Česká spořitelna nasazuje Copilot pro Microsoft 365. Umělá inteligence má o třetinu zvýšit produktivitu

Nový Copilot pro Microsoft 365 dostalo v České spořitelně do ruky 170 testerů napříč odděleními. Hledají, kde všude jim umělá inteligence ušetří práci.

ceska-sporitelna-martin-kobza

Foto: Česká spořitelna

Martin Kobza, člen představenstva a provozní ředitel v České spořitelně

Od listopadu 2023 spustil Microsoft pro vybrané trhy nástroj Copilot pro Microsoft 365, který má nastartovat novou éru kancelářské práce. V Česku ho dostalo možnost otestovat několik vybraných společností, mezi nimi i Česká spořitelna. Banka v pilotním režimu Copilot nabídla 170 dobrovolníkům, kteří umělou inteligenci od Microsoftu testují v každodenním provozu a hledají, kde všude jim nový nástroj s prací pomáhá.

Umělou inteligenci zabudovanou přímo do prostředí balíku kancelářských nástrojů Microsoft 365 firmy vyhlížejí se zájmem. „Spojení práce s textem i soubory integrované přímo v prostředí Microsoft 365 je lákadlem, které jiné řešení nabídnout nedokáže,“ říká například Martin Kobza, člen představenstva a provozní ředitel v České spořitelně. Po osmi letech práce na digitálním bankovnictví George v rámci bankovní skupiny Erste podporuje nasazování umělé inteligence všude, kde to v bankovním prostředí dává smysl.

U většiny současných modelů generativní umělé inteligence narážely firmy na opakující se nedostatky. Třeba neprůhledné zpracování dat, která jejich zaměstnanci do modelů zadávají. Nebo nedostatečně personalizované výstupy, které využívají jen kontext přímo zapsaný v zadání. A také na riziko sporů o autorská práva vztahující se na vygenerovaný text nebo obrázky.

Tyto nedostatky Copilot elegantně řeší. „Jako banka pracující s bankovním tajemstvím a citlivými osobními informacemi zákazníků můžeme Copilot bezpečně využívat díky tomu, že společnost Microsoft naše data dál nezpracovává a zůstávají pod naší kontrolou na území Evropské unie,“ zdůrazňuje Kobza.

Není Copilot jako Copilot

Copilot je nový přístup Microsoftu k uživatelskému rozhraní, který umožňuje ovládání aplikací pomocí přirozeného jazyka a generativní AI. Microsoft umělou inteligenci postupně nasazuje do svých produktů.

Microsoft Copilot
Microsoft Copilot je webová služba založená na generativní AI a datech z veřejného webu spojená s vyhledáváním Microsoft Bing. Poskytuje úplné, ověřitelné odpovědi s citacemi spolu s vizuálními odpověďmi, které zahrnují grafy a tabulky. Zvládá například udělat průzkum trhu s reálnými daty, kdy dohledá a shrne dostupné informace.

Windows Copilot
Rozšíření dostupné od loňského zářijového updatu, které aplikaci Copilot zpřístupnilo všem uživatelům operačního systému Windows 11. Copilot ve Windows lze využít k nastavení systémových funkcí, generování textového obsahu nebo na pomoc při vyhledávání informací na internetu. Dostupný je pod zkratkou WIN+C, ale Microsoft už pro Copilot plánuje samostatnou klávesu.

Copilot pro Microsoft 365
V prostředí Microsoft 365 má AI asistent přístup ke všem datům, dokumentům i e-mailům jako sám uživatel. Copilot lze využívat přímo v kancelářských nástrojích Outlook, Word, Excel a PowerPoint nebo v rámci kolaborační platformy Teams, kde asistent různými způsoby pomáhá zvyšovat produktivitu. Jde o rozšíření, které si formou předplatného mohou firmy využívající Microsoft 365 aktivovat.

GitHub Copilot
Nástroj, který nabízí pomoc AI asistenta vývojářům. Během psaní kódu upozorňuje na chyby, navrhuje zlepšení, ale zvládne i tvorbu celých funkcí či aplikací, přičemž může využívat části veřejně dostupných řešení. Nasazení tohoto nástroje pomáhá firmám zrychlovat vývoj a snižovat množství chyb. Za měsíční poplatek si ho může od roku 2021 aktivovat každý uživatel GitHubu.

V České spořitelně dostalo Copilot k dispozici prvních 170 dobrovolníků, kteří ho testují. Cílem projektu je zjistit, zda se pořízení Copilotu, jehož cena je globálně stanovena na 30 dolarů (zhruba 670 korun) za měsíc na uživatele, bance finančně vyplatí. Kromě toho testeři sepisují strukturovanou zpětnou vazbu se svými zkušenostmi a postřehy, ze kterých bude společnost vycházet v případě rozhodnutí Copilot skutečně plošně nasadit.

„Dali jsme si za cíl, že do dvou let s pomocí umělé inteligence zvýšíme produktivitu našich zaměstnanců o třicet procent. Nové technologie jim nabízíme k práci proaktivně, protože nechceme, aby si museli na vlastní pěst něco zadávat na internetu. Takto využíváme už celou řadu nástrojů jako ChatGPT na našem intranetu nebo GitHub Copilot pro práci s kódem, který má u nás k dispozici každý vývojář. V běžné administrativě si od Copilotu slibujeme skokové zvýšení osobní efektivity,“ popisuje aktuální situaci Kobza.

Virtuální asistent se superschopnostmi

První výsledky Copilotu v reálném nasazení ukazují, že jeho síla je především v efektivním řešení běžné agendy. Automaticky generované přepisy meetingů včetně shrnutí toho nejdůležitějšího podle Kobzy „šetří potřebu vedení zápisu při schůzkách i videohovorech“. Dobrovolní testeři Copilot využívají především v prostředí Microsoft Teams, kde umělá inteligence zastává funkci asistenta – vede kalendář, dělá si poznámky, připomíná termíny, připravuje odpovědi na zprávy, shrnuje dění v daném projektu za minulý měsíc a vyhledává v přepisech schůzek i hovorů.

Copilot přirozeně prostupuje i do kancelářských nástrojů Word, Excel, PowerPoint a Outlook. „Z třicetistránkové pojistné smlouvy snadno vytáhne například informaci o tom, zda úrazové pojištění kryje i lyžování v Rakousku. A nemyslím tím, že vyhledá určité slovní spojení, ale stručně shrne, jak se smlouva k tomuto scénáři staví, i kdyby to bylo v ní rozepsané v několika odstavcích,“ zmiňuje Kobza osobní zkušenost s novým nástrojem.

Dali jsme si za cíl, že do dvou let s pomocí umělé inteligence zvýšíme produktivitu zaměstnanců o třicet procent.

Zároveň přiznává, že testeři zatím příliš nevyužívají Copilot pro práci s prezentacemi a tabulkami. „Excel si musíme teprve vnitřně vyhodnotit, ale v PowerPointu s přípravou prezentace z dat by si Copilot zasloužil ještě vylepšit,“ míní. Největší slabinou současné verze Copilotu zůstává jazykové omezení, což se má ale brzy změnit. „Copilot si sice poradí se zadáním i podklady v češtině, výstup nicméně generuje vždy anglicky. Naštěstí máme slíbeno od Microsoftu, že čeština se má objevit hned v prvním pololetí roku 2024,“ doplňuje Kobza.

Česká spořitelna patří v adopci technologií využívajících umělou inteligenci k těm nejaktivnějším. ChatGPT využívá každý měsíc na devět a půl tisíce pracovníků k 350 tisícům zadání a umělou inteligenci v různých podobách používají i vývojáři.

Podle dosavadní zpětné vazby se prý vždy najde skupina, která na umělé inteligenci hledá chyby, aby si dokázala vlastní nenahraditelnost. Česká spořitelna v tomto směru ale polevit nehodlá. „Plánujeme si vytrénovat AI na vnitřní směrnice, v oblasti práva nebo produktové podpory poboček. Všem už teď nabízíme sérii školení v promptování, aby umělou inteligenci využívali maximálně efektivně a bezpečně. Tato technologie představuje radikální změnu v osobní pracovní efektivitě a ignorovat ji jednoduše nejde,“ sdílí provozní ředitel svůj pohled na budoucnost.

Copilot do dalších kanceláří

Microsoft spouští nový nástroj postupně. Aktuálně si Copilot pro Microsoft 365 v Česku mohou pořídit firmy od tří set uživatelů, ale už běží také testování v prostředí menších společností. Podle průzkumu společnosti Microsoft by 77 % dotázaných zaměstnanců preferovalo možnost využívat Copilot, i kdyby na oplátku měli obětovat obědy zdarma v hodnotě ceny licence. Většina uživatelů totiž souhlasila, že použití nové technologie snížilo úsilí, které práci museli věnovat.

Závazkem, na který banky, právní kanceláře a jiné firmy nakládající s citlivými informacemi obzvlášť slyší, je Microsoft Copilot Copyright Commitment, který řeší strach ze sporů o duševní vlastnictví výstupů. „Všem zákazníkům zaručujeme, že pokud budou používat bezpečnostní systémy a filtry obsahu, které jsme do našich produktů zabudovali, budeme je hájit ve sporech o duševní vlastnictví vyplývajících z používání a distribuce výstupů generovaných Copilotem. Případné náklady na soudní spory pokryje Microsoft v plné výši,“ vysvětluje Vladimír Hruban, produktový manažer Microsoftu 365 pro oblast střední Evropy.

microsoft-vladimir-hruban

Foto: Microsoft

Vladimír Hruban, produktový manažer Microsoftu 365 pro oblast střední Evropy

Umělá inteligence v tomto případě nemá být jen další samostatnou aplikací. Copilot prostupuje hluboko do dat, se kterými organizace v prostředí Microsoft 365 pracují. Na základě všech souborů, e-mailů, chatů, kalendářů a kontaktů uložených v datové vrstvě Microsoft Graph dokáže Copilot vytvářet pro každého uživatele personalizovaný kontext, na jehož základě generuje výsledky. U běžných modelů AI používaných ve webovém prohlížeči je podobný kontext nutné ručně napsat nebo nahrát ke každému dotazu zvlášť.

„Copilot lze navíc snadno propojit se všemi nástroji, které organizace používá. Například Jira, Mural, HR systémy, to všechno lze ovládat z jednoho místa a s Copilotem po ruce,“ doplňuje Hruban. Nový nástroj si brzy budou moci pořídit všechny firmy využívající Microsoft 365 s licencí E3, E5, případně Business Standard a Business Premium.

Kvalitu výstupů z Copilotu přímo ovlivňuje množství dat uložených ve firemním Sharepointu.

Microsoft funkce nového nástroje neomezuje. „Česká spořitelna tak využívá stejný nástroj, jaký se zpřístupní všem firmám, až doběhnou naše early access programy. Kvalitu výstupů z Copilotu přímo ovlivňuje množství dat uložených ve firemním Sharepointu a samozřejmě jejich kvalita. Jediná věc, kterou bych firmě doporučil před aktivací Copilotu, je kontrola přístupů k firemním datům a konzultace ohledně onboardingu zaměstnanců, aby pracovníci umělou inteligenci od začátku využívali naplno,“ vysvětluje Hruban.

Podle jeho slov je v Česku o novinku značný zájem nejspíš i proto, že Češi se obecně méně bojí svého nahrazení umělou inteligencí – například průzkum Work Trend Index nastínil, že se jich o svou práci s nástupem umělé inteligence bojí pouze 34 procent, přičemž světový průměr je 49 procent. I přes tuto obavu by však více než dvě třetiny dotázaných delegovaly na umělou inteligenci maximum úkolů, kdyby to znamenalo nižší pracovní zátěž.

Microsoft v dohledné době chystá i další vylepšení kromě podpory češtiny. Ke Copilotu získají přístup i univerzity, dostupné modely se rozrostou o GPT-4 Turbo nebo Dall-E 3 a v Copilotu se objeví i funkce Code Interpreter, která umí odpovídat na dotazy ohledně fungování programovacího kódu. „A na co se osobně velmi těším, je propojení Copilotu s Bingem ve funkci Deep Search, která uživatelům otevře ještě lepší možnosti komplexního internetového vyhledávání,“ uzavírá Hruban výčet plánovaných novinek.

CC Native

Partnerem článku je Microsoft