Češi? Ti milují inovace, říká Martin Podolák z mBank a dodává: Živnostníkům chceme být blíž

Máme zcela novou nabídku pro podnikatele, účet bude navždy zdarma, popisuje manažer mBanky výsledky spolupráce se společností Visa.

Luboš KrečLuboš Kreč

podolakRozhovor

Foto: mBank

Martin Podolák z mBanky

Když vyrazil nedávno Martin Podolák ke kadeřnici a zaplatil jí místo kartou či mobilem prstenem na své ruce, začala si jej nadšeně dobírat, že určitě nějak začaroval její terminál. Manažer digitální banky mBank se jen pousmál. „Jsme průkopníky v moderním placení. Do bankovnictví vnášíme hravost a lehkost,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch.

Nejde přitom jen o platební prsten, kterým upoutal Podolák pozornost. mBank, která v Česku působí od roku 2007 a která tu má téměř 780 tisíc klientů, si na přesahu do digitálních služeb zakládá – je průkopníkem ve vydávání virtuálních karet a nedávno oznámila, že kromě Garmin Pay, Xiaomi Pay či SwatchPAY! klientům nabídne i Zepp Pay pro výrobky značky Amazfit.

Současně s tím, jak se mBank snaží držet prst na technologickém tepu doby, chce být aktivní i na poli poskytování služeb pro drobné podnikatele. Proto mezi nimi provedla ve spolupráci se společností Visa rozsáhlý výzkum, aby zjistila, s čím se živnostníci nejčastěji na denní bázi potýkají, jak využívají bankovní služby a jak jim mohou co nejvíce usnadnit život i podnikání.

Martin Podolák, který má na vizitce zástupce generálního ředitele a je v mBank v Česku a na Slovensku odpovědný mimo jiné za produkt či retailové bankovnictví, v rozhovoru pro CzechCrunch popisuje, jak banka přemýšlí o technologických inovacích, jací jsou Češi uživatelé, jak vnímá segment malých a středních podnikatelů a jak důležitá je spolupráce s karetními společnostmi, jako je Visa.

visa-tap-to-phone-1

Přečtěte si takéMísto platebního terminálu stačí mobil. Služba od Visa funguje i v ČeskuMísto terminálu stačí mobil. Službu společnosti Visa v Česku využívá přes deset tisíc obchodníků

Stále platí, že Češi jsou průkopníci v bezhotovostních platbách?
Ano, obecně platí, že Češi jsou lídři v bezhotovostních platbách. A tím, že mBank je od svého založení primárně digitální banka a snažíme se být v tomto směru inovátoři, platí to o našich klientech dvojnásob. Naši klienti jsou na moderní postupy zvyklí, vlastně je i očekávají.

Co to přesně znamená?
Díval jsem se na naše statistiky za duben a například 52 procent všech transakcí na terminálech obchodníků byly platby jinou technologickou cestou než klasickou kartou. Dalším příkladem mohou být virtuální platební karty, v nichž jsme na českém trhu průkopníci. Za duben představovaly virtuální platební karty 65 procent všech nově vydaných karet v mBank.

Říkal jste, že 52 procent všech karetních operací byly jiné než čistě karetní transakce. Dá se to ještě nějak víc rozebrat, třeba kolik z toho jsou hodinky?
Samozřejmě naprostou většinu z toho představují platby mobilem. Dále mohu zmínit, že obecně vidíme, že aktivnější, co se transakcí týče, jsou uživatelé telefonů iPhone.

podolakm

Foto: mBank

Manažer mBanky Martin Podolák

Vy jste nedávno představili na tomto poli pár novinek.
Je to tak. Jednak jsme na trh uvedli platební prsten, což je produkt, ze kterého mám osobně mimořádnou radost. Ohlas veřejnosti, jak klientů, tak médií, byl senzační. Vidím to jako opravdový úspěch. Můžu prozradit, že tisíce prstenů jsme už rozdistribuovali a tisíce dalších chystáme, žádostí přišla opravdu velká spousta.

Vy jste ale také přidali další platbu hodinkami, že?
Ano. Ke SwatchPAY!, Garmin Pay či Xiaomi Pay jsme na konci června přidali podporu pro Zepp Pay. Jde o službu navázanou na produkty značky Amazfit, která vyrábí chytré hodinky a fitness náramky. Jde to přesně v duchu toho, co chceme dělat – chceme lidem usnadňovat jejich každodenní okamžiky. Velká vítězství se totiž nestanou ze dne na den. Stojí za nimi nenápadné drobnosti. Usnadňování plateb je přesně jednou z cest, jak toho dosahovat. A těší mě, že v mBank pracují lidé, kteří chtějí a baví je klientům přinášet chytrá, rychlá a efektivní řešení.

Kromě toho jste se také ale začali více zaměřovat na drobné podnikatele.
Poslední dva roky jsme připravovali zcela novou nabídku pro drobné podnikatele. Pomohl nám v tom průzkum, který jsme dělali ve spolupráci se společností Visa a ve kterém jsme se chtěli na SME segment podívat více, především na ty opravdu malé podnikatele a živnostníky. Vyšlo nám z toho několik hodně zajímavých zjištění. Když se třeba živnostníků zeptáte, s kým řeší problémy, na prvním místě zmíní svou účetní, pak rodinu a přátele. Banky mají bohužel až za úřady. Takové vnímání bychom rádi změnili.

Role karetních společností je dnes nezastupitelná. V podstatě se dá říct, že propojují jednotlivé banky a činí celý systém mnohem rychlejší.

Jak to chcete změnit?
Je důležité, aby banku vnímali jako někoho, komu mohou věřit a kdo jim může pomoci nebo ulehčit práci. Jedním z kroků například je, že jim nabízíme účet, který je opravdu a natrvalo zadarmo. Vyšlo nám, že více než polovina drobných podnikatelů používá pro svůj byznys klasický osobní účet. Potřeby podnikatelů jsou mnohem blíže potřebám retailového klienta než potřebám velkých firem. Pro mnoho bank tedy byli v meziprostoru mezi retailovým a korporátním bankovnictvím a služby jim nebyly šity na míru. To si uvědomujeme, chceme to změnit, a proto mohou živnostníci počítat s tím, že podmínky našeho podnikatelského účtu se vyrovnají těm u osobního. Díky doplňkovým službám a produktům jim ten podnikatelský bude naopak vyhovovat mnohem více.

Co dalšího pro ně chystáte?
Vypracovali jsme také speciální slovníček, který má za cíl provést je spletitostmi veškeré komunikace a názvoslovím, se kterým se můžou v rámci podnikání setkat. Připravili jsme pro ně také kontokorent s možností zřízení v mobilní aplikaci. Když se někdo ptá, proč ne klasickou půjčku, třeba i na víc peněz, odpověď je jednoduchá – oni potřebují většinou překlenout jen nějaké drobné výdaje, nechtějí se zbytečně zadlužovat. A na to je kontokorent ideální. Jednou z motivací, proč jsme tento průzkum dělali, bylo, abychom lépe pochopili, jak živnostníci vlastně žijí a podnikají. A to se povedlo.

Průzkum jste realizovali ve spolupráci se společností Visa, která je širší veřejnosti známá jako – zjednodušeně – firma, která vyrábí platební karty. Předpokládám, že její role pro fungování banky je ale dost složitější, že?
Je to tak. Role karetních společností je dnes nezastupitelná. V podstatě se dá říct, že propojují jednotlivé banky a činí celý systém mnohem rychlejším a v konečném důsledku i efektivnějším. Jsou takovým integrátorem.

Navíc samotné karty jsou čím dál menší část jejich byznysu.
Souhlasím. Vezměte si tým Visa Consulting, který nám pomáhal s přípravou propozice pro drobné podnikatele. Nebo služby jako Visa Direct, která umožňuje mezinárodní převody v řádu minut. Tady v Evropě nám to může přijít jako samozřejmé, ale zkuste si poslat nějaké peníze z Evropy do Afriky, to je něco úplně jiného. To jsou služby, které do budoucna můžou velmi ulehčit život nejen klientům bank, ale i bankám samotným. Takže ano, spolupráce s karetními společnostmi je pro nás klíčová.

CC Premium

Partnerem článku je Visa