Češi investování do nemovitostí milují. A nemusí jít jen o byty, s fondy si lze sáhnout i na nákupní parky
Kdy je lepší investovat do bytu na přímo a kdy přes nemovitostní fond? To přišli na konferenci Money Maker povědět Roman Latuske a David Hauerland.
Jít do nájmu, či investovat do vlastního? Otázka, na kterou v Česku panuje celkem jednoznačná odpověď. „Češi milují nemovitosti a investování do nich,“ řekl na konferenci Money Maker David Hauerland ze společnosti Fidurock. S rostoucími cenami na trhu s nemovitostmi se však odpověď na tuto otázku může časem výrazně změnit. Proto se Hauerland sešel na podiu s Romanem Latuskem ze ZDR Investments, aby společně probrali současné trendy v investicích do nemovitostí a popsali, jak do nich investovat, i když člověk nemá miliony.
Koupit si vlastní byt jako investici je pro mnohé jednou z hlavních investičních met. Její dosažení se ovšem s vývojem na trhu realit stává stále těžší a vzdálenější. V dnešní době však člověk nemusí mít miliony, aby mu nemovitosti vydělávaly. I ten, kdo má volné prostředky třeba jen ve výši několika desítek tisíc korun, si může vybrat správný fond a investovat jeho prostřednictvím do nemovitostí, na které by si jinak nikdy nesáhnul.
Takové fondy nabízí i Fidurock a ZDR Investments, investiční skupiny, které si svá portfolia vybudovaly na konzervativně orientované strategii. „Když jsme začínali, tak jsme se dívali, jaké segmenty jsou ty nejvíce defenzivní a konzervativní, ale zároveň se v nich dá slušně vydělat,“ vysvětlil na třetím ročníku byznysové a investiční konference Money Maker pořádané CzechCrunchem David Hauerland, který rozjel Fidurock před deseti lety.
„V roce 2015 jsme jako bezpečné aktivum zvolili retail parky. Tehdy si lidé mysleli, že tu díky e-shopům žádné obchody nebudou, ale jsou tu pořád. A i velcí e-commerce hráči se chtějí přiblížit lidem a otevřít si prodejnu či showroom,“ dodal zakladatel Fidurocku.
Fotogalerie: Money Maker 2024
Retail parky, a zejména prodejny potravin, zajímají i ZDR. „To je něco, co funguje za každého ekonomického období,“ řekl Roman Latuske s tím, že jeho společnost aktuálně operuje na šesti evropských trzích, naposledy vstoupila na ten slovinský, a celkově drží 70 nemovitostí za téměř 15 miliard korun.
„Když si jako investor dobře vyberu fond s dostatečně diverzifikovaným portfoliem a historií, tak je to ideální nástroj pro investici do komerčních nemovitostí, pokud nemám stovky milionů, abych si to zkusil sám,“ popisuje Latuske. „Koupím si podíl na robustním portfoliu několika desítek nemovitostí, riziko a investice se rozmělní a nemusím se o nic starat. Všechny starosti s opravami, s nájemci, s péčí o nemovitost, to všechno přebírají správci,“ vyjmenoval benefity investice do takových fondů.
V případě Fidurocku se ovšem nemovitostní portfolio opírá ještě o jednu zásadní nohu. Mimo retail parků se Hauerland a jeho tým soustředí i na rezidenční nájemní bydlení. Jak podnikatel, který fond rozjel poměrně nedávno, vysvětluje, v roce 2016 společnost vycítila příležitost s přicházející mladou generací, začala nakupovat byty v Brně a o rok později také v Praze. Soustředí se na domy před rekonstrukcí v centrech měst, stavěné nejčastěji v letech 1890 až 1920. Domy oholí na cihlu, kompletně zrekonstruuje a následně pronajímá.