Česká módní rošáda. Zoot spojuje síly s e-shopem Different, obě firmy povede jeho zakladatel Milan Polák
Do další etapy svého – v posledních letech velmi turbulentního – života vstupuje módní e-shop Zoot. Jen co se vymanil z insolvence a začal se nadechovat, už hlásí další velké změny. Pod taktovkou Tomáše Rašky a jeho investiční skupiny Natland spojuje síly s jiným módním e-shopem a představuje nového šéfa.
Byl to právě Tomáš Raška, který se zhruba před rokem a půl pustil do záchrany Zootu. Ten měl na kontě stovky milionů v pohledávkách, které už nedokázal splácet, a tak přišla insolvence, těžká ozdravná kúra, až minulý měsíc firma ohlásila, že se ozdravila.
Investoři do jejích dluhopisů sice přišli o stovky milionů korun, ale pod hlavičkou společnosti Company New, patřící do investiční skupiny Natland, Zoot sebevědomě hlásil, že je připraven se znovu nastartovat. A teď k tomu dostává další zásadní impuls. Do vedení módního internetového obchodu přichází Milan Polák, zakladatel konkurenčního Different.cz.
Nejedná se však o přestup, nýbrž mnohem užší propojení obou značek, díky kterému se bude Zoot a Different vyvíjet pod taktovkou jediného šéfa. V módním e-shopu Different totiž získává minoritní podíl Zoot, respektive jeho majitel Company New, a naopak Milan Polák se stává akcionářem a spolumajitelem Zootu.
„Different je původně plzeňský projekt, který se úspěšně prosadil i na několika zahraničních trzích. Zároveň nám pomůže posilovat v tuzemském segmentu e-commerce,“ popisuje novinky Tomáš Raška, zakladatel a většinový vlastník investiční skupiny Natland, který však odmítl prozradit finanční rozměr celé akvizice.
V čele Zootu střídá pětatřicetiletý Milan Polák dosavadní krizového manažera Lukáše Uhla, který do firmy nastoupil s příchodem Natlandu a měl jediný úkol – spolu s Robertem Vojáčkem, který v Zootu nadále zůstává jako ředitel pro rozvoj, provést celou firmu nutnou reorganizací. Ani Uhl ale neodchází, nově bude finančním ředitelem celé skupiny.
„Věřím, že Zoot je teď nejblíže k úspěchu, co kdy byl.“
„Po složitém roce se podařilo zajistit Zootu životaschopnost, což byl první krok. Věřím, že další roky už budou ve znamení posilování značky, inovací a servisu pro zákazníky a tím i pozice na trhu,“ uvedl Lukáš Uhl. Jeho nástupce do firmy přinese zkušenosti jak z domácího, tak především zahraničního fashion trhu.
Different vznikl už v roce 2008 a v loňském roce dosáhl na obrat kolem 100 milionů korun, který se vedle Česka tvořil také na Slovensku, v Rumunsku, Maďarsku, Polsku, Bulharsku, Itálii, Chorvatsku či Slovinsku. Na rozdíl od Zootu, který od začátku bojoval se ziskovostí, je na Polákově e-shopu klíčové, že je od samého začátku v černých číslech.
Je tedy sice pravda, že Different možná vyrostl ve stínu většího a známějšího Zootu a dalších mezinárodních firem, ale co se týče čísel, závidět by mu mohl leckdo. Vylepšit také ekonomickou stránku věci nyní jistě bude Polákovým úkolem a jedním z receptů může být i zahraniční expanze, která dosud Zootu vůbec nevycházela.
„Brandy Different a Zoot jedou paralelně beze změn dál. Ihned však využijeme synergie skladu, marketingu, nákupu i lidí jako takových. Different se zaměřuje hlavně na zahraničí, kde už teď dělá kolem 70 procent obratu, a pro Zoot může na zahraničních trzích testovat potenciál pro budoucí expanzi,“ říká pro CzechCrunch Polák.
Přestože oficiálně přebírá kormidlo v Zootu až teď, ve skutečnosti si na ředitelskou židli po Lukáši Uhlovi sedal přesně ve chvíli, kdy Česko zachvátila pandemie koronaviru a zavíraly se obchody.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Je to velká výzva. Lepší čas na přebírání vedení než dva dny po vyhlášení nouzového stavu kvůli pandemii COVID-19 jsme si opravdu vybrat nemohli. V byznysu ale dávám kromě dat a tvrdé práce i na pocit a já reálně věřím, že Zoot je teď nejblíže k úspěchu, co kdy byl,“ dodává Polák.
V Zootu bude působit i jeho manželka a spoluzakladatelka Differentu Simona Poláková, a to na stejné pozici, tedy jako šéfka nákupu. Sám Polák si pak dává mezi první úkoly rychlejší implementaci inovací a také lepší komunikaci napříč společností. V plánu je rozvíjet dál módní tržiště, kde začal Zoot spolupracovat například s Under Armour, a také rozšiřovat síť výdejen.
A co se bude dít dál? Nově vzniklá módní skupina pod hlavičkou Company New nevylučuje, že by mohlo v oblasti lifestylu a primárně módy dojít k dalším akvizicím, byť prozatím na stole nic není. „Pokud najdeme jasné synergie, které pomohou v růstu celé skupině, tak určitě naše myšlenky nejsou v tomto úplně zpátečnické,“ uvedl pro CzechCrunch za Company New Milan Polák.