Česká pošta rozšiřuje síť Balíkoven. Výdejních boxů má dvakrát více než loni a jsou už na každé její pobočce

Filip HouskaFilip Houska

ceska-posta

Foto: Česká pošta

Pobočka České pošty

0Zobrazit komentáře

S výdejními boxy se za poslední rok v Česku roztrhl pytel a začíná s nimi experimentovat několik hráčů. Ať už jde o službu Balíkobot, která se snaží propojovat výdejní schránky napříč celou zemí, nový startup PostCube nebo stálice v podobě Zásilkovny, Alzy, Mallu nebo Rohlíku. V této oblasti však působí také Česká pošta, která počet svých boxů výrazně navyšuje.

Státní poštovní podnik rozšířil počet specializovaných výdejních míst pro balíky, takzvaných Balíkoven, o dva tisíce kusů na 4 500. To znamená, že už jsou na všech 2,5 tisíce pobočkách České pošty a další dva tisíce jsou u externích partnerů. V listopadu loňského roku, kdy se podnik připravoval na vánoční sezónu, jich měl „pouhých“ 1,5 tisíce.

Kromě vlastních poboček budou Balíkovny nově do konce října na poštách Partner, kterých je více než 700. Celkem tedy základní síť České pošty nabídne 3 200 Balíkoven a dohromady (včetně externích partnerů) tak zákazníci budou moci využít 5 200 Balíkoven po celém Česku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zatímco posílání listovních zásilek klesá tempem deset procent ročně, balíkový trh je díky oblibě nákupů přes e-shopy na vzestupu. Covidová situace ve své nejtvrdší podobě často neumožňovala pořídit si vybrané zboží jinak než nákupem přes internet. Rozsáhlá síť Balíkoven je cestou, jak našim zákazníkům nabídnout co nejširší způsob vyzvednutí balíků,“ uvádí ředitelka Balíkovny Lenka Kristová.

Na konci loňského roku bylo zákazníkům k dispozici 2 312 poboček Balíkovny, z toho 370 Balíkoven fungovalo na pobočkách pošty, dalších 53 na depech České pošty, 544 jich bylo externích a 1 398 tvořila výdejní místa v síti Sazky. Během loňského roku Balíkovna odbavila tři miliony zásilek.

Česká pošta chce skokovým rozšířením sítě posílit své postavení na balíkovém trhu a zároveň rozšířit skladovou kapacitu, což může přijít vhod před vánoční sezónou. Co se týče ostatních firem, například konkurenční Zásilkovna má v současnosti v Česku přes 5 600 výdejních míst a loni doručila přes 40 milionů balíků.

S přispěním ČTK.

Vypnout a odpočívat. Nike na týden zavřel svou centrálu, aby zaměstnance odměnil za těžké měsíce

Filip HouskaFilip Houska

nike

Foto: Nike

Prodejna společnosti Nike

0Zobrazit komentáře

Ve velkých fabrikách jsou celozávodní dovolené, kdy všichni pracovníci složí své nářadí a jsou jim nařízeny týdny odpočinku, naprosto normální. A vzhledem k dopadům koronavirové pandemie k nim nyní svým způsobem přistupují i jiné společnosti, například Nike, který chce prostřednictvím nařízeného volna chránit mentální zdraví svých zaměstnanců.

Gigant na poli se sportovním oblečením a doplňky se rozhodl, že pracovníky své centrály v americkém Oregonu nechá celý týden doma, aby mohli načerpat novou energii po dlouhých měsících náročného (a mnohdy nejistého) období. Zároveň tím chce předcházet jejich vyhoření, což je aspekt, jehož důležitost dny na home office značně posílily.

„Od pondělí se centrála Nike na celý týden vypíná. Všichni naši vedoucí pracovníci vysílají jasný vzkaz: Udělejte si čas na odpočinek, relaxaci a čas strávený se svými blízkými. Nepracujte,“ píše na svém LinkedInu globální marketingový manažer Nike Matt Marrazzo a prakticky tak kopíruje kroky jiných společností, které se k takovému kroku rozhodly.

Jednou z nich je mimo jiné americká firma Bumble, pod kterou spadají online seznamky Badoo a Bumble. Ta nařídila týdenní volno všem svým pracovníkům koncem června, a to za účelem „dobití baterek“ po vyhrocených pandemických měsících. Nadstandardní volno jako prevenci před vyhořením nařídila v dubnu také sociální síť LinkedIn.

Podobná firemní nařízení vnímají i některé české firmy, ale jak jsme na základě dotazů z června zjistili, žádná z nich dosud takto radikálně k volnu nepřistoupila. Vesměs se objevovaly jiné „relaxační“ benefity, typicky takové, kdy bylo zaměstnancům umožněno si vzít pár dní volna navíc. A právě i na toto téma se pod příspěvkem manažera Nike strhla debata.

Podle některých totiž není správné řešení nařídit všem zaměstnancům celofiremní dovolenou, a to z jednoduché logiky – někomu se volné dny nemusí v daném období hodit a naopak by si je vybral později. Padají i názory, že Nike vystupuje jako „nositel trendu“, ale jak je v komentářích trefně podotýkáno, některé obory toto nařídit zkrátka nikdy nemohou. Například nemocnice.

Debata se stačí také okolo situace s řadovými pracovníky na prodejnách, kterých se volný týden nejspíš netýká. Jak Matt Marrazzo naznačuje, jde především o kancelářské pozice, které v některých ohledech nemusí být natolik klíčové pro udržování chodu firmy. Zato zavření všech prodejních poboček na celý týden, to by Nike na svých tržbách mohl pozorovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

vedci-1

Přečtěte si takéMladí čeští vědci znovu ovládli Mezinárodní chemickou olympiádu„Nejspíš dobrej oddíl.“ Mladí čeští vědci znovu ovládli Mezinárodní chemickou olympiádu

Vyskytují se i názory, že centrála Nike tento krok udělala „záměrně“ proto, aby lidem dala oddych před šílenými nákupními svátky (typicky Black Friday) a mnohdy ještě šílenější vánoční sezónou, kdy se jede na doraz. Právě během nich se mnozí pracovníci prakticky nezastaví, čímž omezí dobu strávenou se svými rodinnými příslušníky či kamarády.

Ať už se má věc jakkoliv, je zřejmé, že covid silně proměnil pracovní pořádky. Abychom o tom zjistili více, nemusíme navíc chodit do zahraničí – stačí se podívat na český Avast, který svým zaměstnancům nabízí neomezenou dovolenou, nebo online vyhledávač Glami, jenž pracovníkům umožňuje docházet do kanceláří jen dvakrát týdně.