Češi? Ti milují inovace, říká Martin Podolák z mBank a dodává: Živnostníkům chceme být blíž

Máme zcela novou nabídku pro podnikatele, účet bude navždy zdarma, popisuje manažer mBanky výsledky spolupráce se společností Visa.

Luboš KrečLuboš Kreč

podolakRozhovor

Foto: mBank

Martin Podolák z mBanky

Když vyrazil nedávno Martin Podolák ke kadeřnici a zaplatil jí místo kartou či mobilem prstenem na své ruce, začala si jej nadšeně dobírat, že určitě nějak začaroval její terminál. Manažer digitální banky mBank se jen pousmál. „Jsme průkopníky v moderním placení. Do bankovnictví vnášíme hravost a lehkost,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch.

Nejde přitom jen o platební prsten, kterým upoutal Podolák pozornost. mBank, která v Česku působí od roku 2007 a která tu má téměř 780 tisíc klientů, si na přesahu do digitálních služeb zakládá – je průkopníkem ve vydávání virtuálních karet a nedávno oznámila, že kromě Garmin Pay, Xiaomi Pay či SwatchPAY! klientům nabídne i Zepp Pay pro výrobky značky Amazfit.

Současně s tím, jak se mBank snaží držet prst na technologickém tepu doby, chce být aktivní i na poli poskytování služeb pro drobné podnikatele. Proto mezi nimi provedla ve spolupráci se společností Visa rozsáhlý výzkum, aby zjistila, s čím se živnostníci nejčastěji na denní bázi potýkají, jak využívají bankovní služby a jak jim mohou co nejvíce usnadnit život i podnikání.

Martin Podolák, který má na vizitce zástupce generálního ředitele a je v mBank v Česku a na Slovensku odpovědný mimo jiné za produkt či retailové bankovnictví, v rozhovoru pro CzechCrunch popisuje, jak banka přemýšlí o technologických inovacích, jací jsou Češi uživatelé, jak vnímá segment malých a středních podnikatelů a jak důležitá je spolupráce s karetními společnostmi, jako je Visa.

visa-tap-to-phone-1

Přečtěte si takéMísto platebního terminálu stačí mobil. Služba od Visa funguje i v ČeskuMísto terminálu stačí mobil. Službu společnosti Visa v Česku využívá přes deset tisíc obchodníků

Stále platí, že Češi jsou průkopníci v bezhotovostních platbách?
Ano, obecně platí, že Češi jsou lídři v bezhotovostních platbách. A tím, že mBank je od svého založení primárně digitální banka a snažíme se být v tomto směru inovátoři, platí to o našich klientech dvojnásob. Naši klienti jsou na moderní postupy zvyklí, vlastně je i očekávají.

Co to přesně znamená?
Díval jsem se na naše statistiky za duben a například 52 procent všech transakcí na terminálech obchodníků byly platby jinou technologickou cestou než klasickou kartou. Dalším příkladem mohou být virtuální platební karty, v nichž jsme na českém trhu průkopníci. Za duben představovaly virtuální platební karty 65 procent všech nově vydaných karet v mBank.

Říkal jste, že 52 procent všech karetních operací byly jiné než čistě karetní transakce. Dá se to ještě nějak víc rozebrat, třeba kolik z toho jsou hodinky?
Samozřejmě naprostou většinu z toho představují platby mobilem. Dále mohu zmínit, že obecně vidíme, že aktivnější, co se transakcí týče, jsou uživatelé telefonů iPhone.

podolakm

Foto: mBank

Manažer mBanky Martin Podolák

Vy jste nedávno představili na tomto poli pár novinek.
Je to tak. Jednak jsme na trh uvedli platební prsten, což je produkt, ze kterého mám osobně mimořádnou radost. Ohlas veřejnosti, jak klientů, tak médií, byl senzační. Vidím to jako opravdový úspěch. Můžu prozradit, že tisíce prstenů jsme už rozdistribuovali a tisíce dalších chystáme, žádostí přišla opravdu velká spousta.

Vy jste ale také přidali další platbu hodinkami, že?
Ano. Ke SwatchPAY!, Garmin Pay či Xiaomi Pay jsme na konci června přidali podporu pro Zepp Pay. Jde o službu navázanou na produkty značky Amazfit, která vyrábí chytré hodinky a fitness náramky. Jde to přesně v duchu toho, co chceme dělat – chceme lidem usnadňovat jejich každodenní okamžiky. Velká vítězství se totiž nestanou ze dne na den. Stojí za nimi nenápadné drobnosti. Usnadňování plateb je přesně jednou z cest, jak toho dosahovat. A těší mě, že v mBank pracují lidé, kteří chtějí a baví je klientům přinášet chytrá, rychlá a efektivní řešení.

Kromě toho jste se také ale začali více zaměřovat na drobné podnikatele.
Poslední dva roky jsme připravovali zcela novou nabídku pro drobné podnikatele. Pomohl nám v tom průzkum, který jsme dělali ve spolupráci se společností Visa a ve kterém jsme se chtěli na SME segment podívat více, především na ty opravdu malé podnikatele a živnostníky. Vyšlo nám z toho několik hodně zajímavých zjištění. Když se třeba živnostníků zeptáte, s kým řeší problémy, na prvním místě zmíní svou účetní, pak rodinu a přátele. Banky mají bohužel až za úřady. Takové vnímání bychom rádi změnili.

Role karetních společností je dnes nezastupitelná. V podstatě se dá říct, že propojují jednotlivé banky a činí celý systém mnohem rychlejší.

Jak to chcete změnit?
Je důležité, aby banku vnímali jako někoho, komu mohou věřit a kdo jim může pomoci nebo ulehčit práci. Jedním z kroků například je, že jim nabízíme účet, který je opravdu a natrvalo zadarmo. Vyšlo nám, že více než polovina drobných podnikatelů používá pro svůj byznys klasický osobní účet. Potřeby podnikatelů jsou mnohem blíže potřebám retailového klienta než potřebám velkých firem. Pro mnoho bank tedy byli v meziprostoru mezi retailovým a korporátním bankovnictvím a služby jim nebyly šity na míru. To si uvědomujeme, chceme to změnit, a proto mohou živnostníci počítat s tím, že podmínky našeho podnikatelského účtu se vyrovnají těm u osobního. Díky doplňkovým službám a produktům jim ten podnikatelský bude naopak vyhovovat mnohem více.

Co dalšího pro ně chystáte?
Vypracovali jsme také speciální slovníček, který má za cíl provést je spletitostmi veškeré komunikace a názvoslovím, se kterým se můžou v rámci podnikání setkat. Připravili jsme pro ně také kontokorent s možností zřízení v mobilní aplikaci. Když se někdo ptá, proč ne klasickou půjčku, třeba i na víc peněz, odpověď je jednoduchá – oni potřebují většinou překlenout jen nějaké drobné výdaje, nechtějí se zbytečně zadlužovat. A na to je kontokorent ideální. Jednou z motivací, proč jsme tento průzkum dělali, bylo, abychom lépe pochopili, jak živnostníci vlastně žijí a podnikají. A to se povedlo.

Průzkum jste realizovali ve spolupráci se společností Visa, která je širší veřejnosti známá jako – zjednodušeně – firma, která vyrábí platební karty. Předpokládám, že její role pro fungování banky je ale dost složitější, že?
Je to tak. Role karetních společností je dnes nezastupitelná. V podstatě se dá říct, že propojují jednotlivé banky a činí celý systém mnohem rychlejším a v konečném důsledku i efektivnějším. Jsou takovým integrátorem.

Navíc samotné karty jsou čím dál menší část jejich byznysu.
Souhlasím. Vezměte si tým Visa Consulting, který nám pomáhal s přípravou propozice pro drobné podnikatele. Nebo služby jako Visa Direct, která umožňuje mezinárodní převody v řádu minut. Tady v Evropě nám to může přijít jako samozřejmé, ale zkuste si poslat nějaké peníze z Evropy do Afriky, to je něco úplně jiného. To jsou služby, které do budoucna můžou velmi ulehčit život nejen klientům bank, ale i bankám samotným. Takže ano, spolupráce s karetními společnostmi je pro nás klíčová.

CC Premium

Partnerem článku je Visa

Většina vedení si prošla krizí nebo vyhořením. Zavedli proto sabatikl, kdy je zakázáno pracovat

E-shop Trenýrkárna.cz nabízí všem zaměstnancům včetně skladníků po čtyřech letech měsíc placeného volna. Jak benefit funguje v praxi?

Peter BrejčákPeter Brejčák

trenyrkarnaInsider

Foto: Trenýrkárna.cz

Vedení Trenýrkárny Kristýna Rusňáková, Adam Rožánek a Ruslan Skopal

0Zobrazit komentáře

Ruslan Skopal slyšel o benefitu ve formě měsíčního placeného volna někdy koncem roku 2021. Jako zakladatel a ředitel e-shopu s mužským spodním prádlem Trenýrkárna.cz se pak rozhodl téma sabatiklu přinést na meeting vedení firmy. „Většina členů představenstva si po čtyřech letech prošla nějakou pracovní krizí nebo vyhořením. Tak jsme tento benefit schválili,“ přibližuje pro CzechCrunch Kristýna Rusňáková, jež v e-shopu působí jako co-CEO a má na starosti zejména logistiku.

Sama Rusňáková nedávno sabatikl využila, kdy měsíc trávila na Maltě a na kurzu pilovala svou angličtinu. Přiznává ale, že odejít z práce na několik týdnů není jen tak. „Připravovala jsem se více než rok, aby bylo vše přichystané a opravdu jsem nemusela celý měsíc pracovat. Předat vše potřebné svému týmu bylo trochu náročné,“ přibližuje. Díky tomu si ale zároveň mohla otestovat, jak moc dobře její tým čítající přes dvacet lidí dokáže pracovat bez ní a převzít zodpovědnost za svěřené úkoly.

V Trenýrkárně má na tento benefit nárok každý zaměstnanec, tedy i třeba pickeři ve skladu, po čtyřech odpracovaných letech a poté každé tři roky. Vybrat si přitom lze buď měsíc v kuse, nebo dvakrát čtrnáct dní. „Pravidlo je, že práce musí být předaná a člověk na sabatiklu by neměl vůbec pracovat, ale odpočívat,“ zdůrazňuje Rusňáková.

Po vybrání benefitu má pak zaměstnanec povinnost zůstat u firmy další rok. Pokud skončí během prvních šesti měsíců po vybrání, musí zpátky uhradit plnou výši benefitu, tedy měsíční plat. Pokud skončí v sedmi až dvanácti měsících, musí zaplatit polovinu z této částky. „Jde o to, že tento benefit slouží k načerpání sil do dalších let. Nikoliv, že je to pouze dovolená navíc,“ říká Rusňáková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Benefit mají ve firmě platný od roku 2022 a nárok na něj mělo pár lidí, nicméně k prvním sabatiklům došlo až letos, jelikož týmy nebyly připravené převzít práci na měsíc za někoho jiného. „Například v logistice jsme od roku 2022 do roku 2023 řešili výstavbu haly, z toho důvodu jsem si brala sabatikl až letos,“ doplňuje Rusňáková s tím, že nyní si již měsíční volno vybral každý člověk, který na něj měl nárok.

Odezvu lidí si pak v Trenýrkárně pochvalují. „Hodnota benefitu je měsíční plat, což není úplně málo. Od určité platové úrovně navíc pozorujeme, že volný čas je důležitější než peníze. Já osobně si tohoto benefitu velmi vážím a díky tomu jsem mohla zažít něco, do čeho bych asi jen tak nešla,“ popisuje Rusňáková.

ecomm24-1

Přečtěte si také100 největších e-shopů: Mall padá, předběhl ho Rohlík a Datart100 největších e-shopů Česka: Alza vládne, Rohlík a Datart předběhly Mall, do špičky pronikla i Tesla

Volno podle co-CEO Trenýrkárny využívá každý člověk různě. Zatímco někdo cestuje po světě, jiný píše knihu, anebo jednoduše jen tak odpočívá. Zavedení sabatiklu pak Rusňáková doporučuje také dalším firmám, i když je sice nákladnější, ale dokáže v týmu udržet klíčové lidi.

„Nejen z pohledu toho, že si lidé odpočinou, ale i to, že pokud lidé vědí, že je čeká příští rok měsíc volno, tak si odchod z firmy třeba rozmyslí. Navíc náklady na nábor lidí jsou tak obrovské, že stále je sabatikl levnější varianta, jak zde někoho udržet,“ dodává Rusňáková.