Česko kraluje e-shopům ve střední Evropě. Víc se tu utratí i recenzuje, firmy sázejí na reklamu
Podle dat analytické společnosti BizMachine je slovenská a maďarská e-commerce scéna rozdílnější, než by se na první pohled mohlo zdát.
Různých dat o trhu e-commerce a online podnikání firem lze najít opravdu hodně. Pražská analytická společnost BizMachine ale z více než stovky veřejně dostupných zdrojů každý den získává a aktualizuje data o sedmi milionech firem – tedy o všech, které působí na českém, slovenském a maďarském trhu. Nyní představila analýzu oblasti e-commerce právě v těchto třech zemích.
I když co do počtu obyvatel jsou Česká republika a Maďarsko srovnatelné, pokud jde o podnikání či konkrétně e-commerce, jsou tyto dvě země spíše odlišné. Maďarsko se v mnohém podobá Slovensku, které má téměř poloviční trh, pokud jde o potenciální zákazníky z dané země. Tím však rozdíly teprve začínají, uvádí BizMachine, které s CzechCrunchem v minulosti spolupracovalo i na vůbec prvním žebříčku svého druhu u nás: seznamu sto největších e-shopů v Česku dle jejich obratu z online prodejů.
V polovině letošního srpna podle BizMachine bylo na českém trhu 63 321 e-shopů. Firem s alespoň jedním e-shopem u nás bylo více než 47 tisíc, což představuje 1,68 procenta ze všech podnikajících subjektů. V Česku tak připadá téměř šest e-shopů na tisíc obyvatel, v Maďarsku jsou to zhruba tři e-shopy a Slovensko se v této statistice nachází mezi svými dvěma sousedy – tam připadá 4,4 e-shopu na tisíc obyvatel.
Navíc firmy, které provozují e-shopy, mají vyšší obraty taky v Česku. Těch s obratem nad pět milionů eur (přibližně 125 milionů korun) u nás najdeme pět procent, zatímco na Slovensku i v Maďarsku jde o tři procenta. V Česku je také běžnější, aby měla jedna firma více e-shopů.
„Rekordman na našem trhu je ostravská firma Gemini CZ 2000, s.r.o. Celkem jsme identifikovali více než 400 unikátních domén patřících této organizaci, na kterých byl provozován e-shop. Jako zdravý, aktivní e-shop aktuálně evidujeme 26 z nich,“ komentuje analytička BizMachine Jekatěrina Bobrakova. „Ale třeba firem, které provozují alespoň tři e-shopy, u nás najdeme na 3 113, na Slovensku je to desetkrát méně a v Maďarsku jsme na 817 takových firmách,“ dodává.
Mezi další zajímavá zjištění BizMachine patří:
- Agregátory: Zatímco téměř 72 procent českých e-shopů najdete na agregátorech, na Slovensku je to jen 67 procent a v Maďarsku méně než čtvrtina. Agregátory v Maďarsku využívají většinou firmy s obratem do jednoho milionu eur.
- Recenze: Českých e-shopů s více než tisícovkou veřejných recenzí je téměř šest procent, v Maďarsku tvoří zhruba tři procenta všech e-shopů. Na druhou stranu více než sto recenzí má v Maďarsku jen 6,6 procenta e-shopů, v Česku to je pětina.
- Výdaje na reklamy: Jen čtyři procenta maďarských firem, které mají e-shop, si platí za Keywords ve vyhledávání na Googlu. Na Slovensku jde o sedm procent, v Česku pak až devět procent.
- Průměrné útraty: V Česku byla průměrná roční útrata v e-commerce na obyvatele více než dvojnásobná oproti Maďarsku (11 600 versus 4 700 korun). Slovenští spotřebitelé svou průměrnou útratu drží na 8 900 korunách.
- Dostupnost e-shopů: Slovenské e-shopy jsou pro zákazníky nejméně dostupné, nejméně často mají veřejnou e-mailovou adresu nebo telefonní číslo. Slovenské a maďarské e-shopy mají také méně často profily na sociálních sítích (jen 38 procent e-shopů na Slovensku a 47 procent v Maďarsku oproti takřka 67 procentům e-shopů v Česku).