Sektor hotelnictví byl globálně jedním z pandemií nejvíc zasažených odvětví, což se podepsalo i na tuzemském startupu Mews, jenž pro ubytovací zařízení vyvíjí systém pro správu rezervací, check-inů a vyřizování požadavků jejich hostů. Následně však i během nelehkého období došlo k oživení celého oboru a zakladatel Richard Valtr už před několika měsíci hlásil, že Mews zažilo nečekaně rekordní rok. V dalším růstu jej nyní podpoří strategická investice od fondu globálního giganta Salesforce Ventures i globální partnerství s hotelovou skupinou Accor.
Od března loňského roku do letošního září Mews zaznamenalo dvojnásobný nárůst počtu předplatných své platformy, růst během tohoto období připisuje zejména probíhající digitální transformací napříč sektorem pohostinství i několika akvizicím – produktové řady Base7booking od globální platformy Trivago nebo svého britského konkurenta Hotel Perfect.
Mews, které jsme zařadili do výběru 25 startupů, jež se vyplatí sledovat, se aktuálně soustředí zejména na rozšiřování portfolia spolupracujících hotelových řetězců. I v tom mu má pomoci nová strategická investice. Salesforce Ventures, investiční odnož globálního technologického obra, podle informací CzechCrunche do firmy vložila jednotky milionů dolarů, tedy desítky až nízké stovky milionů korun.
„Jsme velice optimističtí, co se týče technologií v pohostinství. Těžké doby, jako byl poslední rok a půl, jsou často těmi nejlepšími chvílemi pro transformaci a hledání nových příležitostí. Mews je lídrem inovačních cloudových řešení v tomto odvětví a my vnímáme potenciál jeho pozice v situaci, kdy globální hotelové značky přesouvají své hotely a zákaznické technologie do cloudu,“ komentuje investici Nowi Kallen, ředitel Salesforce Ventures.
Foto: Mews
Spoluzakladatelé Mews Richard Valtr a Matthijs Welle
Startup přitom upozorňuje, že nejde o investici fáze takzvané Series C, ale o nové strategické partnerství. V posledním kole Series B v létě 2019 přitom Mews od fondu Battery Ventures získalo 33 milionů dolarů, tedy asi 750 milionů korun, rok předtím během Series A investoři startup podpořili sumou ve výši přibližně 150 milionů korun.
„Mews umisťuje do centra svého produktu hosta namísto tradičního přístupu systémů pro správu hotelů založeného na pokojích. Věříme, že náš přístup přináší změnu v tom smyslu, že naši zákazníci mohou hostům poskytovat daleko kvalitnější zážitek. Věříme, že partnerství se Salesforce představuje novou éru technologických systémů v pohostinství a přispěje k nastavení úplně nového standardu v sektoru,“ říká Richard Valtr.
Získané prostředky Mews plánuje investovat hlavně do náboru nových zaměstnanců, jejichž počet by se měl během příštího roku navýšit o 90 procent, a to na napříč všemi pozicemi i kancelářemi v Praze, Londýně či Amsterdamu a nově otevřených lokalitách. „Jsme pevně odhodláni dodávat hotelům tu nejlepší cloudovou platformu. Pro splnění tohoto cíle reinvestujeme miliony eur do našeho rostoucího týmu, což v důsledku povede k ještě lepšímu produktu,“ doplňuje Matthijs Welle, ředitel Mews.
Jednou z dalších větších novinek poslední doby bylo pro Mews také uzavření globálního partnerství s hotelovou skupinou Accor. Francouzská skupina, do níž spadají sítě jako Ibis, Mercure, Novotel nebo Hotel1, je největší svého oboru v Evropě a zároveň šestou největší na světě. Ve svém portfoliu má přes 10 tisíc gastronomických zařízení a přes 5 200 hotelů ve 110 zemích. V příštím roce chce Mews překonat hranici 300 nasazených řešení v hotelích skupiny.
S rozvojem českého startupového prostředí se stále častěji objevují exity, tedy prodeje firem do rukou nových vlastníků. Ať už jde o transakce za miliardy nebo miliony korun, pro většinu zakladatelů jde o naprosto novou zkušenost, kdy úplně nevědí, co očekávat, jestli je vůbec správný čas na prodej, jak firmu nastavit zevnitř a jak s kupujícím vyjednat co nejlepší podmínky.
I z tohoto důvodu chtějí startupisté, kteří svoje firmy úspěšně prodali, o problematice mluvit a poradit kolegům, jež exit teprve vyhlíží. Tématu exitů jsme se podrobněji věnovali v posledním vydání newsletteru CzechCrunch Venture Capital a o své zkušenosti se při této příležitosti podělil také Vít Horký, spoluzakladatel Brand Embassy, který se dnes věnuje angel investování a projektům Moonshot Platform a Czech Founders.
Brand Embassy zakládal Vít Horký spolu s Damiánem Brhlem a jejich startup vyvíjející software pro zákaznickou podporu na sociálních sítích na trhu působil od roku 2011. Od investorů včetně akcelerátoru StartupYard, skupiny Rockaway Capital nebo fondu Reflex Capital a dalších získal během let přibližně 150 milionů korun. V roce 2019 pak v transakci za nezveřejněnou částku putoval do rukou izraelského obra Nice.
Po dvou letech od prodeje Horký s Brhlem akvizici označili za vydařenou a doteď oba ve firmě působí. Investoři už podle Horkého získali naprostou většinu svých prostředků a další zakladatelé se jej ptají, jak své startupy na exit připravit a co dělat, či nedělat, aby šli „štěstíčku naproti“. O tom Horký mluví v rozhovoru pro CzechCrunch.
Jaké kroky tedy vedou „štěstíčku naproti“? Nedokážu to zobecnit, můžu jen popsat, jak to bylo u nás. Ale myslím, že jsme poměrně neunikátní případ, podobně to dělalo mnoho dalších startupů. V našem případě jsme se primárně soustředili na byznys a získávání zákazníků. Zlomový moment, který nám otevřel cestu k úspěšnému exitu, byla změna tržní strategie a začátek prodeje produktu přes partnery.
Naši nejdůležitější partneři byli velké technologické společnosti s růstovým apetitem a dírou v produktovém portfoliu, kterou jsme my mohli zaplnit. Tři největší firmy trhu technologií pro kontaktní centra se staly našimi blízkými partnery a dodávali jsme jim produkt. A ve chvíli, když se rozkřiklo, že tři lídři globálního trhu používají stejný produkt, o nás začal být velký akviziční zájem, zejména od těchto partnerů. Jedním z nich bylo i Nice, kam jsme Brand Embassy prodali.
Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch
Vít Horký, spoluzakladatel startupu Brand Embassy
Pro exit jste tedy jako by nic nedělali a nabídky přišly samy? Přesně tak to bylo. Nicméně ještě předtím, než začala akviziční fáze, jsem navázal kontakt s americkou poradenskou firmou zaměřenou na fúze a akvizice a konzultoval jsem s nimi kroky, které bych měl dělat a nedělat. Exit u nás tedy nebyl zcela reaktivní přístup.
Věděli jsme, za jakými partnery máme jít, aby to byznysově dávalo smysl. Čím větší smysl a hodnotu spolupráce v tomhle ohledu přináší, o tím úspěšnější prodej pravděpodobně půjde. K úspěšnému exitu nás tak dovedlo zaměření nikoliv na exit, ale na úspěšný byznys s partnery.
Říká se, že když se startup začne příliš soustředit na exit, tak to může poškodit samotnou firmu, vnímáš to podobně? Náš investor Ondřej Fryc vždy říkal, že když máš nevěstu, která se chce strašně rychle vdát a vykřikuje to každému na ulici, tak pravděpodobně pro mnoho lidí nebude nejatraktivnější volba. (úsměv)
Zmínil jsi poradce pro fúze a akvizice, jaké kroky ti poradili? Obecně šlo o identifikaci správných partnerů, kterým dokážeme přinést nejvyšší hodnotu, a to i o konkrétní exekutivní lidi, s nimiž bychom měli mluvit. Následně šlo o správné nastavení partnerství, aby mělo šanci na úspěch a nešlo o průšvih.
Člověk firmu většinou prodává ze dvou důvodů. Buď jej to už nebaví, nebo ví víc než ostatní na trhu.
Umíš říct příklad? Jedna z firem nás chtěla v rámci běžného partnerství přinutit k tomu, abychom s nimi podepsali tzv. ROFR (Right Of First Refusal – pozn. redakce). Ten říká, že když od kohokoliv získáme nabídku na prodej, tak musíme jít nejdřív za tímto partnerem a ten ji může odmítnout a koupit nás za stejné podmínky.
I když se nám to nelíbilo, vážně jsme o tom uvažovali. Kdybychom neměli zpětnou vazbu od poradců a investorů, že to nemáme dělat, možná bychom to podepsali. To se nakonec nestalo, partnerství jsme stejně uzavřeli a ve výsledku to byl důležitý krok v prodeji firmy.
Jak jste vlastně věděli, že jde o správný čas na exit? Startupy rychle rostou, můžeš tedy teoreticky počkat dva roky, vyrůst a prodat firmu dráž. Budu parafrázovat Tomáše Čupra, který na jedné akci říkal, že člověk firmu většinou prodává ze dvou důvodů. Buď jej to už nebaví, nebo ví víc než ostatní na trhu. V našem případě to byla trochu kombinace obou. Primárně jsme věděli, že může přicházet ekonomické zpomalení, i když jsme neměli tušení, že půjde o pandemii koronaviru. Na období ekonomické turbulence bychom se museli připravit otevřením dalších finančních kol a vytvořit si ranvej na další dva tři roky. Pak bychom mohli růst bez nedostatku cash flow.
Naše očekávání se spojila s druhým důvodem. Já osobně – teď mluvím jen za sebe, ne za ostatní – jsem byl po osmi letech hrozně vyčerpaný. Bylo to pro mě psychicky i fyzicky náročné období a asi jsem si úplně nevěřil. Když se pak objevila opravdu velmi dobrá příležitost firmu prodat, řekli jsme si, že nastal správný moment.
Na co jste se ještě během budování firmy zaměřovali? Obecně existují tři typy prodejů startupů. Buď jde o prodej lidí, tzv. acqui-hire. Většinou jsou to menší týmy a nakupuje se talent, který se jinak na trhu nevyskytuje. Druhý typ je založený na tržbách, kupující firma si dokáže zlepšit svoje výsledky a vyrůst. Třetí druh je pak technologický, když máš unikátní produkt nebo technologii, která bude mít o to větší hodnotu pro kupujícího partnera.
Z hlediska velikosti exitů a multiplikací tržeb nebo prostředků investorů bývá nejzajímavější technologický prodej. To je odkaz i dalším zakladatelům – když jste technologická firma, je dobré se primárně soustředit na kvalitu a technologii produktu, aby jej zákazníci milovali.
Jak se to projevovalo u vás? My jsme si hlídali právě to, abychom měli super produkt, aby nám zákazníci neodcházeli a aby si dlouhodobí zákazníci od nás kupovali stále víc a víc věcí, které jsme vytvářeli. To pomohlo i během vyjednávání o valuaci.
Když už jsme u toho, jakým způsobem toto vyjednávání probíhá? Nevím, jak se to dělá obecně. My jsme měli určitou představu, Nice nám poslali svoji, a pak jsme jednali a představy upravovali.
Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch
Vít Horký, spoluzakladatel startupu Brand Embassy
Která z těch představ byla vyšší? Samozřejmě naše. Během jednání jsme to dorovnávali do kompromisu, který byl ve výsledku super pro obě strany. To, jak byla vypočítaná valuace kupujícím, je ale téměř irelevantní, je důležité, jakou hodnotu v tobě vidí. U nás si vypočítávali, kolik jim v horizontu tří, pěti až sedmi let přinese naše technologie, když si ji integrují do vlastního řešení. To jim říká, jak hodnotná firma je a kolik jsou ochotní zaplatit.
Jakým způsobem ale vznikla představa vás, prodávajících? To už ani nevím. (smích) Primárně jsme se dívali na to, aby na exitu vydělali a byli spokojení investoři. Sekundárně šlo o spokojenost zaměstnanců, protože všichni na ekvivalentu plného úvazku měli zaměstnanecké podíly. Až pak jsme se koukali na to, co z toho můžeme mít my.
Je něco, co bys z dnešního pohledu udělal jinak? Toho by bylo. (smích) Nic však zcela zásadního. Co se nám vyplatilo a dělal bych možná víc promyšleně, je budování dlouhodobých vztahů s klíčovými partnery a potenciálními budoucími partnery. Z času na čas se s nimi potkat, probrat, co se děje na trhu, co děláme my, na co se chystáme. Do určité míry je třeba být hodně otevřený a zároveň zjišťovat, co řeší partneři, kde je pálí pata.
Ve chvíli, kdy už za tebou přijde velká firma, bez vybudovaného vztahu na první pěti jednáních nejsou upřímní. Řeknou jen, že všechno umí a dělají skvěle. Trvá docela hodně dlouho, než se dostaneš na nějakou úroveň důvěry, se kterou pak můžeš pracovat. Zpětně bych byl více proaktivní v budování takových vztahů, aby když už přijde na zamýšlení se nad exitem, byly dobře nastavené.
Co se pak obecně děje ve firmě po exitu? Měl jsem tři konkrétní věci, kterých jsem chtěl dosáhnout. Primárně dostát požadavkům našich lidí a zajistit, aby ve firmě měli kontinuitu a byli spokojení. Pro mnoho z nich byl totiž prodej překvapením a úplně nevěděli, co mají čekat. S některými lidmi jsme se museli i rozloučit, tak jsem se snažil, aby měli super zaměstnání někde jinde, protože jsem si za talentem našich lidí stál.
Priorita číslo dva bylo dostát očekávání našich investorů. Samotným prodejem totiž proces nekončí, většinou s ním souvisí spousta záruk. Do třetice šlo o naplnění očekávání kupujícího, tedy o správnou integraci produktu, aby akvizice nakonec nebyla průšvih. Až donedávna jsem se primárně věnoval těmto třem věcem, teď už mám o něco volnější ruce.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.