České Hedepy roste a na rozvoj online psychoterapie nabírá dalších 8 milionů. Zamíří i do Evropy

Filip HouskaFilip Houska

hepedy

Foto: Hedepy

Zakladatelé Brain One Martin Zdražil, Lukáš Krčil, Roman Zámečník spolu se Žanetou Krčilovou

0Zobrazit komentáře

Česká online psychoterapie Hedepy, za kterou stojí pražské studio Brain One, loni potvrdila, že lidé mají o odborné rady prostřednictvím videohovorů zájem. Jen za první tři měsíce od spuštění na ní proběhlo 700 sezení a rezonovala i mezi investory, kteří do ní v listopadu vložili nižší jednotky milionů korun. Hedepy se navíc nezastavuje ani teď – obdržela další velkou investici a chce za hranice.

Na spuštění nových funkcí i expanzi do Evropy nabírá Hedepy dalších 8 milionů korun, které do mladé platformy posílají především stávající investoři, jmenovitě zakladatel českého e-shopu Vivantis a známý andělský investor Martin Rozhoň spolu s Alexandrem Reggio-Paquetem. Právě tato dvojice zajistila Hedepy důležitou investici i během úvodních měsíců od spuštění. Dohromady tak služba nabrala již 15 milionů.

„Vidím velký potenciál ve zkvalitňování a hlavně zpřístupňování psychologie lidem. Předtím člověk musel čekat na objednání k terapeutovi minimálně dva měsíce, Hedepy vám najde terapeuta na míru během 24 hodin. To je pro mě zlomové,“ zmiňuje klíčové výhody platformy Martin Rozhoň, který v ní drží téměř jednadvacetiprocentní podíl.

Pomoc z pohodlí domova

Hedepy totiž funguje na poměrně jednoduchém principu. Pokud jste v situaci, která vás psychicky trápí a potřebujete si o ní popovídat s odborníkem, můžete zavítat na web, vybrat si z desítek ověřených psychoterapeutů, rezervovat si čas sezení a pak se jen přes počítač nebo telefon připojit. A jak se ukazuje, tento postup je pro čím dál více lidí stále pohodlnější.

Lukáš Krčil, který Hedepy z pozice CEO řídí, uvádí, že psychoterapeutická služba roste meziměsíčně o 20 procent a do dnešního dne již zprostředkovala přes šest tisíc online sezení. Důvodem pro zvýšený zájem je nejen pandemie, díky níž se lidé nemohli dostat do ordinací, ale i fakt, že se klienti „na dálku“ více otevřou a nemají takové zábrany.

hedepy

Foto: CzechCrunch

Na Hedepy si můžete vybírat vlastního psychoterapeuta

„Při první koronavirové vlně jsme provedli výzkumné šetření formou rozhovorů s klienty terapie nebo se zájemci o terapii. Zjistili jsme, že se Češi stydí o svých psychických problémech mluvit,“ popisoval Krčil loni v září, kdy se Hedepy rozjíždělo. Důležitou roli může hrát i skutečnost, že uživatelé nemusí nikam dojíždět a jsou ve své domácí komfortní zóně.

Nejvíce pak k psychoterapeutům, kteří mají na Hedepy vytvořené medailonky včetně ceny za sezení, přichází lidé trpící úzkostmi. Podle nedávného průzkumu, jenž tvůrci vykonali spolu s odborníky z Centra pro výzkum psychoterapie na 600 klientech, řeší tento problém v 62 procentech případů. Jak ukazuje graf nejčastěji řešených témat, v těsném závěsu jsou vztahy a boj se sebevědomím, na předních pozicích je i stres se strachem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle Národního ústavu duševního zdraví počet depresí v české populaci vzrostl během posledních tří let trojnásobně a stále roste, jen Češi ale pomoci nepotřebují. Konkrétně depresemi má na základě předloňského průzkumu Světové zdravotnické organizace globálně trpět přes 260 milionů lidí, a proto se i Hedepy bude snažit alespoň minimálně pomoci.

Ještě letos bude chtít vstoupit na jeden nebo dva evropské trhy, přesné země ale nezmínilo. Spolu s tím plánuje přidat nový obor týkající se duševního zdraví a postupovat tak, aby se tvůrci dostali do černých čísel ideálně v roce 2023. Alespoň takto si to představují.

„Po stránce byznysu to pro nás vypadá lépe, než jsme čekali. Možná i proto do nás velkou část investují současní investoři (mezi ně patří i Žaneta Krčilová, která se stará o komunitu terapeutů – pozn. red.). Zajímají se o nás také fondy, ale na ně teprve přijde čas. Jsme teď orientovaní na růst a uspokojování potřeb klientů a terapeutů,“ zakončuje pro CzechCrunch Lukáš Krčil.

Český startup Ydistri řeší problém „mrtvých“ zásob na prodejnách. Investoři do něj posílají přes 60 milionů korun

ydistri

Foto: Ydistri

Lukáš Eštvanc a Roland Džogan, spoluzakladatelé startupu Ydistri

0Zobrazit komentáře

Aby obchody zabezpečily dostupnost nabízeného zboží na prodejně, obvykle ho objednávají trochu více. Často jim tak vznikají „mrtvé“ zásoby, neboli zboží, které je neprodejné. Český startup Ydistri řeší, jak se s takovým problémem vypořádat, a nyní získal k expanzi finanční injekci ve výši 2,5 milionu eur od zahraničních i tuzemských investorů. V přepočtu se jedná o více než 63 milionů korun.

Mrtvé zásoby činí podle odhadů v oborech, kde se zboží tolik netočí – například v kosmetice – 20 až 40 procent z celkových zásob, u hypermarketů je procento o něco nižší. „Po nasazení našeho systému je realistické snížení objemu mrtvých zásob na polovinu. Na nule ale prakticky takzvaný dead-stock udržet nejde, hned vzniká nová mrtvá zásoba, kterou je potřeba znovu řešit,“ popisuje spoluzakladatel a šéf Ydistri Roland Džogan.

Nový kapitál startupu pomůže k větší škálovatelnosti a zároveň k expanzi. Strategickými zahraničními investory, kteří mají pomoci s posílením pozice na trhu a urychlením zahraniční expanze, se stávají švýcarská investiční společnost Falco Capital, za kterou stojí bývalý president a CEO General Electric International Ferdinando „Nani“ Falco Beccalli, a dále Marton Szoke, maďarský startupový podnikatel, venture investor a bývalý CEO Yahoo Hungary Labs.

Z českých investorů do startupu nalije peníze fond Nation 1 Marka Moravce a svou roli v něm posílí Michal Menšík stojící za skupinou V-Sharp, která do Ydistri investovala hned při samém rozjezdu firmy. Nyní by prostřednictvím V-Sharp Alpha, za kterým stojí kromě Menšíka i Zdeněk Šoustal, měla podpořit další rozvoj projektu.

Prodat neprodejné zboží

„V Nation 1 rádi podporujeme tuzemské projekty s globálními ambicemi. Ydistri si navíc klade za cíl snižovat plýtvání a má technologie, u kterých věříme, že na tomto poli mohou mít skutečný dopad,“ uvádí zakladatel a partner Nation 1 Marek Moravec.

Jak Ydistri mrtvé zásoby řeší, popisuje Roland Džogan následovně: Pokud existuje pro neprodejnou zásobu pobočka, na které má produkt větší pravděpodobnost prodeje, najdeme v rámci celé prodejní sítě takovou kombinaci zboží, pro kterou je přesun profitabilní a logisticky efektivní.“

Podle něj není problém přesunout jeden kousek zboží na druhou prodejnu, když obchodník ví, že se mu tam prodává lépe. Problém je dosáhnout toho, aby to bylo finančně výhodně i z pohledu logistiky.

mensik-soustal3

Foto: V-Sharp

Michal Menšík a Zdeněk Šoustal společně investují v rámci V-Sharp Alpha

„Přicházíme s chytrou redistribucí, snažíme se ji dělat ve větších balíčcích. Přesun jednoho televizoru z města A do města B je jednoduchý, ale my vidíme, že lepší je přesun do města C, kde sice není prodej tak dobrý, ale můžeme po té trase vyřešit sto jiných produktů,“ popisuje Džogan.

Cíl je, aby byl logistický náklad na produkt malý, v řádu jednotek procent. V Ydistri pak poukazují na výhodnost jejich řešení tím, že jej srovnávají třeba se slevami. To je pro obchody tradiční způsob, jak se nadměrných zásob zbavit, ale za cenu slevy padesát i více procent.

My se podíváme na všechny prodeje, celý stav zásob na všech prodejnách, spočítáme všechny předpovědi prodejů na všech prodejnách, všechny kombinace možných redistribucí zboží a pak vybereme jen takové, které vytvoří dostatečně velké balíky mezi prodejnami, které je lacinější přesunout než vyprodat se slevou,“ vysvětluje Džogan.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přeprava a rozvoz na jiné prodejny dává podle šéfa Ydistri tím větší ekonomický smysl, čím je zboží dražší. K drahému zboží se může poté přihodit i levnější, které by samo o sobě redistribuovatelné nebylo. Ydistri už má vyzkoušené a otestované obory jako je kosmetika, léky, drogérie či elektro. Úspěšně fungují i v rámci sítí hypermarketů. Kromě Česka a Slovenska působí tuzemský startup také v okolních zemích, projekty rozbíhá i v Jižní Americe či Rusku.

„Od uvedení na trh na začátku loňského roku se nám podařilo navázat spolupráci se sedmi mezinárodními maloobchodními prodejci, ve kterých lokálně působíme v Česku, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku, a zároveň již bylo odsouhlaseno rozšíření do dalších zemí v rámci globálních kontraktů,“ upřesňuje Džogan s tím, že po uzavření těchto smluv budou distribuovat do více než 3,5 tisíce prodejen.

Plánovaný roční objem redistribuovaného zboží je vyčíslen na přibližně 200 milionů eur (5 miliard korun). Pro Ydistri to bude znamenat měsíční příjem na předplatném v řádu nižších desítek milionů korun. „Rozjednány jsou také další spolupráce s velkými německými, italskými a ruskými řetězci, které mají dohromady přes 2 500 prodejen a odhadovaný objem redistribuovaného dead-stocku je vyčíslen na 350 milionů eur (9 miliard korun),“ dodává s tím, že se jedná se o přední řetězce z oblasti prodeje elektroniky, o obchodní centra a sítě hypermarketů a supermarketů.