České funkční jídlo Mana posiluje v retailu. Nových příchutí se za pár měsíců prodalo přes 1,5 milionu
Alternativní strava v Česku nabývá v posledních letech na popularitě, ať už slouží pouze jako doplněk běžného jídla nebo kompletní nahrazení běžné stravy. Vzniká proto množství firem, které vyrábí produkty od jemného pyré přes práškovou stravu až k předpřipraveným umíchaným drinkům. Pražský startup Heaven Labs, za kterým stojí 35letý Jakub Krejčík, vsadil před lety právě na prášek, který později rozšířil i na hotový drink.
Od té doby se Mana vyprofilovala pravděpodobně na největšího prodejce alternativní stravy v Česku, alespoň co do počtu objednávek, které dnes expeduje ve velkém jak v tuzemsku, tak v zahraničí. Začátkem letošního roku Mana představila tři nové příchutě, které se o několik měsíců později rozšířily i na práškovou variantu. A dle dosavadních čísel to vypadá, že se nimi startupu opravdu daří.
Jen od uvedení novinek na trh se Maně podařilo prodat zhruba 1,5 milionu kusů nových příchutí a za čtyři úvodní měsíce prodeje dosahovaly pravidelně zhruba o čtvrtinu vyššího obratu než s pouze jednou variantou nápoje a prášku. Jedním z nejzásadnějších hybatelů růstu je mimo jiné i větší zaměření na kamenné obchody.
Zatímco Mana po delším období na největším českém e-shopu Alza.cz zmizela z nabídky, ale naopak zahájila spolupráci s online prodejci jako Mall.cz, Košík.cz, Pilulka nebo Dr. Max, rozšiřuje se také do běžného retailu. Aktuálně se dle startupu prodává zhruba polovina nápojů online a polovina v kamenných obchodech, od druhé poloviny roku se ovšem budou strany vyvažovat především k retailu.
Mimo již dříve oznámených prodejců, jako jsou trafiky Relay či supermarkety Globus, se dostala Mana v poslední době již do více než 750 prodejen po celém Česku. Mezi nimi se objevil například supermarket Albert, Tesco, Billa, drogerie DM nebo Rossmann či čerpací stanice OMV. „Do konce roku by Mana měla být minimálně na tisíci místech,“ dodává k expanzi zakladatel a šéf Heaven Labs Jakub Krejčík.
Heaven Labs mimo Česko expeduje již přes polovinu objednávek do zahraničí. Loni otevřel startup první zahraniční pobočku v Německu, která obsluhuje tři okolní trhy a letos v létě chce vstoupit s anglickou verzí produktu také do Velké Británie a Spojených států, kam plánuje expanzi již několik let. To vše se samozřejmě promítne i na letošních číslech, u kterých Heaven Labs opět očekávají zhruba 100% růst.
Loňské finanční výsledky startupu nejsou prozatím známy. Nicméně na základě roku 2017, ve kterém se podařilo firmě dosáhnout na tržby ve výši 87 milionů korun, a faktu, že měl pražský startup dle svého CEO Jakuba Krejčíka vyrůst i loni o dalších 100 procent, se loňské tržby velmi pravděpodobně pohybovaly nad hranicí 100 milionů korun.
Letošní rok bude ovšem pro Manu zásadní ještě v jiném směru. Mimo zahraniční expanze a rozšiřování fyzických prodejních míst, má startup spustit také zcela novou verzi původního nápoje, který byl naposledy aktualizován před dvěma lety. Podrobnosti ohledně složení či vydání prozatím nejsou známy, Jakub Krejčík k tomu nicméně dodává: „Chceme neustále posouvat náš produkt o kus dál, k čemuž využíváme klinických studií a analýz, také u nás pracuje stále více chemiků a biologů. A věřím, že naše budoucí novinka sklidí obrovský úspěch. Moc se těšíme, až to budeme moci oznámit.“