Česko.Digital se daří do nezisku přitahovat dosud nevídané částky. Cílem je, aby nás jednou nepotřebovali, říká Nadace PPF
Před dvěma a půl lety vznikala dobrovolnická komunita Česko.Digital s misí pomáhat měnit Česko k lepšímu – například digitalizací neziskových organizací, státní správy a dalších projektů. V polovině ledna se jeho šéfka Eva Pavlíková objevila v diskuzním pořadu Otázky Václava Moravce, v němž s politiky diskutovala právě o stavu digitalizace veřejné správy, což ukazuje, že jde o důležité téma. I díky činnosti Česko.Digital se situace postupně zlepšuje, byť je logicky potřeba součinnosti mnoha stran včetně politiků.
Za své relativně krátké působení už má Česko.Digital na svědomí hned několik prospěšných projektů. Školám včetně učitelů a studentů pomáhalo v době, kdy se výuka přesunula na dálku, připravilo moderní aplikace s přehlednými rozpočty obcí, zaměřilo se na mapování dlužníků a během pandemie spolu se státem spustilo Covid Portál. V mnoha aktivitách dobrovolnickému sdružení pomáhají silní partneři, kteří celý projekt financují.
V posledním roce poslaly na činnost Česko.Digital shodně po čtyřech milionech korun Livesport, Bakala Foundation a naposledy také Nadace Avast a finanční skupina PPF prostřednictvím své Nadace PPF. Ta se snaží být u projektů, jež podpoří, hybnou silou – a jinak tomu nemá být ani u Česko.Digital. „Hledáme projekty, které mají pozitivní dopad na českou společnost. Zároveň se projektům snažíme pomoci natolik, aby se samy dokázaly posunout na další úroveň,“ vysvětluje pro CzechCrunch Jana Sedláčková, členka správní rady Nadace PPF.
Zkušenosti z byznysu mohou pomáhat i mimo něj
Ve finanční skupině rodiny Kellnerových se do nadace pustili před dvěma lety s cílem přenést do ní zkušenosti z byznysu a to, co se PPF podařilo, využít i v podpoře neziskových projektů. Prostředky do Nadace PPF putují z různých subjektů ve skupině, do které patří firmy jako Air Bank, Home Credit, O2, Heureka, Škoda Transportation či Sotio. Obecně chce Nadace PPF podporovat spíše méně projektů, ale zato většími částkami, aby spolupráce měla smysl a potřebný dopad. Podpora pro Česko.Digital se řadí mezi ty větší.
„Chceme být klíčovým partnerem Česko.Digital a díky naší podpoře jim umožnit vytvořit infrastrukturu a zázemí, aby měli stabilitu, mohli plánovat a nebyli pod takovým tlakem. Vnímáme, že proces digitalizace a implementace technologií je běh na delší trať a není možné se do projektů pouštět s krátkodobou vizí či financováním,“ říká Jana Sedláčková.
I proto se jednotlivé projekty snaží Nadace PPF neomezovat tím, že by čerpaly peníze grantovým způsobem, kdy se v daný čas musí spotřebovat zdroje na konkrétní kapitoly nákladů. „To je princip, který práci neziskovým organizacím dost komplikuje, a my je chceme naopak posouvat,“ dodává členka správní rady Nadace PPF.
Spoluzakladatelka a výkonná ředitelka Česko.Digital Eva Pavlíková přitakává, že právě financování je pro celý projekt klíčové, stejně jako skutečnost, že hledat partnery, kteří by byli ochotni přispět tak vysokými částkami, není jednoduché. V kontextu celého trhu peněz i toho, jak velké investice proudí například do startupů, se čtyři miliony korun nemusí zdát jako velké číslo, v neziskovém sektoru je to však pořád částka jen zřídka vídaná.