Češi investují do umělé inteligence, která pomáhá call centrům rozumět všem jazykům. Litevské firmě posílají miliony
Největší aplikace pro analýzu mluvené řeči, které se využívají například v call centrech pro vyšší efektivitu pracovníků a zlepšování jejich výkonu, se obecně soustředí na angličtinu nebo několik dalších světových jazyků s dobrými zdroji. Dvojice Litvanů se to však rozhodla změnit a se svým startupem Oxus.AI se snaží přinést výhody analytiky řeči prodejním týmům pracujícím v jakémkoliv jazyce na světě. Na této cestě je podpořili také čeští investoři.
Oxus.AI dokáže analyzovat hovory v call centrech přímo v mluvené řeči. Své řešení přitom buduje na metodě omezeného vyhledávání ve slovníku, která umožňuje analýzu řeči škálovat také do jiných jazyků se zlomkem dat potřebných pro řešení převodu řeči na text a zároveň podle svých tvůrců poskytuje vyšší stupeň přesnosti.
Řečeno jinými slovy – algoritmy nahrávají zvukový záznam, který je transformován do textu, následná analýza pak ale detekuje pouze klíčová slova místo celých vět. Opírá se tak o technologii pro detekci klíčových slov (v angličtině keyword spotting technology), což zvyšuje efektivitu a dokáže pracovat s jakýmkoliv jazykem na světě včetně češtiny.
„Oxus.AI vyvíjí softwarové řešení, které analyzuje 100 procent hovorů prostřednictvím kontextu. Pro manažery a operátory call center poskytuje okamžitá, přesná a použitelná data za účelem zvýšení prodejního výkonu, zlepšení kvality a udržení zákazníků,“ popisuje Michal Ciffra, partner investiční skupiny Depo Ventures, která se podílela na investičním kole v celkové výši 600 tisíc eur.
Dalších 200 tisíc eur startup získal z Norských grantů, dohromady tak nabral zhruba 20 milionů korun. Čeští investoři na aktuálním kole participovali ve formě syndikace angel investorů Depo Angels s přispěním svých litevských kolegů LitBAN. „Je to naše první společná syndikace a plánujeme další. Nejen s litevským andělským networkem, ale i s dalšími evropskými. Spolupráce dává obrovský význam pro podporu investování do startupů v rané fázi,“ popisuje další z partnerů Depo Ventures Petr Šíma.
Oxus.AI loni v Litvě založili Mindaugas Bružas se zkušenostmi z vývoje platformy pro vzdálené simultánní tlumočení a Donatas Tamošauskas, inženýr strojového učení. Jejich řešení umožňuje sales týmům těžit z nástrojů využívajících umělou inteligenci, jež analyzují hovory se zákazníky a doporučují různá zlepšení.