Češi vyvíjí hru, ve které se s každou postavou bavíte jako s umělou inteligencí ChatGPT
Studio Legend Has It má obrovské ambice. Chce vytvořit nezávisle žijící a komunikující herní NPC. Bez scénáře, jen díky umělé inteligenci.
Umělá inteligence je fenomén a trend, který s každým dalším dnem jen nabírá na síle. Její čím dál větší využití napříč obory je nevyhnutelné. Přesvědčeni jsou o tom i v české softwarové firmě eMan, pod níž nedávno vznikly dceřiné firmy Legend has it a Anigmation. Ty pracují na projektech, které mají nesmírně odvážné ambice. Chtějí proměnit každou postavu ve videohrách na rozumnou bytost, která se rozhoduje sama od sebe, nikoliv podle scénáře. A se kterou si popovídáte podobně jako s populární umělou inteligencí ChatGPT.
„Začali jsme pracovat na akční hře na hrdiny, ale pak nás napadlo, že bychom ji ozvláštnili novými technologiemi. Jenže fyzika už je vyřešená, zvuk je vyřešený, grafika je vyřešená… Tak jsme si řekli, že využijeme technologii GPT-3 a neurální sítě k tomu, aby postavy ve hře mluvily jako normální člověk a mohly se tak i rozhodovat,“ vysvětluje zrod neobvyklého nápadu Tomáš Pšenička, zakladatel a šéf mladého herního studia Legend Has It.
Pětadvacetičlenný tým je v provozu přes rok a je dceřinou společností domácí IT skupiny eMan. Jejich hra původně vznikala pod názvem Alteration a byla propojená s NFT a kryptem, nyní ale už nese nové jméno Realms of Alterra a sází na jiné karty. Pšenička do jejího vývoje přinesl zkušenosti z další domácí herní firmy Keen Software House, která je známá titulem Space Engineers. A která je úzce spojená s inovacemi na poli umělé inteligence. Právě na tu se totiž tvůrci Alterry zaměřují ve snaze podle svých slov „proměnit (nejen) gamingový průmysl“.
Realms of Alterra si i po změně jména zachovávají původní stavební prvky. Tedy 3D grafiku, žánr akční hry na hrdiny a poměrně neobvyklé zasazení do světa mixujícího cyberpunk a severskou mytologii. Respektive do světů, hra je totiž procedurálně generovaná a každý průchod portálem do nového světa – ať už při sólo hře, nebo v kooperativním režimu – vás zavede do jiného prostředí. Vizuálně, ale díky technologii GPT i obsahově.
Postavy ve hrách dnes nejsou ani chytré, ani zábavné. Tvorba příběhu a NPC je zdlouhavá a drahá. My to umíme udělat lépe, levněji a rychleji.
Tu zkratku nejspíš znáte z upovídané umělé inteligence ChatGPT, se kterou lze více či méně úspěšně komunikovat na téměř jakékoliv téma. Můžete jí pokládat otázky, požádat ji o to, aby svou odpověď rozvedla, říct jí, ať vás pobaví vtipem. A v tomto duchu máte mít možnost komunikovat s nehráčskými postavami (takzvanými NPC z anglického non-player character) v Realms of Alterra. Místo klasického kliknutí na odpověď podle scénáře jim prostě napíšete, co máte na srdci, a ony vám podle toho odpoví.
Spolu s tím, že mapy herních světů jsou v každé hře vygenerované nanovo, nikoliv předem připravené, se tak lidé procházející hrou teoreticky pokaždé potkají s novými herními zážitky. K těm má přispět aplikace umělé inteligence nejen na konverzace s postavami ve hře, ale i na jejich chování. „Pomáháme si neurální sítí. Sbíráme informace z herního světa a necháváme síť, aby se rozhodovala, učila, aby postavy vnímaly prostor, kde jsou,“ popisuje Pšenička.
Virtuální obyvatelé tak sami od sebe hovoří s dalšími NPC nebo vás na ně mohou odkázat. Přirozeně, ne podle skriptu. Stejně tak si podle vývojářů budují vztah k hráčově postavě. Jak to může ve hře vypadat? „Jeden příklad je třeba útěk ve vězení. Stojí tam strážný, kterého se můžete pokusit přemluvit,“ nastiňuje šéf Legend Has It. V klasické hře byste měli předem dané možnosti a volbou té správné byste hlídače přesvědčili. V Realms of Alterra na to chtějí jít jinak.