylný k emocím řízeným rozhodnutím.

Další strategií je stanovení – a dodržování – pevných investičních pravidel. Mít jasně definované cíle, toleranci k riziku a strategii nákupu a prodeje může pomoci udržet emoce na uzdě. Zlatým pravidlem by však mělo být ignorování „finančního šumu“.

zabza-10

Přečtěte si takéBlíží se jedno temné výročí. Jak se chránit před panikou na trhu?Blíží se jedno temné výročí. Zdá se vzdálené, ale trhy může panika zachvátit i dnes. Jak se chránit?

Sociální média a investiční fóra jsou plná příběhů o rychlém zbohatnutí, ale tyto příběhy často vynechávají tisíce těch, kteří ztratili. Zdravý odstup a schopnost kriticky přemýšlet o tom, co čtete a slyšíte, je nezbytností.

FOMO není jen investiční past, je to psychologický fenomén, který může ovlivnit každého z nás. Tou nejlepší obrannou strategií tak bývá vypnout „socky“ nebo televizi a jít se projít na vzduch.

Jedná se o osobní názory Petra Žabži, které neodráží postoj Air Bank a.s. Nejedná se o investiční radu ani o jiné doporučení konkrétní investice.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb