Česká politika a její aktéři jsou pro mou práci neutuchající pramen inspirace, říká Jindřich Šídlo

Známý český novinář v Karlínských 20 prozrazuje, co jej spojuje s filmem Stalingrad i to, proč byl vždy rád za změnu povolání.

0Zobrazit komentáře

Do čeho investují, jaká byla jejich první práce, kam si rádi zajdou na dobré jídlo či jaký největší fuck-up ve své kariéře zažili? Na toto a mnohem více se v rámci formátu Karlínských 20 ptáme zajímavých osobností nejen českého byznysu. Sled otázek a odpovědí přibližuje ty, o kterých se u nás můžete běžně dočíst, v netradičním světle a dává nahlédnout pod pokličku jejich kariérních úspěchů. Proč Karlínských? Protože právě v této čtvrti, kde sídlíme i my, se často řeší otázky, které jinde v Praze nepadnou.

Tentokrát na Karlínských 20 odpovídá známý český novinář Jindřich Šídlo, který nedá dopustit na červené conversky a českou politiku. Co má společného s filmem Stalingrad a co si myslí o hudbě vzniklé po roce 1997?

***

V kolik chodíte spát a kolik toho průměrně naspíte?
Většinou po jedenácté, abych ještě něco viděl na Netflixu, druhý den se snažím zjistit, kam jsem to dokoukal a co si ještě pamatuju… Vstávám v půl sedmé, bohužel často i o víkendu, kdy bych mohl spát. V průměru šest až sedm hodin by to být mohlo.

Jakou aplikaci v telefonu otevíráte ihned po probuzení?
To, co kdysi býval starý dobrý Twitter.

Na jakém přístroji během dne pracujete nejčastěji a jaké nástroje v něm používáte nejvíc?
Na notebooku. Nejčastěji asi Safari, mail, TextEdit a sdílené soubory. Nebo možná na mobilu, teď si uvědomuju. Stala se z něj moje kancelář.

Jaký outfit nosíte ve většině případů a máte oblíbený model tenisek?
Džíny, triko, sako/svetr. A samozřejmě conversky. Červené.

c

Foto: Seznam.cz

Jindřich Šídlo

Pět věcí, které nikdy nesmějí chybět ve vašem batohu?
Nabíječky (tři až čtyři.) Prášky – nejdůležitější. iPad. Liquid. Notebook.

Máte nějaký vychytaný osobní lifehack, o který byste se chtěl podělit?
Nemám, ale rád si nechám poradit.

Jmenujte jednu knihu a jeden film/seriál, které byste doporučil všem.
Art Spiegelman: Maus. Je naprosto jedinečná, spojení komiksu a holokaustu, vztahu otce a syna je neuvěřitelně silné. Seriál Sunderland ‚Til I Die – opravdové sociální drama přecházející do tragédie o postbrexitovské Anglii a samozřejmě fotbale.

Jakou hudbu si pustíte pro uklidnění? A která vás naopak nakopne?
Kupodivu mě uklidňuje Nick Cave a pak Pixies. A nakopávají Faith No More a Nine Inch Nails, beru si je nejčastěji na brusle. Po roce 1997 už vzniklo málo muziky, co má smysl.

Kam vyrazit na nejlepší dovolenou?
Ke Znojmu. A pak na chvíli do Londýna.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jakou hi-tech novinku chcete mít doma v obýváku, ale ještě ji tam nemáte?
Hodně teď uvažuju, že nám koupím nový toastovač.

Jaký vůz parkujete ve své garáži?
Škodu Octavia.

Kam si rád zajdete na dobré jídlo?
Cà phê v Holešovicích, Big Smokers tamtéž, v poslední době ale chodíme nejradši s dcerou do Snack Time Pizza na Ortenově náměstí na pravou pouliční pizzu. Na Andělu mám nejradši bistro Le Camille a mexickou Chile y Limón, Paprika už odtud bohužel zmizela.

Jak jste si vydělal první peníze?
Roznášel jsem v Turnově sobotní noviny. Byl rok 1986 a za směnu jsem dostal 36 korun.

Co byla ta vůbec nejpodivnější práce, za kterou jste dostal zaplaceno?
Hrál jsem ve filmu Stalingrad německého válečného zajatce. Bylo to v roce 1991, točilo se v kladenských hutích, které nikdo nemusel ani upravovat, aby skutečně vypadaly jako Stalingrad v roce 1943.

Elon Musk

Přečtěte si takéJe dobré se mít na pozoru před samozvanými spasiteli jako MuskOdvrácená tvář samozvaných spasitelů. Elon Musk připomíná, proč je třeba mít se na pozoru

Co byste dnes poradil svému mladšímu já?
Dělej to jako já. A nekuř.

Investujete?
Mám dojem, že nejvíc investuju do dětí a splátek hypotéky. Žádné větší akce. Kryptoměn se bojím.

Nejlepší byznysová rada, jakou jste kdy dostal?
Přikázání „miluj bližního svého jako sebe sama“ nelze aplikovat v obchodním styku.

Jaký největší fail vás potkal v profesní kariéře, na který nyní vzpomínáte s úsměvem?
Asi mé první dva tři roky v Respektu. Byl jsem mimořádně sebevědomý a stejně tak i nezkušený a neschopný. Divím se, že mě nevyhodili. Vzpomínám na to ale dneska rád, všechno, co umím, jsem se naučil tam.

Vaše nejlepší kariérní rozhodnutí?
Vždycky, když jsem změnil zaměstnání. Což bylo šestkrát za 31 let. A vždycky mě to někam posunulo profesně nebo pomohlo lidsky.

Kdo v Česku vás inspiruje?
Česká politika a její aktéři. Je to neutuchající pramen inspirace pro moji práci ve všech žánrech, kterým se věnuju.

Z ostudy města perlou brutalismu aneb Jak jsme se po soutěži na hlavní nádraží vrátili do roku 2007

Čekáme už jen na to, kdy se ke sloupu nové odbavovací haly půjde někdo přivázat. Je neuvěřitelné, jak se současná debata blíží té o Chobotnici.

Eliška NováEliška Nová

hlavak-henning2-minKomentář

Foto: Henning Larsen Architects

Vítězný návrh nového hlavního nádraží v Praze od dánského studia Henning Larsen Architects

2Zobrazit komentáře

Komentář Elišky Nové. Když v květnu loňského roku vyhlásila Praha výsledky architektonické soutěže na Vltavskou filharmonii, zúčastněným se ještě měsíc potom tajil dech. Čekalo se. Na co? Na to, co bude. Na reakce Pražanů. Na reakce na sociálních sítích. Na to, co na to řeknou památkáři. Asi půl roku poté všichni ti, kdo se zasloužili, že se vítězný návrh posouvá vpřed, vydechli. Nepřišlo nic. A bylo to velké nic, protože znamenalo, že česká společnost se zase někam posunula.

Ne snad, že by se kritika neslušela nebo že by kolikrát i nebyla na místě. V případě Vltavské filharmonie ovšem utichlo takové to slizké kopání, nečekané výpady jakýmkoli směrem i rozbouřená diskuze plná naprosto lichých a leckdy i zcela nesmyslných argumentů, které ve slušné společnosti nemají mít silný hlas. Ještě na začátku letošního roku to tak vypadalo, že jsme na dobré cestě. Na jeho konci jsme se ale probudili v roce 2007.

Po vyhlášení výsledků soutěžního dialogu na novou podobu pražského hlavního nádraží trvala radost z úspěšného konce a fenomenálního návrhu jen chvíli. Pak se spustila smršť. Až náramně to připomínalo právě šestnáct let starou diskuzi, která začala probíhat, když vyhlásili vítěze soutěže na novou budovu Národní knihovny, kterou se stala Chobotnice uznávaného architekta Jana Kaplického, jež měla stát na Letné. Čekám už jen na to, kdy se k prvnímu sloupu nové odbavovací haly „Hlaváku“ půjde někdo přivázat.

Podívejte se, jak má vypadat nové hlavní nádraží v Praze:

Tehdy to snad mělo jen mírnější spád. Teď už ani ne týden po oznámení vítězného návrhu víme, že zatímco jedni památkáři jsou s návrhem v pohodě, ti druzí zásadně nesouhlasí. Proč? Protože je přece odbavovací hala památkově chráněná! Proč to nikdo neřekl, když se se soutěží začínalo? A odkdy vlastně chráněná je?

Je neuvěřitelné, že v dnešní době někdo na truc, proto, že se mu nelíbí nějaký návrh, jde a účelově prohlásí stavbu za památku tři dny poté, co je zveřejněno jméno vítěze její přestavby. Paradoxem snad už zůstává jen to, že pokud by odbavovací hala skutečně památkou byla, pak by jí byly také přilehlé rampy, parkoviště na její střeše a část magistrály. Vítejte v Praze v roce 2023!

grok-2

Přečtěte si takéNoví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězuNabízí režim pro dospělé a plánují únos papeže. Noví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězu

Dvacet let si lidé stěžují, jak to na hlavním nádraží vypadá. Mnozí ho označují za pravděpodobně jeden z nejhorších příjezdů do města v celé Evropě. A je to opravdu nevyhovující. Z ostudy města se ale hlavní nádraží po vyhlášení soutěže najednou stalo perlou brutalismu.

Doufejme tedy v mnohem lepší rok 2024, ve kterém budeme debatovat o podobě návrhu, ale neházet po sobě lacinými argumenty. Už bychom si to snad konečně zasloužili. Stejně jako lepší novou odbavovací halu.