Češi se stále více zajímají o umění. Dorůstá nová generace sběratelů, roli hraje také inflace
Sběratelství je důležitá součást umělecké scény, jelikož právě sběratelé a mecenáši ji pomáhají rozvíjet. V Česku tato oblast naštěstí vzkvétá.
Český trh s uměním prožívá v posledních letech dynamický vývoj. Češi sbírají stále s větším zápalem, rostou tak obraty v aukcích i počet prodejních galerií, které zastupují současné umělce. Skupina sběratelů a vlastníků umění se totiž rozšiřuje jak o jedince, kteří chtějí své prostředky chránit před inflací, tak o novou generaci lidí, kteří vstoupili do produktivního věku a svůj společenský status upevňují právě nákupem umění. I to mimo jiné vyplývá z historicky prvního reprezentativního průzkumu mezi hlavními účastníky trhu s uměním v Česku, který provedly J&T Banka a server Artplus.cz.
V rámci průzkumu oslovily sběratele a vlastníky umění. Dále jeho prodejce, odborníky, kteří se na výtvarno, jeho hodnocení a posuzování specializují. Ale také lidi, které umění jen zajímá. Průzkumu se tak zúčastnilo 829 respondentů. Výsledek ukazuje, jak vypadá průměrný český sběratel, co ho motivuje v nákupu a jakým dílům dává přednost.
Typický český sběratel tak umění nakupuje více než pět let a má ve sbírce několik desítek uměleckých děl. Častěji jde o muže než o ženu – podle průzkumu je domácí sběratelské pole tvořeno z 83 procenty muži. Zájem o sběratelství v něm pak vyvolala touha po vlastnění originálního díla, při jehož výběru hraje roli emocionální hodnota a subjektivní pocit, že se mu dílo líbí.
Investiční záměr je tak až na druhé koleji. „Mezi sběrateli je investiční příležitost jako důvod, proč začali sbírat nebo kupovat umění, nejsilnější u těch, kteří se sbírání umění věnují méně než rok. Tento důvod je dvakrát silnější než touha vlastnit originální umělecké dílo. Silný je investiční motiv pro nákup prvního díla také mezi sběrateli, kteří se sbírání věnují tři až pět let,“ říká Valérie Dvořáková, art specialistka J&T Banky.
Část lidí tak začala na umění více pohlížet jako na historií prověřené aktivum, které dokáže uchovat hodnotu peněz, větší význam tomuto aspektu ale přikládají lidé, kteří jsou na uměleckém poli noví. O nákup umění se totiž po pandemii a v souvislosti s rychle rostoucí inflací zajímá stále více lidí a noví kupující přicházejí také na aukce. I podle vyjádření galeristů a majitelů aukčních domů je tam přivádí právě investiční aspekt umění a snaha ochránit majetek před inflací.
Ve skupině lidí, kteří nakupují umělecká díla, se také začíná projevovat generační změna. Do produktivního věku, kdy už dostatečně vydělávají, se dostávají lidé, kteří jsou vzdělaní, mají společenský přehled a uvědomují si důležitost umění jako součásti kultury. Zároveň své finance raději investují do významného díla, nikoliv do drahého auta. Vnímají také to, že nákupem podporují umělce v tvorbě.
Zároveň se zdá, že čeští sběratelé jsou skuteční patrioti, jelikož je nejvíce zajímá domácí současné umění, poválečné umění a česká klasická moderna. Co se techniky týče, nejoblíbenější jsou mezi sběrateli a vlastníky umění malby, na druhém místě v oblíbenosti jsou práce na papíře a grafiky, na třetí pozici jsou sochy.