Česká značka bosých bot Ahinsa roste. Otevírá kamenný obchod a plánuje tisknout obuv na 3D tiskárně

Fyzioterapeut a obuvník Lukáš Klimpera založil značku Ahinsa s jasnou vizí – naučit lidi lépe chodit. Dnes vyrobí a prodá přes dva tisíce párů bot měsíčně.

ahinsa_1

Foto: Ahinsa

Lukáš Klimpera, fyzioterapeut a zakladatel značky Ahinsa

Českou značku ručně vyráběné barefoot obuvi založil Lukáš Klimpera proto, že mu na českém trhu právě taková chyběla. A k dovozu ze zahraničí se uchýlit nechtěl, jelikož ani v jiných zemích nenašel výrobu, která by odpovídala jeho etickým standardům. Jeho boty Ahinsa shoes se dnes těší velké oblibě nejen v Česku, ale například také v Austrálii nebo USA. Firma tak spustila globální online prodej, za Atlantikem plánuje otevřít výrobnu a zároveň se chystá na další inovaci v podobě bot vytištěných na 3D tiskárně. V Praze navíc 7. září otevřela svou první kamennou prodejnu.

„I v době, kdy hodně dobře fungují online nákupy, si lidé chtějí boty vyzkoušet, osahat – pro mnohé z nich je to takto stále lepší. Právě proto jsme chtěli otevřít prodejnu, aby měli naši zákazníci možnost se na boty fyzicky podívat. Chceme tady ale dělat i fyzioterapeutické semináře a konzultace, aby lidé věděli nejen jaké boty nosit, ale jak správně chodit,“ vysvětluje Klimpera motivaci za otevřením kamenné prodejny, která se nachází v Londýnské ulici. K rozhodnutí dospěl i přes to, že 90 procent nákupů tvoří objednávky na e-shopu.

Právě fyzioterapeutický pohled je alfou a omegou celé firmy. Klimpera působil jako programátor, poté se rozhodl změnit směr a vystudoval fyzioterapii na Univerzitě Karlově. Díky praxi v letech, které následovaly, stále více vnímal, jak výrazně špatná obuv a chůze ovlivňují celé pohybové ústrojí člověka. Nastavení našeho těla přitom není dáno svaly, kostmi ani klouby, ale mozkem, který si od dětství ukládá specifické pohybové programy.

„A takový program můžeme kdykoliv změnit pomocí rehabilitace nebo fyzioterapie. Důležitý je také princip centrace – pokud je naše tělo vyrovnané, napětí v něm je rovněž vyrovnané. Když ale nějakou část těla vychýlíme, začne se zvyšovat napětí. A takové napětí pak vede k větší zátěži na klouby a k jejich rychlejšímu opotřebení,“ říká Klimpera.

ahinsa-1

Foto: Ahinsa

V botách Ahinsa je dostatek prostoru pro zdravé rozložení prstů

Ke špatně nastavenému programu, který zatěžuje naše pohybové ústrojí, přispívá také nevhodná obuv. S tím, jak ale obliba barefootů roste, se zdá, že si lidé tuto skutečnost s každým rokem uvědomují stále více. Klimpera dodává, že v současné době prodá přibližně 2 300 párů bot měsíčně. „Loni jsme v prvních sedmi měsících v roce měli obrat jedenáct milionů, letos jsem se dostali na osmnáct milionů,“ vyčísluje růst.

Výrobna v Americe a boty z 3D tiskárny

Odbyt přitom nemá jen v Česku, ale také na Slovensku, v Německu, Rakousku, zemích Beneluxu, Švédsku, ale také v Austrálii nebo Spojených státech. Výrobna přitom zatím funguje jedna, a to v Chorvatsku. V Česku pak vznikají návrhy a testovací modely. Rostoucí popularita značky v USA ale v blízké době povede k tomu, že Ahinsa shoes založí výrobnu také tam.

„Jednak je strategicky vhodné mít dvě na sobě nezávislé výrobny – garantovalo by nám to větší stabilitu –, jednak nám jde také o lokálnost. Dává nám větší smysl prodávat v Americe boty, které jsou vyrobené z tamějších zdrojů. Takže už máme vytipovaných několik veganských, velmi kvalitních materiálů, které vznikají přímo v USA,“ říká udržitelně smýšlející obuvník.

Materiály jsou pro Klimperu také naprosto esenciální a co nejvíce se snaží aplikovat principy cirkularity. Kromě nejzákladnějšího materiálu, kterým je odolné polyamidové mikrovlákno připomínající kůži, využívají v Ahinsa shoes také len, konopí nebo recyklované materiály z kokosového odpadu či použitých pneumatik. Zajímavým počinem jsou barefoot boty z džínoviny – ty ve firmě Ahinsa shoes vyrábí z kousků oblečení, které do ní pošlou zákazníci v rámci takzvaného upcycle projektu.

„Někdo má třeba oblíbené džíny, které už mu nejsou a nemůže je nosit, nebo obnošenou džínovou bundu. Stačí, když nám zákazník oděv pošle a my mu vyrobíme boty,“ usmívá se Klimpera. A jedním dechem dodává, že kromě materiálů, které jsou v obuvnictví tradiční, plánují od jara přijít také s inovací v podobě bosé boty vytištěné na 3D tiskárně. Na jejím vývoji pracovali poslední tři roky a Klimpera se těší, že brzy konečně spatří světlo světa.

„Boty budeme vyrábět to z flexibilního termopolyuretanu. Už před třemi lety jsme si nechali postavit první 3D tiskárnu, která je na tento tisk uzpůsobená. Většina 3D tiskáren totiž tiskne pevné věci a my potřebujeme, aby vytiskla něco flexibilního, což bylo trochu sci-fi, ale podařilo se,“ dodává.

aum05107

Foto: Ahinsa

Lněný model obuvi značky Ahinsa

A byť neočekává, že půjde o hlavní prodejní artikl, jde o důležitou inovaci, díky které budou moci vyrábět boty skutečně na míru. Zákazník si totiž kdekoliv na světě vyfotí telefonem nohy a aplikace z fotek složí 3D model, na jehož základě v Ahinsa shoes vytisknou unikátní kopyto pro výrobu páru bot. Na inovaci spolupracovali s designérem z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, který vytvořil pěkný a zároveň technicky funkční model.

Na závěr Klimpera dodává, že zájem o barefoot boty, stejně tak i informovanost o nich, stále roste. Česko je přitom průkopníkem tohoto řemesla, stejně tak se v naší zemi nachází i množství fyzioterapeutů, kteří jsou na světové špičce. Možná i proto je u nás zdravé obouvání tak populární. A podle Klimpery by se ho neměli bát ani sportovci.

„Na Masarykově univerzitě se již několik let učí běh naboso. A ukazuje se, že to vede k menšímu počtu zranění kotníku. Noha totiž dokáže lépe reagovat na terén, jelikož má o něm více informací. A také používá víc svalů, které mohou takto reagovat, čímž také kotník lépe stabilizuje,“ popisuje obuvník.

Sára Goldbergerová

Grafomanka, která má pořád hlad a v těle jí místo krve koluje ramen a káva černá jako bezměsíčná noc. Vyzná se ale také v realitách, miluje Japonsko, Blade Runnera a Nabokova.

Grafomanka, která má pořád hlad a v těle jí místo krve koluje ramen a káva černá jako bezměsíčná noc. Vyzná se ale také v realitách, miluje Japonsko, Blade Runnera a Nabokova.