Česká pošta kupuje část největšího distributora tisku. Má jí pomoci s doručováním v rámci poslední míle
Česká pošta plánuje koupit část největšího distributora tisku a zároveň největšího alternativního poštovního operátora v podobě První novinové společnosti (PNS). Státní podnik zajímá především jeho činnost spočívající v logistice takzvané poslední míle, protože jak zástupci České pošty i PNS potvrdili pro CzechCrunch, nepůjde o akvizici celého podniku. Dodávky deníků, časopisů a dalších periodik zůstanou u PNS.
Spojením České pošty s částí První novinové společnosti se zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). „K navrhovanému spojení soutěžitelů má dojít zejména v oblastech doručování poštovních listovních služeb, adresných a neadresných tiskových zásilek a doručování předplatného tisku na území České republiky,“ uvedl úřad v oznámení.
Místopředseda představenstva PNS Ondřej Vaňha pro CzechCrunch potvrdil, že se nejedná o akvizici celé společnosti, jejímiž hlavními akcionáři jsou Mafra (37,51 procenta), Vltava Labe Media (35 procent) a Czech News Center (27,02 procenta), tedy největší hráči tuzemského mediálního trhu. „Zejména činnosti související se zajišťováním dodávek celostátních i regionálních deníků, časopisů, neperiodických publikací a dalšího doplňkového sortimentu na prodejní místa po celé České republice nejsou v této transakci vůbec obsaženy,“ uvedl Vaňha.
První novinová společnost je největším distributorem tisku do prodejní sítě v České republice a po fúzi se společnostmi PNS Grosso a Mediaservis také největší alternativní společností zajišťující doručování adresných a neadresných zásilek v Česku. Tiskem a doplňkovým zbožím zásobuje téměř 14 tisíc prodejních míst po celé republice, přičemž Českou poštu zajímá například doručování tiskovin předplatitelům či distribuce letáků.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Česká pošta plánuje řadu akvizic různého typu. Z pohledu předmětu transakce části závodu společnosti PNS se jedná z hlediska podnikatelských aktivit o činnosti spočívající především v logistice tzv. poslední míle, tj. o doručování tiskovin jejich předplatitelům, správu předplatitelského zákaznického kmene a předplatiteli hrazeného předplatného, poskytování poštovních služeb a distribuce jiných adresných zásilek; a distribuci letáků a jiných neadresných zásilek,“ uvedl pro CzechCrunch Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty.
Cena celé transakce je v tuto chvíli obchodním tajemstvím. Společnost PNS za rok 2020 vykázala ztrátu 175 milionů korun, což bylo o 42 milionů méně než v roce 2019. Ve ztrátě je od roku 2018 také Česká pošta, která zaměstnává 27 tisíc lidí a provozuje 3 200 poboček a dalších dva tisíce Balíkoven u smluvních partnerů. Podle výroční zprávy za rok 2020 byl konsolidovaný výsledek hospodaření minus 1,4 miliardy korun ve srovnání se ztrátou 286 milionů za rok 2019. V roce 2018 byla vykázaná konsolidovaná ztráta České pošty 186 milionů korun.
S přispěním ČTK.