Česko-dánský Blackfish hlásí rekordní rok. Chystá novou aplikaci pro Zásilkovnu i další expanzi

Navzdory těžší makroekonomické situaci pokračuje digitální a marketingová agentura v růstu. Více než polovinu zakázek má ve Skandinávii.

Peter BrejčákPeter Brejčák

uvodni-foto-lukas-min

Foto: Blackfish

Lukáš Oslzla, ředitel agentury Blackfish

Pochází z Česka, většinu svých klientů má ale ve Spojených státech a Dánsku, přičemž nadále dobývá Skandinávii, kam směruje více než polovinu všech svých zakázek a projektů. Digitální a marketingová agentura Blackfish hlásí povedený rok 2022, během kterého dokázala svůj byznys zdvojnásobit a uzavřela nové spolupráce s globálními hráči včetně agentury, která spadá pod OSN.

Aktuální tržní situace, kdy se zmiňuje inflace, ekonomická recese, šetření firem a stále častěji i propouštění, přitom nemusí agenturním byznysům zrovna nahrávat. „Je pravda, že s pár klienty debata o šetření proběhla, jedná se většinou o větší firmy. V některých případech se projekty přesunuly do dalšího roku, někde se práce omezila na určitý budget,“ přiznává pro CzechCrunch Lukáš Oslzla, ředitel Blackfish.

„Obecně se nás ale složitá ekonomická situace nijak nedotýká – digitalizace je totiž většinou poslední věc, kde se škrtají rozpočty. Firmy si částečně uvědomují, že to může být to poslední, co mohou dělat. Covid nám navíc ukázal, že digitalizaci nemohou podceňovat,“ pokračuje Oslzla.

Podle něj však firmy ne vždy k digitalizaci přistupují správně – a jako největší mezery označuje to, za co utrácí. Často investují do špatných a pomalých výstupů nebo nepodstatných věcí a zároveň ani samy neví, koho by měly oslovit. Jako pořád podceňované obory pak označuje výzkum, analýzu, design, uživatelské prostředí či sledování chování zákazníků na produktu nebo webu.

dsc07821-min

Foto: Blackfish

Lukáš Oslzla, ředitel agentury Blackfish

„Firmy lidi reálně netestují a vyvíjí digitální produkty tak, jak si ony myslí, že by měly fungovat. Často si však neuvědomují, že to jsou právě koncoví uživatelé, kdo bude produkty používat. Měly by tyto projekty stavět pro ně,“ upozorňuje třicetiletý ředitel agentury.

Díky záběru byznysu Blackfish hodnotí Oslzla i rozličný přístup k digitalizaci mezi Českem a skandinávskými zeměmi. Státní digitalizace je podle něj v Dánsku daleko před naší republikou, prakticky všechno funguje online. Na druhou stranu má u nás mnohem lépe fungovat startupová a technologická scéna.

„Jsme opravdu velmi dobří a společně s Izraelem si troufnu říct výjimeční. Lidé v Dánsku se nás často ptají, jak u nás vzniká tolik nápadů a technologických projektů. Pomalu si uvědomují, že dodavatelé ze střední a východní Evropy jsou často lepší a levnější, což je i o budování důvěry, kterou jsou skandinávské státy proslulé – neradi své peníze utrácí do zahraničních firem, pokud v nich nemají přímou nebo doporučenou důvěru,“ říká Oslzla.

„Obrazně řečeno – když půjdete pracovat pro stát, tak u nich dostanete různé podpory a úlevy, ale když podnikáte, není to žádná výhra. Takže inspirace je u nás směrem k jejich státním institucím a digitalizaci, naopak od nich k nám směrem k soukromému sektoru, jejž máme na vynikající úrovni,“ dodává ředitel agentury, pro kterého byl rok 2022 prvním, který byl prakticky plně v jeho režii.

lukas-a-vitek-min

Foto: Blackfish

Lukáš Oslzla a Vít Schlesinger z agentury Blackfish

Zakladatel Blackfish a Oslzlův předchůdce Vít Schlesinger se totiž během roku 2022 podílel na akceleraci aplikace MyAge, která vznikla jako spin-off řešení k profesionálnímu tréninku, který využívají i olympionici, a uživatelům generuje pohybový plán přizpůsobený na míru jejich aktuální fyzické kondici. Nyní se v samotném Blackfishi bude věnovat zejména expanzi na zahraniční trhy a plánovaným interním projektům.

Agentuře se ale i s probíhajícími interními personálními změnami daří na trhu dále růst – loni do týmu přibylo osm nových lidí a aktuálně čítá pětadvacet členů s tím, že se další mají přidat. Z předloňského obratu ve výši 8,5 milionu korun firma loni očekává nárůst o přibližně 120 procent na 19 milionů korun. Stojí za tím hlavně rozšiřující se spolupráce s klienty a posun z čistě designového studia do takzvané full service marketingové a vývojářské agentury, která nabízí servis od počáteční analýzy přes brand, design webu, vývoj až po následný marketing, který řídí i po spuštění.

„Například v Dánsku máme nově velkého klienta Jägger, což je fastfoodový řetězec od michelinských kuchařů. Pomáháme jim s investicí, expanzí na norský trh a otevřením nových poboček. Svého největšího dánského klienta Ageras Group, fintechového lídra na skandinávském trhu, se kterým spolupracujeme již čtyři roky, jsme si úspěšně udrželi a nyní pracujeme na novém brandu, který navazuje na rozšíření jeho portfolia o další tři firmy,“ přibližuje Oslzla.

Blackfish zároveň jedná o další možné spolupráci a plánuje do týmu přibrat norsky a dánsky mluvící kolegy se zaměřením pouze na tamní trhy. Expanzi se dále chystá posílit také ve Spojených státech, kde agentura otevřela novou pobočku v texaském Austinu. Z nových spoluprací pak zmiňuje například Zásilkovnu, pro kterou dělá návrh designu uživatelského zážitku v nové aplikaci, Institut pro odzbrojení spadající pod OSN, pro který vytvoří nový brand i web, nebo jihoafrickou streamovací službu Showmax.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Agentura podruhé za sebou loni pomohla se začátkem hokejové sezony týmu HC Ridera Vítkovice s návrhem, produkcí i spuštěním marketingových kampaní po celé Ostravě. I díky tomu vzrostl prodej permanentních i jednorázových vstupenek na zápasy klubu od loňské sezóny o více než 25 procent.

Úspěchy hlásí také s projektem Lifeboard VR, který byl nominován v rámci soutěže VR Awards na cenu VR Experience of the Year po boku lídrů na trhu typu Meta. Lifeboard VR jako platforma ve virtuální realitě nabízí řízené meditace, aby lidem pomáhala dosáhnout jejich cílů. Blackfish stojí za návrhem celého konceptu, brandingu, produkcí unikátních animací a designem webu.

Mezi další významné klienty agentury patří Skladon zabývající se outsourcingem logistiky, kterému navrhla nový vizuální styl. A vizuální styl spolu s komunikací designéři Blackfish sjednotili také pro Talkbase, online nástroj community managementu, který nedávno získal vůbec nejvyšší investici do českého startupu v raném stadiu. V první polovině letošního roku pak agentura se startupem Sype.to vstoupí na trh investování do nemovitostí.

„Aktuálně jsme vyhráli důležitý tendr v Česku, který výrazně ovlivní nadcházející rok. Ve hře máme zároveň tři nové projekty a chystáme se na další expanzi do Spojených států, Dánska a Norska. Z personálního hlediska plánujeme nábor vývojářů i seniorního designéra. Zaměřovat se budeme zejména na 3D, motion design a interakce, ve kterých vidíme budoucnost,“ dodává Oslzla.

Partnerem článku je agentura Blackfish. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Thorův mrk i vševidoucí senzory aneb Pět věcí, které dělají z elektrokorábu Volva přízrak budoucnosti

Nejnovější elektromobil Volva s označením EX90 je nabitý nejen technologiemi, ale také udržitelnými materiály. Umí i mrkat a myslí za řidiče.

Luboš KrečLuboš Kreč

volvo-hp

Foto: Volvo Cars

Volvo EX90

Švédská automobilka Volvo nedávno představila svou novou vlajkovou loď – sedmimístné, plně elektrické SUV s označením EX90. Sice se vzhledově odkazuje na úspěšné velké SUV XC90, jde ale o zcela nový vůz s futurističtějším designem, který je prošpikovaný moderními bezpečnostními technologiemi. A také je vyrobený z materiálů, které dělají z tohoto rodinného kolosu s dojezdem až 600 kilometrů o poznání zelenější auto, než kolik by jeho dvě a půl tuny váhy naznačovaly.

EX90 sice není první elektromobil z dílny Volva, už pár měsíců jsou k dispozici menší elektrické SUV XC40 Recharge a C40 Recharge, nicméně jde o první model, který vznikl na speciální nové platformě určené výhradně pro elektromobily. Ta dává konstruktérům podstatně lepší manévrovací prostor například pro umístění baterií. Díky tomu se EX90 může pochlubit například úložným prostorem vzadu, ale i pod přední hauptnou. Dobře tuto vychytávku, kterou umožňuje absence klasického motoru, znají řidiči Tesly, ovšem například v elektrickém Volkswagenu ID.4 byste přední kufr hledali marně.

Pro Volvo byla vždy prioritní bezpečnost, švédské vozy jsou jí vyhlášené. To platí i pro nový model, který se v Evropě začne prodávat během roku 2023. Dovážet se sem bude z americké fabriky, kde je Volvo bude vyrábět. Skandinávská značka je vlastněná koncernem Geely, od loňského podzimu jsou ale na stockholmské burze k dispozici její akcie, aktuální hodnota společnosti je dle kapitálových trhů zhruba 38 miliard dolarů. Na americké burze se obchodují také akcie sesterské společnosti Polestar, která vyrábí výhradně elektromobily.

Co se cenovky týče, tak předpokládaná cena plně vybavené zaváděcí verze by měla činit 2,67 milionu korun včetně DPH. Zájemci o nové Volvo EX90 se mohou nezávazně přihlásit k odběru novinek. A ti, kteří to stihnou do 7. února, získají navíc možnost přednostní konfigurace a dodání vozu, podmínkou této rezervace bude vratný registrační poplatek 15 tisíc korun.

1. Chytrá světla od Thora

Thora neboli boha hromu není díky avengerovské superhrdinské sérii potřeba moc představovat. Syn Odina, hlavního severského boha, byl proslulý svou odvahou a silou, ale také svým mocným kladivem Mjölnir. A právě u něj se už před několika lety inspirovali designéři švédské automobilky, když hledali dostatečně rozpoznatelný a symbolický tvar, který by vetkli do předních svítilen vozů Volvo. Tak vznikla thorovská světla v siluetě kladiva, která prozářila silniční tmu poprvé v roce 2015 u robustního SUV XC90.

Jeho elektrický nástupce EX90 je zachovává, nicméně jsou hodně upravená. Pohání je technologie LED pixelů, kterých je celkem 1,3 milionu a jsou sdružené do několika bloků, které se – podobně jako kostičky Tetrisu – umí pohybovat a hlavně přizpůsobovat. Řídí je totiž instrukce z kamer, které čtou okolí vozu. Jednotlivé sekvence se spouští a vypínají podle toho, aby například neoslnily jiné řidiče (údajně až pětici naráz). A ano, dokáží zamrkat.

volvo-ex90-c

Foto: Volvo Cars

Přední světla Volva EX90

2. Obklopeni dobrým pocitem

Volvo, podobně jako celá Skandinávie, hodně sází na udržitelnost a ohleduplnost, firma chce být do roku 2040 uhlíkově neutrální. To se promítá i do toho, jaké materiály využívá ve svých vozech. EX90 je v tomto směru na špičce, například byste v něm marně hledali kůži – na loketní či záhlavní opěrce ji nahradí, podobně jako v menším XC40, materiál nordico, což je mix recyklovaných prvků od PET lahví po korek. Textilní čalounění je pak tvořeno ze 30 procent vlnou a ze 70 procent polyesterem, přičemž vlna samozřejmě pochází ze zvířat žijících v kvalitních podmínkách a s dohledatelným původem.

Dekorativní dřevo, které Volvo používá v EX90 na výzdobu palubní desky nebo středového tunelu mezi řidičem a spolujezdcem, má zase certifikát FSC, tedy doklad, že pochází z udržitelného lesního hospodářství. Druhé dekorativní obložení interiéru je vyrobeno ze zcela recyklovaného textilního materiálu. Na výplni dveří a v horní části přístrojové desky má Volvo polyuretan na vodní bázi, koberečky jsou z regenerované příze. A recyklovaná je z 15 procent i ocel, která se využívá pro konstrukci těla vozu.

K dobrému pocitu bude přispívat i audio soustava, kterou bude moct být EX90 vybavené. Celkem 25 reproduktorů od britské společnosti Bowers & Wilkins, která se za měřuje na prémiové hi-fi, je koncipovaných tak, aby zprostředkovávaly 3D zvukový zážitek. Jejich celkový výkon by měl být až 1 600 wattů.

volvo-ex90-e

Foto: Volvo Cars

Interiér Volva EX90

3. Všechno vidí, všechno ví

Volvo má ambiciózní plán – aby výhledově nedocházelo k žádným fatálním nehodám, kterých by se účastnily vozy jeho značky. Předejít tomu mají hlavně moderní technologie, které budou pomáhat šoférům, ale někdy za ně i tak trochu myslet. Elektrický model EX90 jde v tomto směru zatím nejdál, a to jak ve sledování okolí auta, tak v dohledu na dění uvnitř kabiny.

Co se vnějších senzorů týče, jádrem systému je technologie známá jako lidar. Tento senzor je umístěn nad čelním sklem a skenuje prostor před vozem, dohlédne i ve tmě až 250 metrů před auto. Lidar funguje na principu měření vzdálenosti s pomocí laserového paprsku. Zařízení – hodně zjednodušeně řečeno – počítá, za jak dlouho se puls paprsku vrátí po odrazu zpět od objektu, který je ve směru jízdy. Senzorová vnější sada je vedle lidaru vybavená ale ještě pěti radary, osmi kamerami a 16 ultrazvukovými snímači. Díky tomu lze získat i komplexní 360stupňový obrázek okolí vozu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Senzory ale budou v EX90 dohlížet i na to, co se děje uvnitř. Dvojice snímačů včetně kamery kontroluje řidiče a jeho chování a jakmile vyhodnotí, že se řízení dostatečně nevěnuje, upozorní ho zvukem i grafickou výstrahou na displeji. Pokud ani to nezabere, protože šofér například usnul či se mu přitížilo, vůz sám zabrzdí, zapne výstražná světla a vytočí nouzovou linku.

Kromě řidiče pak sada sedmi senzorů integrovaných ve stropě neustále sleduje, jestli někdo není na dalších sedačkách – a to i v případě, že řidič opustil kabinu. Radarové snímače registrují i jemné pohyby, takže odhalí, když v autě zůstane omylem třeba spící dítě nebo pes. Pokud se tak stane, automaticky spustí klimatizaci a také upozorní řidiče přes mobilní aplikaci.

Jde o to, že automobilka říká, že pokud zachrání byť jen jediný život, dává to smysl. Například americké vládní statistiky ukazují, že od roku 1998 zemřelo jen na území USA víc než 900 dětí poté, co zůstaly v rozpáleném voze. Uvnitř auta totiž rychle narůstá teplota, i když není horký letní den – stačí, aby na něj i při průměrných venkovních teplotách intenzivně zasvítilo slunce a skla spolu s dobrou izolací udělají své. V mrazech to platí také, jen obráceně.

4. Online a příprava na autopilota

Rozsáhlá sada senzorů a kamer má za úkol nejen zvýšit bezpečnost, ale být ku pomoci také při řízení a jednou, ale opravdu jednou, i řidiče nahradit. Informace ze snímačů proto mohou koordinovat činnost světel, ale také zlepšovat plynulost jízdy – v kombinaci s GPS navigací dokáží autu dávat online informace o vozovce, takže vůz může rychlost přizpůsobovat zatáčkám. Je připravený i na to radit šoférům, do kterého pruhu se zařadit nebo propočítá, jestli stojí za to předjet auto před vámi, když vás zanedlouho čeká sjezd z dálnice. K asistenci s takovým manévrem už pak je opravdu jen kousek. A vlastně i to bude EX90 umět…

Auto bude schopné dokonce jezdit samo, i když ne hned ze začátku, to přijde až s některou z aktualizací. Půjde o parkování, kdy bude možné zaparkovat, aniž by řidič seděl uvnitř, ale bude vůz instruovat na dálku přes mobilní telefon. S tím souvisí fakt, že Volvo EX90 bude permanentně online buď k dostupné 5G síti, nebo aspoň ke 4G. Díky tomu může firma – podobně jako to dělá Tesla– spoléhat na vzdálené aktualizace softwaru, který vozy pohání. S jeho průběžnými vylepšeními se bude zdokonalovat právě třeba řidičský asistent nebo optimalizace dobíjení a dojezdu.

Zároveň se počítá s tím, že EX90 bude podporovat nový mapový systém Google HD, který má umožnit mnohem detailnější informace o silničním provozu a okolí, v němž se auto bude pohybovat.

lidar

Vizualizace: Volco Cars

Senzor lidar v novém Volvu EX90

5. Počítač na kolech

O nových autech se už nějakou dobu říká, že čím dál víc připomínají počítače na kolech. Pro Volvo EX90 to platí do puntíku. Řídicí jednotka vozidla funguje na čipu Nvidia Xavier s rychlostí zpracování informací 30 bilionů operací za sekundu, základní počítač pro autonomní řízení jede na čipu Nvidia Orin s rychlostí zpracování informací 250 bilionů za sekundu.

Software ale ovládá i to, jak výkonné auto je. Standardně je vybavené akumulátorem o kapacitě 111 kWh, ovšem o tom, jak rychlé a dynamické auto bude, rozhoduje počítačový program. Takže obyčejnější verze Twin Motor má oficiální výkon „jen“ 300 kW a z nuly na stovku se rozjede pod šest sekund, zatímco Twin Motor Performance (vybavený totožnou baterií a dvojicí elektromotorů) má výkon 380 kW a na stovku se dostane pod pět vteřin.

vampire-masquerade

Přečtěte si takéUpírská hra z Prahy slaví. Vampire: The Masquerade má 25 letUpírská hra ze středověké Prahy vás vzala na Vyšehrad, k orloji i za jeptiškou Anežkou. Teď slaví 25 let

O tom, že Volvo EX90 je nejen dopravní, ale také výpočetní prostředek, svědčí i to, že jelikož jeho baterie dokáže proud nejen přijímat, ale také „šťávu“ vydávat a vlastně tak pohánět například celý rodinný dům, počítá se do budoucna i s integrací inteligentního systému pro řízení spotřeby energií v domácím systému, jehož centrální částí a hlavní baterií bude právě auto.

Partnerem článku je Volvo Cars Czech Republic. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.