Češi vyváží z Kambodže unikátní pepř do celého světa. Rozpoutali jsme pepřovou vášeň, říkají zakladatelé Pepper Fieldu
Říká se sůl nad zlato, ale v poslední době můžeme pozorovat, že možná ještě nad solí je pepř. Dlouho trochu opomíjená surovina, která však v domácnostech zpravidla nikdy nechybí právě po boku soli, se začíná stále více řešit i díky tuzemskému projektu Pepper Field. „Podařilo se nám v Česku rozpoutat pepřovou vášeň,“ říkají v podcastu Klára Dohnalová a David Pavel, zakladatelé projektu, který do celého světa vyváží unikátní kampotský pepř.
Pokud jste ještě nikdy o kampotském pepři neslyšeli (a že nás asi ještě relativně nedávno byla naprostá většina), věřte, že je to něco jako pravé šampaňské mezi šumivými víny. Surovina, která se pěstuje jen v jediné části Kambodže, nabízí dle zakladatelů Pepper Fieldu naprosto unikátní směsici chutí, které se žádný jiný pepř na světě nevyrovná. A hovoří o tom i některá nezávislá ocenění.
A jak se vlastně v Kambodži Klára s Davidem Pavlem ocitli? „Rádi jsme cestovali a tady jsme našli druhý domov. Všechno se propojilo ve správný čas na správném místě. Kambodža je sice chudá, ale zároveň jedna z nejvíce milujících zemí, kterou jsme poznali,“ vypráví v novém díle CzechCrunch Podcastu Klára Dohnalová. Sami už prý umí alespoň základy khmerštiny, byť jde prý o velice náročný jazyk.
Jak jejich podnikání s kambodžskými farmáři vypadá? V čem je kampotský pepř tak unikátní a jaká ocenění si již vysloužil? A jak je vlastně možné, že si dva baťůžkáři z Česka, jak o sobě Klára s Pavlem mluví, vydobyli v Kambodži takovou pozici, že patří mezi největší exportéry jedinečného pepře vůbec? O tom všem se bavíme v novém díle CzechCrunch Podcastu, který si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:
O čem všem byla v podcastu se zakladateli Pepper Fieldu řeč?
***
„Dnes už je pepř trendy, ale dřív se vůbec neřešil. Je to podobný příběh jako s kávou, když k nám začala přicházet první kvalitní fair trade káva a objevily se rozvojové projekty jako Mamacoffee, který začal mezi prvními propagovat kvalitní kávu přímo od farmářů. My jsme to stejné v pepři,“ popisuje Klára Dostálová. Společně se svým partnerem Davidem Pavlem se dříve věnovali marketingu, teď řídí velký projekt, v němž dostávají pepř od kampotských farmářů do celého světa – a při tom mu dělají i marketing.
Pepper Field spolupracuje s těmi nejmenšími farmáři, kteří umí vypěstovat ten nejlepší pepř, ať už je černý, červený nebo bílý. Proti velkým farmám ale měli nevýhodu v tom, že nepoužívali žádné technologie, a tak nedokázali surovinu kvalitně skladovat a dál s ní pracovat. Tuzemský projekt jim tak ve spolupráci s partnery poskytl například stroje na vakuování pepře. A jakmile ho farmáři připraví, přichází na řadu už role Pepper Fieldu.