Česko.Digital se daří do nezisku přitahovat dosud nevídané částky. Cílem je, aby nás jednou nepotřebovali, říká Nadace PPF

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cd-ppf

Foto: Karel Cudlín

Eva Pavlíková z Česko.Digital a Jana Sedláčková z Nadace PPF

0Zobrazit komentáře

Před dvěma a půl lety vznikala dobrovolnická komunita Česko.Digital s misí pomáhat měnit Česko k lepšímu – například digitalizací neziskových organizací, státní správy a dalších projektů. V polovině ledna se jeho šéfka Eva Pavlíková objevila v diskuzním pořadu Otázky Václava Moravce, v němž s politiky diskutovala právě o stavu digitalizace veřejné správy, což ukazuje, že jde o důležité téma. I díky činnosti Česko.Digital se situace postupně zlepšuje, byť je logicky potřeba součinnosti mnoha stran včetně politiků.

Za své relativně krátké působení už má Česko.Digital na svědomí hned několik prospěšných projektů. Školám včetně učitelů a studentů pomáhalo v době, kdy se výuka přesunula na dálku, připravilo moderní aplikace s přehlednými rozpočty obcí, zaměřilo se na mapování dlužníků a během pandemie spolu se státem spustilo Covid Portál. V mnoha aktivitách dobrovolnickému sdružení pomáhají silní partneři, kteří celý projekt financují.

V posledním roce poslaly na činnost Česko.Digital shodně po čtyřech milionech korun Livesport, Bakala Foundation a naposledy také Nadace Avast a finanční skupina PPF prostřednictvím své Nadace PPF. Ta se snaží být u projektů, jež podpoří, hybnou silou – a jinak tomu nemá být ani u Česko.Digital. „Hledáme projekty, které mají pozitivní dopad na českou společnost. Zároveň se projektům snažíme pomoci natolik, aby se samy dokázaly posunout na další úroveň,“ vysvětluje pro CzechCrunch Jana Sedláčková, členka správní rady Nadace PPF.

Zkušenosti z byznysu mohou pomáhat i mimo něj

Ve finanční skupině rodiny Kellnerových se do nadace pustili před dvěma lety s cílem přenést do ní zkušenosti z byznysu a to, co se PPF podařilo, využít i v podpoře neziskových projektů. Prostředky do Nadace PPF putují z různých subjektů ve skupině, do které patří firmy jako Air Bank, Home Credit, O2, Heureka, Škoda Transportation či Sotio. Obecně chce Nadace PPF podporovat spíše méně projektů, ale zato většími částkami, aby spolupráce měla smysl a potřebný dopad. Podpora pro Česko.Digital se řadí mezi ty větší.

„Chceme být klíčovým partnerem Česko.Digital a díky naší podpoře jim umožnit vytvořit infrastrukturu a zázemí, aby měli stabilitu, mohli plánovat a nebyli pod takovým tlakem. Vnímáme, že proces digitalizace a implementace technologií je běh na delší trať a není možné se do projektů pouštět s krátkodobou vizí či financováním,“ říká Jana Sedláčková.

I proto se jednotlivé projekty snaží Nadace PPF neomezovat tím, že by čerpaly peníze grantovým způsobem, kdy se v daný čas musí spotřebovat zdroje na konkrétní kapitoly nákladů. „To je princip, který práci neziskovým organizacím dost komplikuje, a my je chceme naopak posouvat,“ dodává členka správní rady Nadace PPF.

Spoluzakladatelka a výkonná ředitelka Česko.Digital Eva Pavlíková přitakává, že právě financování je pro celý projekt klíčové, stejně jako skutečnost, že hledat partnery, kteří by byli ochotni přispět tak vysokými částkami, není jednoduché. V kontextu celého trhu peněz i toho, jak velké investice proudí například do startupů, se čtyři miliony korun nemusí zdát jako velké číslo, v neziskovém sektoru je to však pořád částka jen zřídka vídaná.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Se spoluzakladatelem Jakubem Nešetřilem jsme si na začátku řekli, že tohle je naše strategie a nechceme z ní slevit. Chceme do neziskového sektoru přinést nové, významné peníze, abychom jako Česko.Digital neubírali peníze jiným neziskovým organizacím, kterým pomáháme s digitalizací,“ popisuje Pavlíková.

Přestože vyjednání každé čtyřmilionové podpory bylo časově náročné, když trvalo šest až devět měsíců, šéfka Česko.Digital věří, že to inspiruje další organizace, nadace i soukromé společnosti. Jako příklad dává loňskou podporu pro tuzemskou organizaci Czechitas, která od dánského Veluxu získala 26 milionů korun. „V zahraničí je větší míra pochopení dlouhodobosti i vyšších částek, tak věříme, že k tomu inspirujeme i u nás,“ doplňuje Pavlíková.

Přestože je Česko.Digital založené na dobrovolnické bázi a dnes už sdružuje kolem 4 400 expertů, provoz a obsluha celé komunity něco stojí. V loňském roce spolkla organizace zhruba 11 až 12 milionů korun. Právě tolik peněz by proto potřebovala získat od svých finančních partnerů. Zároveň roste i počet zaměstnanců, které Česko.Digital najímá. Aktuálně jich je dle typu úvazku do patnácti a Eva Pavlíková říká, že při rychlém růstu není vždy jednoduché rozhodnout, kdo má vlastně být v placené roli a kdo ne.

cesko-digital2

Foto: Natalia Bubochkina

Radka Horáková, Eva Pavlíková a Jakub Nešetřil, spoluzakladatelé Česko.Digital

Celá dobrovolnická struktura se aktuálně transformuje do profesionálního managementu, který na kolegy postupně předává zejména trojice zakladatelů. Jakub Nešetřil se přesunul do vedení správní rady, Radka Horáková je toho času na mateřské dovolené a Eva Pavlíková, která do pozice CEO nastoupila loni, k sobě na palubu přibírá nové kolegy. Zároveň se jí již povedlo definovat tři hlavní oblasti, jimž se chce s dobrovolníky věnovat: vzdělávání, zdraví s duševní péčí a digitalizace státu, potažmo veřejné správy.

Jsou to také témata, jež dlouhodobě rezonují v Nadaci PPF. Společně tak připravují projekt Open Data ve firmách, na němž chtějí ukázat, že součástí moderních a vyspělých firem by měla být i právě otevřená data, což pomáhá také v důvěryhodnosti. Na tento projekt tak padne část poskytnutých financí, které Česko.Digital využije rovněž na rozšíření základny dobrovolníků. „Cílem je, aby naše podpora dovedla Česko.Digital do ideálního stavu, kdy už ji nebude potřebovat a bude soběstačné,“ doplňuje šéfka Nadace PPF.

Obě dámy si společně notují i v tématu samotného dobrovolnictví, jehož správná definice je pro veškeré aktivity Česko.Digital důležitá. Podle Evy Pavlíkové někdy dokonce termín dobrovolnictví celé věci ubližuje. „Lidé to vnímají spíše jako formu odpočinku, teambuildingu. My však expertní dobrovolnictví vnímáme jako důležitou součást vzdělávání zaměstnanců formou zkušenosti na konkrétním projektu. Mělo by být v zájmu každé firmy, aby vyčlenila pravidelnou část času zaměstnanců na takové vzdělávání,“ je přesvědčena.

Díky expertnímu dobrovolnictví se posouvají jednak samotní zaměstnanci, ale ve výsledku mohou díky nově nabytým zkušenostem obohatit i svou firmu. „Podle mě je důležité podporovat lidi v dobrovolnictví, motivovat je k předávání znalostí v oborech, kde jsou dobří. Další úroveň je, že jim k tomu dodá zázemí jejich firma. A nakonec že je k tomu aktivně vybízí. I my v PPF jsme v tomto ohledu teprve na začátku cesty,“ dodává Sedláčková.

Za modernější zemi. Nadace antivirového obra Avastu posílá čtyři miliony korun dobrovolníkům z Česko.Digital

Filip HouskaFilip Houska

nadaceavast_ceskodigital

Foto: Česko.Digital

Technický ředitel Avastu Michal Pěchouček a Eva Pavlíková, šéfka Česko.Digital

0Zobrazit komentáře

Pomohli českým školám v nejkritičtějších covidových měsících, usilují o modernizaci státní správy, dostávají problematiku duševního zdraví k širší veřejnosti a také pomáhají s likvidací injekčních stříkaček pohozených na ulicích. Dobrovolníci z organizace Česko.Digital se snaží z naší země udělat lepší místo, čehož si všímají i velké firmy, které komunitě posílají finanční podporu. Teď přichází rovnou od Avastu. A je opět v řádech milionů.

Na účet Česko.Digital putují čtyři miliony korun od tuzemského antivirového obra, respektive od globální nadace Avastu, kterou loni založil s cílem podporovat přístup k digitálním technologiím a občanskou participaci v digitálním prostoru. Finance má Česko.Digital v plánu investovat do rozvoje a škálování plánovaných aktivit a do posílení zahraniční spolupráce.

„S Nadací Avast sdílíme stejný pohled na to, že je potřeba – i přes technologii – posilovat otevřenost, odpovědnost jedinců, komunit a celé občanské společnosti,“ říká Eva Pavlíková, která Česko.Digital od loňského roku vede. „Naším cílem je pomáhat všechny tyto aktéry propojit a vytvořit ekosystém, ve kterém můžeme spolu hledat efektivní řešení,“ dodává.

Finanční dar ze strany nadace jednoho z největších hráčů na trhu s antivirovými programy, kterého před nedávnem v obřím obchodě koupil jeho americký konkurent, bude rozdělen na tři aktivity. Tou první je postupné zavádění moderních nástrojů do takových oblastí, jež s nimi často nemají zkušenosti a hodí se jim know-how ze stran expertních dobrovolníků, kterých má Česko.Digital přes 4 400.

eva-pavlikova2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Eva Pavlíková z Česko.Digital

„Pro lepší organizaci aktivit pracujeme na novém Portálu dobrovolníka, který má za cíl zjednodušit zapojení dobrovolníků, nabízet relevantní obsah a příležitosti každému, kdo se chce jakkoliv zapojit,“ shrnuje plány softwarový inženýr Tomáš Znamenáček, vedoucí projektu. Ruku v ruce s tím jde i obecné zpřehlednění všech důležitých procesů, komunikací počínaje.

Druhou aktivitou je spolupráce Česko.Digital na zaměstnaneckém programu Avastu, který nadace chystá. Komunita pod taktovkou Evy Pavlíkové bude propojovat jak pro bono profesionály z oblasti vývoje, designu a projektového řízení, tak experty kované ve sféře kyberbezpečnosti a ochrany dat z Avastu s neziskovkami a státní správou.

Třetí aktivitou má být posílení digitálních kompetencí a principů transparentnosti, otevřenosti a ochrany dat napříč Evropou. Česko.Digital chce ostatně na podzim tohoto roku zorganizovat setkání, která přinesou inspiraci ze zahraničí a propojení globální sítě občansko-technologických organizací, do nichž se mohou zapojit firmy jako Avast.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Česko.Digital je velmi důležitá komunita, jejíž dobrovolnické aktivity mají opravdu dopad – ať už na digitalizaci neziskových vzdělávacích projektů, rozvoj občanské společnosti, boj s fake news, nebo na pomoc ve zdravotnictví,“ komentuje Michal Pěchouček, který je členem správní rady Nadace Avast a technický ředitel Avastu jako takového.

„Sám jsem během pandemie viděl a zažil sílu a nečekané možnosti dobrovolného zapojení globální technologické a vědecké komunity do řešení zásadních problémů lidí a jsem moc rád, že Nadace Avast teď může začít systematicky podporovat aktivity rozvíjející digitální svobodu v Česku,“ doplňuje.

K novému partnerství se vyjádřil i samotný ředitel Nadace Avast Shane Ryan: „Díky aktivitám občansko-technologických organizací jako Česko.Digital vzniká propojený moderní digitální svět, ve kterém bude místo pro každého. Oceňujeme, že Česko.Digital rozvíjí digitální občanství a občanskou participaci tím, že se zaměřuje na udržitelná digitální řešení, která pak mají skutečný dopad na občanskou společnost.“

Miliony korun i od jiných

Finanční podpora a návazné spolupráce s různými firmami jsou pro efektivní chod Česko.Digital zásadní. Není tomu tak dávno, co se dobrovolnická komunita spojila s nadací finanční skupiny PPF, aby společně pomáhaly školám i státu s digitalizací. Loni v listopadu Nadace PPF poslala Česko.Digital také čtyři miliony korun.

Stejnou částkou podpořila skupinu expertů i nadace Bakala Foundation Zdeňka Bakaly. Začátkem loňského roku putovaly na účet Česko.Digital peníze tak0 od tuzemské technologické společnosti Livesport, která mu poskytla miliony tři – ty měly sloužit primárně na zlepšení veřejné správy. Později přidala další milion.

ucimeonline1

Foto: Č.D / CzechCrunch

Sbírka projektu Učíme Online

mk_tk_roivenue

Přečtěte si takéČeský startup koupili Holanďané. Teď míří do USA a mění vedeníČeský startup koupili Holanďané, teď dál roste. Míří do Ameriky a mění své vedení

O Česko.Digital jako takovém bylo ale nejvíce slyšet hlavně s příchodem koronavirové pandemie začátkem roku 2020. Tehdy už komunita, kterou původně založil Jakub Nešetřil, zhruba rok fungovala. Jakmile ale covid prakticky uzavřel denní školní vyučování, Česko.Digital přišlo na scénu v plné síle – a školám pomohlo s přechodem na online výuku.

Poté spustilo například iniciativu Učíme online, o kterou za několik týdnů od spuštění projevily zájem stovky škol, učitelů i rodičů. Právě na ni Česko.Digital předloni v květnu získalo pět milionů korun od Nadace České spořitelny. Čistě o vzdělání ale tato komunita není – za zmínku stojí například aplikace Cityvizor pro rychlý přehled hospodaření obcí. Nebo třeba web Jehlomat.cz pro lokalizování odhozených injekčních stříkaček na veřejných prostranstvích či projekt Safezóna, který se zabývá duševním zdravím.