Vyzvedněte si balík, až ho budete chtít. Český PostCube nabízí chytré výdejní boxy přímo k domům

Peter BrejčákPeter Brejčák

martin-splichal-postcube-min

Foto: PostCube

Spoluzakladatel projektu PostCube Martin Šplíchal

0Zobrazit komentáře

Chytrá poštovní schránka ke každému domu. Taková je vize českého projektu PostCube, jenž na trh uvedl inteligentní zabezpečené schránky, které mohou sloužit jako vlastní odesílací i výdejní místo balíků rovnou na zahradě u rodinného domu nebo vstupu do bytovky. A ambice nemá rozhodně malé, do roku 2025 by se firma chtěla dostat na minimální hranici 400 tisíc rozmístěných boxů v Česku.

„Všichni řešíme ten stejný problém s přijímáním a odesíláním zásilek. Čekání na kurýra několikrát do týdne nebo vyzvedávání balíků na poštách nebo výdejních místech zatěžuje každodenní životy mnohých z nás. Poštovní schránka nebyla zásadně inovována posledních 200 let. Proto jsme se zamysleli nad procesem doručování a vyvinuli moderní způsob doručování a odesílání zásilek,“ popisuje spoluzakladatel projektu Martin Šplíchal.

Za projektem stojí společnost Chytrý Box a jde o společnou snahu dvou firem – vývojářů softwaru Top Monks a strojírenské skupiny Lakum. Šplíchal přitom pro CzechCrunch přiznává, že nápad vznikl již před několika lety, spoluzakladatelé ale čekali na vhodné podmínky a dostupnost hardwaru. Intenzivně se tak projektu začali věnovat na začátku loňského léta.

PostCube v praxi funguje jednoduše, kurýr si sám pomocí elektronického klíče box otevře a vloží do ní balík. V aplikaci následně potvrdí doručení, o čemž zákazníkovi ihned přijde notifikace. Systém je nastaven tak, aby byl pro použití kurýrem co nejjednodušší. Dopravci, kteří mají přímou integraci, schránku otevřou z vlastní aplikace.

postcube1-min

Foto: PostCube

Chytrá poštovní schránka PostCube

U dopravců bez přímé integrace adresát v momentě doručení kurýrovi zašle formou SMS unikátní odkaz, jehož proklikem si kurýr otevře box prostřednictvím webového prohlížeče. Aktuálně je systém integrovaný ve spolupráci s Liftagem, další dopravci jsou podle Šplíchala v jednání.

Boxy přitom nemají displej, klávesnici a ke svému provozu nepotřebují napájení z elektrické sítě ani internet. Odemknutí boxu kurýrem nebo majitelem pak probíhá díky tomu, že je zámek napájen tužkovými bateriemi a komunikuje prostřednictvím Bluetooth.

„Veškerá komunikace pak probíhá mezi serverem a zařízením adresáta/kurýra, které slouží jako klíč. V momentě otevření schránky dokonce nemusí být ani uživatel připojen k internetu – kdyby někde nebyl signál. Stačí si načíst odkaz před otevřením v prohlížeči, u schránky pak jen prokliknout tlačítko a box se otevře,“ vysvětluje Šplíchal.

Doposud má PostCube v provozu několik měsíců jen testovací boxy, od začátku prodeje v červenci se už první chytré schránky podařilo doručit prvním zákazníkům. „Nejsilnější poptávku zaznamenáváme od lidí, kteří si váží svého času a nechtějí čekat. Lidí, kteří využívají online nakupování, moderní technologie a mají rádi inovace,“ popisuje Šplíchal.

Základní box velikosti M, což je první z pěti velikostí uvedených na trh, vyjde na 6 599 korun bez příslušenství. „Cenu jsme plánovali výrazně níž, ale bohužel nám nyní vůbec nehraje do karet situace na trhu s hutními materiály, ani dostupnost čipů,“ přiznává Šplíchal s tím, že pořízení schránky je jediný náklad, který uživatel platí – nejsou nutné žádné měsíční paušály.

„V roce 2025 bychom se chtěli dostat na minimální hranici 400 tisíc boxů a pokrýt tak osm procent domácností v Česku.“

„Chceme, aby si mohl PostCube dovolit opravdu každý, kdo si váží svého času, nakupuje online nebo jen nerad čeká ve frontách. Nejen movitější část obyvatelstva, která je ochotna za balíkovou schránku zaplatit několik desítek tisíc. Proto naše cena M schránky začíná zhruba na 6,6 tisíci. U menších variant to bude ještě méně,“ doplňuje Šplíchal.

Výrobní kapacita by se přitom do konce roku měla navýšit na dva tisíce boxů za měsíc. Celková investice na vývoj PostCube se pohybuje v řádech desítek milionů korun, návratnost pak zakladatelé projektu očekávají v horizontu pěti až sedmi let. To ovšem za předpokladu, že se firmě podaří naplnit opravdu velká očekávání od zákazníků na trhu. Boxy se oficiálně začaly prodávat v červenci.

„Odhadujeme, že do konce letošního roku bychom jich u zákazníků po celé republice rozmístili víc jak osm tisíc. Naše výhledy jsou jasné, v roce 2025 bychom se chtěli dostat na minimální hranici 400 tisíc boxů a pokrýt tak osm procent domácností v Česku, což představuje zhruba milion obyvatel,“ popisuje Šplíchal.

postcube2-min

Foto: PostCube

Vizualizace tzv. hnízda schránek PostCube

Na obyvatele bytových domů pak chce PostCube cílit pomocí možnosti tzv. hnízd, kdy se k sobě naskládá několik různých boxů. Mohou je tak naráz využívat různí nájemníci s tím, že kurýr využije tu schránku, která je aktuálně volná a vhodná vzhledem k velikosti zásilky. Princip je tak podle tvůrců chytrých boxů stejný jako na výdejních místech s tím rozdílem, že klient má výdejní místo doma.

Výdejní boxy přitom v posledních letech na českém trhu zažívají doslova boom. Provozují je tady největší e-commerce hráči jako Alza, vlastní síť si staví Rohlík, Pilulka, IKEA, DPD nebo Zásilkovna, boxy kompatibilní s různými dopravci pak nabízí například WeDo, Balíkobot či OX.Pointy. K tomu je potřebné připočíst další tisíce „klasických“ výdejen.

„Byť pokrytí výdejen a sdílených boxů neustále roste, i v dnešní době stále více než 73 procent zákazníků požaduje doručení zásilek domů. My věříme, že PostCube nabízí další vývojový stupeň za sdílenými boxy, a proto nejen těmto zákazníkům nabízíme větší svobodu a pohodlí v doručování a odesílání zásilek z domova. Tato služba na trhu chybí. Žádné výdejní místo, ani sdílený box nemůžete mít blíž než u sebe doma,“ dodává Šplíchal.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym