Česko je v posunu k bezhotovostní společnosti daleko. Úplně hotovost nezmizí, říká šéf Mastercardu
„Patříme ke světové špičce v bezkontaktních terminálech a mobilních platbách,“ říká Michal Čarný. Hovoří i o tom, jaký osud čeká papírové účtenky.
Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Česko a Slovensko
Při nakupování bývá nejméně oblíbeným krokem platba. Proto se právě placení stává nejen na internetu stále méně viditelné a často již probíhá tak, že o něm zákazník skoro ani neví. Maximálně mu někde pípne notifikace, že byly strženy peníze. Již standardem se stalo placení mobilem a měly by přibývat i další způsoby. „Bude jedno, zda zaplatím telefonem, hodinkami nebo čepicí – pointa je v tom, že platba bude ve všem, co mě obklopuje, a já budu platit tím, co mám nejvíce po ruce,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Michal Čarný, šéf tuzemské pobočky Mastercard.
Přestože plastové karty jako takové podle generálního ředitele společnosti Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku v nejbližší době nevymizí, platit se bude stále více jinými způsoby. Čím dál více společnost míří také k bezhotovostnímu fungování, byť ani tady Čarný neočekává, že by fyzické bankovky měly v dohledné době z našeho světa zmizet. Ve velkém rozhovoru popisuje i to, jak kritickou infrastrukturu Mastercard staví, což se ukázalo také při současné válce na Ukrajině.
Mastercard totiž po ruské invazi a v rámci zavádění rozsáhlých sankcí vůči režimu Vladimira Putina učinil donedávna zcela bezprecedentní rozhodnutí. „Od března nejsou již žádné karty Mastercard vydané ruskými bankami podporovány. Navíc žádná karta Mastercard nebude fungovat u ruských obchodníků ani bankomatů,“ připomíná Michal Čarný. V rozhovoru mluví také o tom, jak mohou svět ovlivnit digitální měny a jak plánuje zrušit papírové účtenky.
Mastercard je společně s Visou považován za hegemona v oblasti zpracování plateb. Je to pořád to hlavní, co Mastercard dělá? Plyne z toho většina vašich příjmů?
Jsme primárně platební společnost, která řeší, aby každodenní platba byla rychlá, jednoduchá a bezpečná. Za celou dobu své existence jsme se při tom naučili řadu věcí, například jak budovat velmi spolehlivé sítě a klást obrovský důraz na bezpečnost, protože co má být více zabezpečené než vaše peníze. Zároveň se v našich sítích točí obrovské množství dat, a tak jsme postupně tuto expertizu získanou na kartovém byznysu začali rozvíjet do dalších oblastí.
Je nějaká zásadní odlišnost mezi Mastercardem a Visou, nebo děláte zjednodušeně řečeno to stejné? Třeba z pohledu zákazníka jsem narazil jen na opravdu minimum případů, kdy bych měl problém, že mám kartu od jedné, nebo druhé společnosti.
Je třeba odlišit, zda se bavíme o rozdílech směrem k našim B2B partnerům, ať už to jsou banky nebo obchodníci, nebo jestli to je z pohledu koncových klientů. Dnes už se stává z placení komodita. Zejména na trzích jako Česká republika, kde je vysoká akceptace všech platebních karet a bezkontaktních plateb, tolik odlišností není. Vůči koncovým spotřebitelům je hlavní diferenciace v tom, co nabízí Mastercard nad rámec samotné platby.
O co jde?
Pro držitele našich karet nabízíme celou řadu výhod, předně jde o slevy u vybraných obchodníků, přístup k zážitkům, které nikde jinde neseženete, nebo k obsahu zdarma v oblíbených aplikacích a mnoho dalších. Platební karta byla vždy dobrým společníkem také při cestování a v neposlední řadě je to zdraví, kde spolupracujeme například se službou uLékaře.cz, díky které mohou lidé třeba získat radu po telefonu. Zároveň si uvědomujeme, že o těchto službách stále ví relativně málo lidí. Stejně jako mnozí nevědí, že si mohou vybrat, jakou platební kartu dostanou, a že podobné výhody už nejsou doménou jen zlatých karet.
Lze platbu jako takovou, která už je v Česku na vysoké úrovni, ještě někam posouvat?
Platba má potenciál stát se ještě jednodušší a méně viditelnou, a to při zachování bezpečnosti, která je klíčová. Stále více se věnujeme platbám na internetu, které enormně rostou – a pandemie to ještě urychlila. Zabývali jsme se tím, zda nejde jen o dočasný efekt a většina plateb se z onlinu vrátí do kamenných obchodů, ale není to tak. V prvním pandemickém roce rostly online platby o 29 procent a po rozvolnění nezačaly klesat, ale naopak ve druhém pandemickém roce, kdy restrikcí nebylo tolik, rostly dokonce o 33 procent.
Právě v platbách na internetu máme jako kartové společnosti vůči koncovým spotřebitelům jistý dluh. Online platby ještě nejsou tak jednoduché, jak by měly být. Pracujeme na spuštění služby Click to Pay, která přinese platbu na jedno kliknutí, bez opisování čísel karet a dalších údajů. Je to služba vznikající na mezinárodním standardu, což je důležité, protože online svět nemá hranice, a tak ji bude možné využívat úplně všude. Zároveň bude akceptovat karty od všech vydavatelů.
Dokázal by se dnes trh obejít bez firem jako Mastercard a Visa? Co by se stalo, kdybyste své služby vypnuli?
Během pandemie se často skloňoval termín kritická infrastruktura a do ní platební systémy patří. Pandemie výrazně urychlila některé trendy a kupříkladu v pomyslném přesunu k bezhotovostní společnosti nás posunula minimálně o tři roky. Podle našich posledních výzkumů bylo v roce 2019 placeno bezhotovostně asi 49 procent retailových plateb. V roce 2021 to bylo už 59 procent, což je značný nárůst. Na karetní infrastrukturu se dnes skutečně můžeme spolehnout a funguje vždy bez ohledu na okolnosti. To je důležité.
Míříme k bezhotovostní společnosti? Lze to vůbec definovat nějak globálně, nebo bude vždy záležet na jednotlivých státech?
Liší se to trh od trhu. Když porovnám státy jako Rakousko, Česká republika a Norsko, najdu mezi nimi dramatické rozdíly. Roli hraje i regulace. Věříme, že obchodníci by měli mít volbu přijímat pouze bezhotovostní platby. Hlasitě po ní volali během pandemie a formálně ji dle legislativy nemají. Považujeme to za nešťastné. Na druhou stranu Česká republika je obecně v posunu k bezhotovostní společnosti daleko. Máme výbornou technologickou infrastrukturu, která se začala budovat už před deseti lety, a dnes tak patříme ke světové špičce v penetraci bezkontaktních terminálů a také v mobilních platbách.