České online psychoterapii věří i firmy. Chtějí předejít vyhoření svých lidí, říká šéf Terap.io

Péče zajímá nejen startupy, ale také zavedené firmy. Podniky dnes tvoří třicet procent klientely českého Terap.io, třikrát víc než vloni.

Jiří BlatnýJiří Blatný

terapio

Foto: Terap.io

Jan Sasínek, Olga Kunertová a Chádí El-Moussawi, zakladatelé Terap.io

0Zobrazit komentáře

Duševní zdraví je v Česku tradičně spíše tabu, zájem o psychoterapeutickou péči však roste. Vyšší jsou totiž dnes i počty lidí, kteří se potýkají s duševními problémy. Důvodem mohou být třeba poslední dva roky, ať už kvůli pandemii covidu, válce na Ukrajině, či nejasným ekonomickým vyhlídkám. Psychologická pomoc v poslední době podle českého startupu Terap.io, který nabízí online sezení s terapeuty, zajímá nejen jednotlivce, o služby mají větší zájem i firmy.

Máme více než dvacet firemních klientů včetně Heureky, Slevomatu, Raiffeisenbank, Rossumu. Firemní sezení u nás tvoří třicet procent ze všech,“ uvedl pro CzechCrunch Chádí Moussawi, spoluzakladatel Terap.io. Vedle něj za startupem stojí také Jan Sasínek a odborná garantka Olga Kunertová a investicí ho podpořila i skupina Miton.

Koncem loňského roku firemní sektor představoval deset procent. Zájem mají jak firmy z Česka a Slovenska, tak i globální společnosti se zaměstnanci v zámoří, Velké Británii, Švédsku nebo Německu.

Zvýšenou péči byznysů o duševní zdraví dává Moussawi do kontextu s turbulentním vývojem posledních let. „Nároky na pracovní výkony v dnešní uspěchané době neustále rostou a firmy si začaly na napjatém pracovním trhu velmi dobře uvědomovat, že se jim vyplatí zaměřit se na prevenci,“ vysvětluje.

Od duševní pohody se totiž podle něj odvíjí produktivita zaměstnanců a poslední, co manažeři personálních oddělení chtějí, je, aby se jejich lidé dopracovali k syndromu vyhoření nebo v lepším případě k demotivaci a hledání pracovní náplně někde jinde.

Investice do firemních programů duševního zdraví nebo hrazených terapií se podle spoluzakladatele Terap.io podnikům v dlouhodobém horizontu zhodnotí. Vedoucí pracovníci si přitom s problémy svých podřízených často neumějí poradit. „Manažeři neví, jak pracovat se zaměstnanci, kteří si prochází složitým obdobím, vykazují vyhoření a nemají se na koho obrátit,“ říká Moussawi.

I když jsou konkrétní témata jednotlivých sezení s psychology na Terap.io pouze mezi klientem a terapeutem, Moussawi uvádí, že podle dat, které má k dispozici, lidé nejvíce řeší právě syndrom vyhoření, motivaci nebo sladění pracovního a osobního života. Většina z klientů, kterých má platforma přes deset tisíc, se s odborníkem radí přes videohovor, devatenáct procent využívá možnost konzultace skrze textové zprávy.

Lidé nejvíce řeší syndrom vyhoření, motivaci nebo sladění pracovního a osobního života.

Kromě klasických sezení klienta s terapeutem startup nabízí také workshopy nebo webináře. Pořádá jak programy pro menší skupiny lidí, které jsou více interaktivní, tak i webináře pro desítky až stovky posluchačů podobající se přednáškám.

„Pokrývají širokou škálu situací ať již v práci – manažerská témata jako, jak pracovat s lidmi, aby nevyhořeli, či jak nevyhořet ve své manažerské roli a další – nebo v osobním životě. Tady jde například o výchovu a komunikaci s dětmi, protože spousta zaměstnanců jsou zároveň i rodiči,“ říká Moussawi.

Aktuálně na platformě působí téměř sto terapeutů, z toho dva jsou z Ukrajiny. Terapii pro lidi postižené tamní válkou nabízí Terap.io zdarma. Zvyšující se zájem o psychickou hygienu dokládá i růst dalších českých startupů zaměřených na toto odvětví –⁠ Hedepy nebo Mindwalk.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina