Česká pošta kupuje část největšího distributora tisku. Má jí pomoci s doručováním v rámci poslední míle

Pobočka České pošty

Foto: Česká pošta

Česká pošta plánuje koupit část největšího distributora tisku a zároveň největšího alternativního poštovního operátora v podobě První novinové společnosti (PNS). Státní podnik zajímá především jeho činnost spočívající v logistice takzvané poslední míle, protože jak zástupci České pošty i PNS potvrdili pro CzechCrunch, nepůjde o akvizici celého podniku. Dodávky deníků, časopisů a dalších periodik zůstanou u PNS.

Spojením České pošty s částí První novinové společnosti se zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). „K navrhovanému spojení soutěžitelů má dojít zejména v oblastech doručování poštovních listovních služeb, adresných a neadresných tiskových zásilek a doručování předplatného tisku na území České republiky,“ uvedl úřad v oznámení.

Místopředseda představenstva PNS Ondřej Vaňha pro CzechCrunch potvrdil, že se nejedná o akvizici celé společnosti, jejímiž hlavními akcionáři jsou Mafra (37,51 procenta), Vltava Labe Media (35 procent) a Czech News Center (27,02 procenta), tedy největší hráči tuzemského mediálního trhu. „Zejména činnosti související se zajišťováním dodávek celostátních i regionálních deníků, časopisů, neperiodických publikací a dalšího doplňkového sortimentu na prodejní místa po celé České republice nejsou v této transakci vůbec obsaženy,“ uvedl Vaňha.

První novinová společnost je největším distributorem tisku do prodejní sítě v České republice a po fúzi se společnostmi PNS Grosso a Mediaservis také největší alternativní společností zajišťující doručování adresných a neadresných zásilek v Česku. Tiskem a doplňkovým zbožím zásobuje téměř 14 tisíc prodejních míst po celé republice, přičemž Českou poštu zajímá například doručování tiskovin předplatitelům či distribuce letáků.

„Česká pošta plánuje řadu akvizic různého typu. Z pohledu předmětu transakce části závodu společnosti PNS se jedná z hlediska podnikatelských aktivit o činnosti spočívající především v logistice tzv. poslední míle, tj. o doručování tiskovin jejich předplatitelům, správu předplatitelského zákaznického kmene a předplatiteli hrazeného předplatného, poskytování poštovních služeb a distribuce jiných adresných zásilek; a distribuci letáků a jiných neadresných zásilek,“ uvedl pro CzechCrunch Matyáš Vitík, tiskový mluvčí České pošty.

Cena celé transakce je v tuto chvíli obchodním tajemstvím. Společnost PNS za rok 2020 vykázala ztrátu 175 milionů korun, což bylo o 42 milionů méně než v roce 2019. Ve ztrátě je od roku 2018 také Česká pošta, která zaměstnává 27 tisíc lidí a provozuje 3 200 poboček a dalších dva tisíce Balíkoven u smluvních partnerů. Podle výroční zprávy za rok 2020 byl konsolidovaný výsledek hospodaření minus 1,4 miliardy korun ve srovnání se ztrátou 286 milionů za rok 2019. V roce 2018 byla vykázaná konsolidovaná ztráta České pošty 186 milionů korun.

S přispěním ČTK.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.