Tykače zajímalo, kdy po koupi Slavie opadne stres z fotbalu. Křetínský mu vzkázal: Bude to jen horší

Pavel Tykač vlastní Slavii ani ne rok. Baví ho to, občas je to ale stresující, přiznává. A příliš ho neuklidnil ani majitel Sparty Daniel Křetínský.

tykac-mm

Foto: Jan Nechvíle / CzechCrunch

Pavel Tykač, majitel SK Slavia Praha a skupiny Sev.en, na konferenci Money Maker 2024

0Zobrazit komentáře

Pavel Tykač je věrným slávistickým fanouškem, ostatně stejně jako jeho otec i dědeček. Poprvé byl na zápase už jako malý kluk, dnes ale prožívá každý gól o něco intenzivněji. Čtvrtý nejbohatší Čech si tento fotbalový klub před necelým rokem koupil. A přiznává, že si předtím ani neuvědomil, jak moc ho to nakonec bude bavit.

„Celé to vlastně byla náhoda,“ vzpomínal Tykač na třetím ročníku byznysové a investiční konference Money Maker od CzechCrunche. Na jedné společenské události se tehdy potkal s Jaroslavem Tvrdíkem, který je v čele představenstva Slavie dodnes. Ten miliardáři řekl, že klub – v té době vlastněný Číňany – není v dobré kondici a že by mu pomohl silný český vlastník. „Nepřišlo mi to jako úplná pitomost. Číňané reagovali vstřícně. A za chvíli jsme podepisovali,“ popsal nyní Tykač.

Z byznysového hlediska šlo prý o jeho nejmenší investici loňského roku, vlastně to byl podle něj spíš závazek než investice. „Šlo o malý obchod, ve kterém hrály roli emoce. Vše proběhlo rychle, bez větších zádrhelů. A Číňanům jsem i přihodil něco navíc, aby zkrátili své schvalovací procesy,“ přiznal Tykač. Slavii měl koupit za asi dvě miliardy korun.

Deal přirovnal k nákupu auta: u něj by prý také neřešil, jestli stojí 900 tisíc, nebo 920 tisíc. „Kupovat klub za účelem zisku by byla blbost. Když si kupujete tričko, auto nebo fotbalový klub, rozhodujete se podle toho, jak se vám líbí,“ tvrdí.

Slavii teď podle něj žene dopředu její věčné soupeření se Spartou. Tu vlastní další český miliardář Daniel Křetínský. „S Danem máme i podobný energetický background, což tvoří takový hezký příběh,“ prohlásil Tykač. Třeba v Německu by prý taková rivalita, která dává celé věci další rozměr, možná nebyla. „Kdybych si koupil Bayern Mnichov, tak by – při vší úctě k Dortmundu nebo Leverkusenu – tohle nešlo.“

Na radu ohledně koupě klubu se Křetínského neptal, potkal se s ním ale na derby a vyzvídal, kdy se karta obrátí. Kdy opadne stres ze všeho, co se točí kolem fotbalu? „Podíval se na mě a řekl: ‚Je to pořád horší.‘ Na hodinkách mi pak ukazoval svůj srdeční tep. Během zápasu neustále stoupal,“ líčil s úsměvem Tykač.

Daniel Křetínský už kvůli svému fotbalovému angažmá ztratil dvě miliardy korun, přesto ho to prý příliš netrápí. Za dobu, co Spartu vlastní, byl klub v plusu jen čtyřikrát – naposledy v loňské sezoně, kdy se přehoupl do zisku 46 milionů korun. V té předchozí byl ve ztrátě 255 milionů. Zato Slavia vydělala v roce 2023 asi 20,5 milionu, o rok dříve byla ve ztrátě téměř 173 milionů korun. A také Tykač je prý připraven na to, že do svého klubu nalije odpovídající částku, aby mu pomohl, pokud to bude třeba. „Co jiného by mi zbývalo?“ ptal se řečnicky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A co šedesátiletý podnikatel se Slavií plánuje? Přál by si, aby se klub pravidelně dostával do Ligy mistrů. A přemýšlí o rozšíření stadionu v pražském Edenu – nyní zjišťuje, kolik by to stálo a co všechno je vůbec reálné. „Pokoušíme se odhadnout, kde bude fotbal za nějakých pět let. Díváme se na hezké stadiony po Evropě, třeba ve Španělsku,“ přiblížil miliardář.

Zmínil například Santiago Bernabéu v Madridu, kde hraje domácí zápasy Real Madrid a kde je zatahovací střecha a hrací plocha, která se dokáže skrýt pod zem, aby se ochránil trávník před návštěvníky koncertů. Byť tak moderní stánek u nás podle Tykače spíš neuvidíme. Obecně se mu ve fotbale líbí nejen rivalita se Spartou, ale také s Baníkem Ostrava nebo Viktorií Plzeň.

„A líbilo by se mi, kdyby se zvedl i fotbal v Brně,“ doplnil. Ostatně totéž naznačil na konferenci Money Maker také další miliardář, majitel Jet Investment a brněnský patriot Igor Fait. O něm se dlouho mluvilo jako o člověku, který by mohl skomírající Zbrojovku Brno koupit, ale nakonec z toho sešlo. A Fait to odmítl i nyní, byť své angažování v brněnském fotbalu v obecné rovině nevyloučil. „Zbrojovce bych nepřišel na pomoc, ani kdyby se naskytla vhodná příležitost,“ uvedl.

kretinsky-sparta2

Přečtěte si takéDvě miliardy ztráty ve Spartě mě netrápí, řekl Daniel KřetínskýDvě miliardy ztráty ve Spartě mě netrápí. Když bude potřeba víc peněz, dodáme je, řekl Daniel Křetínský

A českých miliardářů je ve fotbalu více. Například Karel Pražák, jemuž už patří hokejová Sparta, krouží kolem Sigmy Olomouc a Ondřej Kania zase oživuje Slovan Liberec. Na Money Makeru, který během dvou dnů navštívilo přes tisíc návštěvníků, ale nebyla řeč jen o fotbale.

Tykače, který je rodákem ze středočeských Čelákovic, živí hlavně byznys jeho skupiny Sev.en, do níž patří severočeské hnědouhelné doly Vršany či elektrárny Chvaletice a Počerady. Energetiku ale prý tolik neprožívá: „Večerní špička za 400 eur mě už nerozhodí. Sice to sleduju, ale že bych o tom musel vyprávět doma při večeři, to fakt ne. Musím se ale přiznat, že si moje žena občas musí vyslechnout přednášku o tom, jak se zrovna daří Slavii nebo jak dopadl zápas se Spartou.“ 

Byznysu jako takovému už Tykač věnuje stále méně času. „Firma běží i beze mě. A já bych se zbláznil, kdybych to musel nějak víc řešit. Ani Slavii do toho tolik nekecám, občas se tam ale přijdu podívat, třeba dnes večer. Pustíme si televizi a dáme si klobásu a pivo,“ plánoval minulý týden před plným sálem, kdy se Slavia chystala na duel Evropské ligy ve Frankfurtu.


Fotogalerie: Money Maker 2024

CzechCrunch uspořádal třetí ročník konference Money Maker, ze které se stala největší investičně-byznysová akce svého druhu v Česku.


A v neposlední řadě se debata stočila také k nedávnému Tykačovu oznámení, že podpoří Institut Václava Klause. Miliardář se tak rozhodl poté, co své mnohaleté sponzorství institutu bývalého prezidenta ukončila skupina PPF. „Viděl jsem, že institut je bez financování. A sumu, kterou bych to vyřešil, vydělám za 14 minut. Tak proč bych do toho nešel?“

Tykačovy konzervativní názory jsou veřejně známé – založil si blogovou platformu, na které čas od času publikuje své komentáře. Je také sponzorem vysoké školy Cevro, která má historicky blízko k ODS. Do politiky však vstoupit nechce. „Když si můžu přihodit polínko do diskuze s levicovými liberály, tak neodolám. Tím ale končím. Že bych kvůli tomu šel krvácet na barikádu, to ne. Mám soukromý život, děti ve školním věku, byznys, baví mě tradovat elektřinu. A i Slavia mi občas dělá radost,“ uzavřel.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Poučen z nezdaru rozjel nový startup na analýzu digitálních médií. Růst chceme bez investorů, říká Řežáb

S novým projektem Ravineo se Jan Řežáb vrací do známého prostředí. Pro marketéry analyzuje digitální média a zvolil jiný model rozvoje.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jan-rezab

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Řežáb, zakladatel startupu Ravineo

0Zobrazit komentáře

Analýzy, data, čísla, výstupy. To byl vždy svět, ve kterém se Jan Řežáb cítil jako doma. Nejprve postavil a později za velké peníze prodal byznys založený na monitorování a analýze sociálních sítí, pak se pokoušel vylepšovat neefektivní firemní procesy a zvyšovat produktivitu. Tam se mu ale tolik nedařilo, a tak se nyní vrací tam, kde to dobře zná. S novým startupem Ravineo chtějí Jan Řežáb a spol. přinést větší transparentnost do měření digitálních médií. Celý projekt přitom staví tak, aby měli co největší šanci na úspěch.

„Opouštíme teď stealth mód a začínáme o sobě mluvit, ale na Ravineu pracujeme od začátku roku. Už máme prvních sto klientů, mezi nimiž jsou i velké značky jako IKEA nebo Philips. V ukazateli ročního opakujícího se příjmu (ARR) jsme se dokázali organicky dostat z nuly na jeden milion dolarů (přes 23 milionů korun – pozn. red.) za sedm měsíců, to mi přijde celkem cool,“ uvádí sedmatřicetiletý Jan Řežáb. A neříká to náhodou.

Paralelně s tím, jak rozjížděl nový produkt, totiž zavíral ten předchozí, který dojel na to, že byť spolkl spoustu peněz v rámci vývoje, nakonec nedokázal najít své místo na trhu. Šlo o projekt Time is Ltd., který Řežáb spouštěl před šesti lety s Cyrilem Höschlem. Vyvíjeli nástroj, který se specializoval na analýzu produktivity a efektivity práce ve firmách, aby jim následně pomohl optimalizovat využití času a zvýšit celkový výkon.

Věřili mu také investoři, včetně slavného amerického fondu Accel, kteří do firmy nalili několik desítek milionů korun. „V jednu chvíli jsme si řekli, že už to nejde zachránit, a rozhodli jsme se zavřít,“ popisuje Řežáb s tím, že teď už se naplno věnuje novému projektu, který oficiálně představuje na velké technologické konferenci Web Summit v Lisabonu. Jaké si bere z předchozího nezdaru ponaučení? Prý hlavně co největší jednoduchost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Time is Ltd. byl nesmírně složitý a komplikovaný produkt. V Ravineu se vracíme k produktům, které mají jednoduché rozhraní a v něm řeší konkrétní problém. V našem případě to znamená, že existuje netransparentní svět influencerů a my vyvíjíme nejlepší analytický nástroj pro tuto oblast,“ popisuje zakladatel, který nový projekt rozjel spolu se svou dlouholetou spolupracovnicí Vierou Tovarňákovou. V týmu mají aktuálně kolem dvaceti lidí, převážně vývojářů.

V předchozím projektu přitom neskončily jen peníze investorů, ale i samotného Řežába. Jak se snažil firmu zachránit, vložil do ní podle svých slov další zhruba milion eur. Neopakoval se tedy podobný úspěch jako u Socialbakers, které Řežáb společně s kolegy založil v roce 2008, aby firmu specializující se na analytiku sociálních sítí o dvanáct let později v mnohamiliardovém dealu prodali americkému fondu Audax. V rámci nového projektu Ravineo má ale Řežáb ambice opět velké.

Upravil kvůli tomu také způsob rozvoje, který bude jiný než v případě Time is Ltd. „Místo těžkotonážního nástroje, který se bez velkých investic ani postavit nedá, vyvíjíme odlehčenější a rychlejší nástroj, který je postavený na moderních technologiích. Věřím, že to je i trend do dalších let ve světě softwaru, který se prodává na bázi měsíčního předplatného (SaaS, neboli software as a service). Objevuje se stále více projektů, které si vyberou třeba jen jednu oblast a udělají pro ni mnohem lepší nástroj, než jaký mají dnes k dispozici velké korporace,“ popisuje strategii Řežáb.

Podařilo se nám firmu postavit a rozjet organicky, vsadili jsme na švábí model.

Pro Ravineo si vybral trh digitálních médií, ovšem z jiného úhlu, než se mu kdysi věnoval v Socialbakers. „Snažíme se postavit absolutní globální standard v měření digitálních médií. Začínáme s analytikou influencer marketingu, ale postupně se chceme věnovat měření napříč všemi digitálními médii, ať mají jakoukoliv podobu, a nastavit standardy podobně, jako jsme to dokázali v Socialbakers v oblasti engagementu,“ popisuje hlavní vizi zakladatel projektu, podle něhož je současný trh podobných nástrojů velmi fragmentovaný.

Většina dostupných produktů prý navíc neposkytuje tak komplexní data, jaká je dnes možné získat. To jde i díky umělé inteligenci, která je podle Řežába pro datovou analýzu, řízení dat nebo další základní úkony ideální. „Umělá inteligence se dnes v marketingu využívá hlavně pro produkci obsahu, ale my s ní chceme řešit to, co dnes několik hodin denně dělá jeden člověk v agentuře, kdy sbírá a v Excelu třídí data o stovkách reklam. Jde to dělat lépe a efektivněji,“ míní Řežáb.

ravineo

Foto: Ravineo

Ravineo nabízí například analýzu kampaní v digitálních médiích

V Ravineu se chce do budoucna zaměřit i na další oblasti výzkumu a analýzy světa digitálních médií, ale jde postupně. „Nechceme od začátku stavět tak velké nástroje, protože to je příliš náročné, spíše k nim postupně dojdeme,“ doplňuje Jan Řežáb, který tentokrát vsadil na přístup ve startupovém světě označovaný jako švábí model (cockroach model).

V něm jde o to, že startup funguje tak, aby byl schopen přežít i s omezenými zdroji a dokázal se přizpůsobit různým situacím. To znamená, že má nízké náklady a efektivní provoz, roste převážně organicky a v zásadě nevyužívá externí financování. Právě tak má aktuálně fungovat celé Ravineo.

„V tuto chvíli investory nehledáme. Podařilo se nám firmu postavit a rozjet organicky. Vsadili jsme na švábí model, kdy místo toho, abyste stavěli první, druhé, třetí, čtvrté investiční kolo, se domluvíte s týmem, že dáte k dispozici větší část ekvity ve firmě, více se semknete a děláte to efektivnějším způsobem. Jako zakladatelé si nakonec můžete udržet větší podíl. Za prvních několik měsíců jsme se přesvědčili, že to jde,“ doplňuje zakladatel projektu.