Češi vyváží z Kambodže unikátní pepř do celého světa. Rozpoutali jsme pepřovou vášeň, říkají zakladatelé Pepper Fieldu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

pepperfield1

Foto: Pepper Field

Klára Dohnalová a David Pavel, zakladatelé Pepper Fieldu

0Zobrazit komentáře

Říká se sůl nad zlato, ale v poslední době můžeme pozorovat, že možná ještě nad solí je pepř. Dlouho trochu opomíjená surovina, která však v domácnostech zpravidla nikdy nechybí právě po boku soli, se začíná stále více řešit i díky tuzemskému projektu Pepper Field. „Podařilo se nám v Česku rozpoutat pepřovou vášeň,“ říkají v podcastu Klára Dohnalová a David Pavel, zakladatelé projektu, který do celého světa vyváží unikátní kampotský pepř.

Pokud jste ještě nikdy o kampotském pepři neslyšeli (a že nás asi ještě relativně nedávno byla naprostá většina), věřte, že je to něco jako pravé šampaňské mezi šumivými víny. Surovina, která se pěstuje jen v jediné části Kambodže, nabízí dle zakladatelů Pepper Fieldu naprosto unikátní směsici chutí, které se žádný jiný pepř na světě nevyrovná. A hovoří o tom i některá nezávislá ocenění.

A jak se vlastně v Kambodži Klára s Davidem Pavlem ocitli? „Rádi jsme cestovali a tady jsme našli druhý domov. Všechno se propojilo ve správný čas na správném místě. Kambodža je sice chudá, ale zároveň jedna z nejvíce milujících zemí, kterou jsme poznali,“ vypráví v novém díle CzechCrunch Podcastu Klára Dohnalová. Sami už prý umí alespoň základy khmerštiny, byť jde prý o velice náročný jazyk.

Jak jejich podnikání s kambodžskými farmáři vypadá? V čem je kampotský pepř tak unikátní a jaká ocenění si již vysloužil? A jak je vlastně možné, že si dva baťůžkáři z Česka, jak o sobě Klára s Pavlem mluví, vydobyli v Kambodži takovou pozici, že patří mezi největší exportéry jedinečného pepře vůbec? O tom všem se bavíme v novém díle CzechCrunch Podcastu, který si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem všem byla v podcastu se zakladateli Pepper Fieldu řeč?

***

„Dnes už je pepř trendy, ale dřív se vůbec neřešil. Je to podobný příběh jako s kávou, když k nám začala přicházet první kvalitní fair trade káva a objevily se rozvojové projekty jako Mamacoffee, který začal mezi prvními propagovat kvalitní kávu přímo od farmářů. My jsme to stejné v pepři,“ popisuje Klára Dostálová. Společně se svým partnerem Davidem Pavlem se dříve věnovali marketingu, teď řídí velký projekt, v němž dostávají pepř od kampotských farmářů do celého světa – a při tom mu dělají i marketing.

Pepper Field spolupracuje s těmi nejmenšími farmáři, kteří umí vypěstovat ten nejlepší pepř, ať už je černý, červený nebo bílý. Proti velkým farmám ale měli nevýhodu v tom, že nepoužívali žádné technologie, a tak nedokázali surovinu kvalitně skladovat a dál s ní pracovat. Tuzemský projekt jim tak ve spolupráci s partnery poskytl například stroje na vakuování pepře. A jakmile ho farmáři připraví, přichází na řadu už role Pepper Fieldu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jakmile pepř sesbírají a připraví, přebíráme vše na sebe – expedici, papírování, logistiku, marketing. Staráme se o celý proces, než se dostane pepř ke koncovému zákazníkovi,“ popisuje David Pavel. „Celé je to udržitelný byznys, žádná charita, ale firmu jsme založili tak, abychom farmářům zásadně změnili podmínky fungování a zlepšili jejich životní standard. Zaměřujeme se přitom na vzdělání dětí a zdravotní péči. Zásadně tím měníme dynamiku celého regionu Kampot,“ říká.

Projektu se zatím dařilo růst v objemu exportovaného pepři zhruba trojnásobně, a tak se již stal jedním ze tří největších exportérů z Kambodže. Aktuálně Pepper Field spolupracuje zhruba se dvěma stovkami farmářů a v loňském roce utržil necelých 25 milionů korun. Letos podle vánoční sezony plánuje vyrůst na dvojnásobek až trojnásobek, a jelikož se příští rok chystá pustit do prodeje v dalších evropských zemích, očekává opět růst.

V CzechCrunch Podcastu zakladatelé Pepper Fieldu mluví také o tom, jak celý projekt financují, jak vypadají jednání s investory a proč pro ně zisk není tím hlavním, za čím se ženou. Do budoucna navíc nevylučují, že svůj udržitelný koncept podnikání rozšíří také na další produkty a možná i mimo Kambodžu. Na tu však nedají v žádném případě dopustit. Podle Kláry Dohnalové totiž nabízí jedinečné zážitky.

kopie-souboru-dsc_3763-min

Foto: Pepper Field

Lyofilizovaný pepř ověnčený cenou Golden Fork

„Podařilo se nám zbourat některá tabu, třeba o tom, jací jsou Khmérové. Člověk tam nejede na dovolenou, ale za zážitkem. V Kambodži zažijete největší kontrasty – jednu noc můžete přespat v hotelu jako Angelina Jolie, která tam adoptovala syna, zatímco druhý den s místními v jejich chatrči smažíte hady a do toho s obrovskými reprobednami zpíváte karaoke,“ směje se Klára.

Pro Pepper Field je ale nejzásadnější stále kampotský pepř. Za svůj lyofilizovaný pepř, což je čerstvý zelený kampotský pepř v solném nálevu, který u nás v Česku suší mrazem, získala firma prestižní ocenění Golden Fork, což je něco jako gastronomický Oscar. „Dostali jsem tři hvězdy a umístili se mezi těmi úplně nejlepšími projekty z celého světa. Takový úspěch se už možná nebude opakovat, těší nás to,“ říká David Pavel.

Jaké všechny produkty kromě pepře jako takového připravují? A proč se mohli Francouzi strhat po zlatém čokoládovém dražé, v němž se ukrývá právě gastronomickým Oscarem ověnčený zelený lyofilizovaný pepř? O tom všem se se zakladateli Pepper Fieldu bavíme v novém díle CzechCrunch Podcastu, který můžete poslouchat na Spotify, Apple Podcastech a Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Jít s elektronickým receptem do kamenné lékárny je paradox. Na online prodej léků na předpis jsme připraveni, říká Finsterle

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

finsterle-boxed

Foto: Lékárna.cz

Vladimír Finsterle, zakladatel společnosti Pears Health Cyber, do níž spadá i Lékárna.cz

První internetovou lékárnu rozbíhal Vladimír Finsterle na našem trhu v době, kdy většina lidí doma ani neměla internet. V roce 1999 navíc Lékárna.cz začínala jen jako informační portál, protože léky se mohly začít prodávat až o pár let později. Dnes patří k největším hráčům na trhu a s jejím zakladatelem se v CzechCrunch Premium Podcastu bavíme o tom, jaký je stav českého lékárenství, v čem bychom se mohli inspirovat ve světě, jestli nás čeká v oboru nějaká revoluce, a řešíme i to, proč u nás ještě pořád nejdou prodávat léky na předpis přes internet.

„Budovali jsme ji jako první místo, kam by si měl jít pacient zjistit potřebné informace, které potřebuje, než půjde za lékařem. To, že se z toho stala internetová lékárna, byla náhoda,“ usmívá se při vzpomínce na zrod Lékárna.cz před dvěma dekádami Vladimír Finsterle. Ryze internetovou lékárnou už nakonec jeho firma zůstala a dnes se snaží ukázat, jak důležitá může být profese lékárníka.

„Lidé vnímají lékárníky jako podavače – zákazník přijde s receptem a lékárník podá lék. Taková je realita, i proto, že poslední desítky let je tato pozice spojená čistě s obchodem. Já přitom vnímám pozici lékárníka jako službu, kdy by měl být partnerem pacienta a fungovat v synergii s lékařem,“ míní pětapadesátiletý Finsterle, sám vystudovaný farmaceut, podle něhož je třeba vrátit této profesi prestiž.

V podcastu spolu hovoříme také o tom, jak je na tom české lékárenství proti zbytku světa, v čem bychom se mohli v zahraničí inspirovat a také proč zatím v Česku nejdou prodávat léky na předpis online, byť to vypadá všechno poměrně jednoduše. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Vladimírem Finsterlem řeč?

***

Zakladatel Lékárna.cz, která má miliardový obrat a patří mezi největší online hráče na trhu, říká, že je třeba motivovat lidi, aby šli lékárnictví studovat, protože i kvůli menšímu zájmu celý obor strádá. Rozhodně se však nebojí toho, co prý slýchá od jiných kolegů, zejména z kamenných lékáren, kteří se bojí, že by jejich pozice ještě více ohrozilo, kdyby se v Česku zavedl distanční výdej léků na předpis. Což je věc, která se dlouhodobě diskutuje.

„Když přijdete za lékárníky s dalším moderním řešením, jako je distanční výdej, tak se bojí, že kvůli tomu obor skončí. Obor ale nekončí kvůli digitalizaci a modernizaci, ale kvůli ekonomickým parametrům, které se desítky let nezměnily. Je zásadní podstata lékárnictví, zda je to obchod, nebo služba. Pokud máme být službou, je třeba změnit systém odměňování, a to na základě poskytované služby, nikoliv marže z prodeje,“ říká Finsterle.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V mnoha ohledech pomáhá v modernizaci lékárenství a obecně i celého zdravotnictví pandemie. Podobně jako se teď kličkuje kolem distančního výdeje léčiv na předpis, dlouho se v Česku zaváděl také elektronický recept. Nakonec ale přes mnoho peripetií prošel a podle Vladimíra Finsterleho by teď, nebýt takzvaného eReceptu, zkolabovalo české zdravotnictví úplně. A je víceméně jen otázka času, než ho bude moci možné využít i v internetových lékárnách.

„Že máte elektronický recept, ale musíte s ním jít fyzicky do kamenné lékárny, je jasný paradox dnešní doby. Jsme připravení online prodej léků na předpis poskytovat. Jako Lékárna.cz musíme splňovat veškeré parametry a regule jako kamenná lékárna, bezpečnost a komunikační schopnost je možná ještě větší než u kamenné lékárny. Je třeba odstranit zmíněné obavy lékárníků a vyřešit to legislativně,“ vypočítává zakladatel online lékárny.

V CzechCrunch Premium Podcastu se bavíme také o tom, jak vnímá konkurenci na tuzemském trhu, proč nejde udělat ve zdravotnictví žádnou převratnou revoluci a proč se Lékárna.cz rozhodla radit lidem zdarma. Rozhovor s Vladimírem Finsterlem můžete poslouchat na Spotify, Apple Podcastech a Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Partnerem článku je společnost Lékárna.cz. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.