Česko přichází dobýt brazilský jednorožec VTEX. Do pár let chce být se svým e-commerce řešením lídrem trhu

Peter BrejčákPeter Brejčák

vtex-foundersInsider

Foto: VTEX

Geraldo Thomaz a Mariano Gomide, zakladatelé startupu VTEX

0Zobrazit komentáře

E-commerce roste jako z vody. Klasičtí obchodníci hledají na internetu nové prodejní kanály a prorazit online se stále více snaží i další projekty. Jen v první polovině letošního roku v Česku vzniklo minimálně přes pět tisíc e-shopů, což potvrzuje, že patříme mezi země s největším počtem e-shopů na jednoho obyvatele.

Není tak žádným překvapením, že je tu v této oblasti vysoká konkurence, a to jak mezi samotnými internetovými obchody, tak i mezi těmi, kdo je staví. Podle dat společnosti Shopsys u nás působí přibližně dvě stovky agentur nabízejících e-shopy na míru. Teď ale konkurenční boj nabere ještě na větších obrátkách.

Do Česka totiž vstupuje dvacetiletá společnost VTEX, která se zaměřuje na budování komplexních e-commerce řešení a strategií, a to jak pro velké firmy jako Walmart, Coca-Cola, Samsung, Adidas nebo Nestlé, tak i pro středně velké podniky s ročním obratem přesahující 1 milion eur. Velikost této jihoamerické platformy navíc potvrzují nejen reference od největších světových firem.

Minulý měsíc VTEX uzavřel investiční kolo Series D ve výši 225 milionů dolarů (5,2 miliardy korun), díky čemuž jeho hodnota poskočila na 1,7 miliardy dolarů (téměř 40 miliard korun) a stal se technologickým jednorožcem. Předcházející investiční kolo ve výši 140 milionů dolarů přitom VTEX uzavřel před necelým rokem s hodnotou firmy 425 milionů dolarů, takže růst valuace je obrovský.

vtex1

Foto: VTEX

VTEX nabízí integrovanou platformu pro obchodování všeho druhu

Společnost je navíc dlouhodobě zisková a kapitál získává zejména na posílení expanze a produktu. A teď přichází i do České republiky a na Slovensko. „Naším cílem je pomoci společnostem co nejrychleji začít vydělávat tím, že jim nabídneme kompletní, moderní platformu, která se jednoduše přizpůsobí B2B i B2C byznys modelům,“ říká pro CzechCrunch Cristi Movilă, Growth Leader pro střední a východní Evropu.

„Během pár let se plánujeme stát první volbou v obchodních řešeních. Ať už je to B2C, B2B, tržiště nebo všechny navzájem propojené a integrované,“ potvrzuje nemalé ambice Movilă. „Jejich ambiciózní plány nás velmi zaujaly, a proto jsme rádi, že můžeme VTEX se vstupem do Česka aktivně pomoci,“ doplňuje Michal Baturko Olbert z digitální agentury In creative, která se stala exkluzivním partnerem pro expanzi firmy v Česku a na Slovensku.

Největším hráčem na poli e-shopových řešení je u nás Shoptet, na jehož platformě běží zhruba polovina z více než 40 tisíc tuzemských internetových obchodů, ale VTEX na rozdíl od něj nebo konkurenčního globálního giganta Shopify nenabízí úplně klasická e-shopová řešení. Svoji propozici staví jako světově první integrovaná platforma, která na jednom místě kombinuje řešení pro klasický prodej včetně toho digitálního, tržiště a systém pro správu objednávek.

Právě výše zmíněný Walmart, jeden z největších retailových řetězců na světě, má velký podíl na tom, jak dnes VTEX a jeho produkty vypadají. Walmart totiž kolem roku 2007, kdy začal s firmou spolupracovat, procházel velkou digitální transformací a potřeboval propojit všechny své prodejní kanály včetně 500 kamenných obchodů a zároveň mít možnost jednoduše spouštět nové.

cristi-movila-gpec

Foto: VTEX

Cristi Movilă, Growth Leader ve VTEX pro střední a východní Evropu

Řešení VTEX je tak určeno pro střední a velké společnosti, kterým nabízí možnost spolupracovat přímo se zákazníky, partnery, dodavateli a pomocí marketplace řešení i s konkurencí. Důležité přitom je, že VTEX všechny tyto možnosti nabízí globálně a umožňuje jejich vzájemné kombinování.

Globální výrobci spotřebitelského zboží totiž běžně vyrábí své produkty na lokální úrovni, často i podle různých postupů (např. Coca-Cola není všude stejná), přičemž některé produkty prodávají jen na vybraných trzích a na každém z nich navíc budují jiné marketingové a distribuční strategie. Často se přitom spoléhají na několik různých prodejních kanálů – retail, restaurace nebo i prodejní automaty.

corovent-mico2-min

Přečtěte si takéZájem o ventilátory CoroVent z nemocnic je vysoký. Češi se složili na výrobu 182 kusů, ale pořád se neví, kdo zaplatí dalšíZájem o ventilátory CoroVent z nemocnic je vysoký. Češi se složili na výrobu 182 kusů, ale pořád se neví, kdo zaplatí další

Jak popisuje magazín TechCrunch, všechny tyto oblasti byly disruptovány a přetvářejí se, marketing se k tomu navíc výrazně globalizuje. A právě v ten moment přichází VTEX, který buduje strategie a řešení použitelné napříč regiony.

Například pro největší pivovarnickou skupinou světa AB InBev buduje původem brazilská technologická společnost jednotnou a globální obchodní platformu pokrývající 50 zemí, ve kterých firma nahrazuje původně používané a navíc často i lokalizované řešení jako SAP, Shopify nebo Magento.

I díky tomu technologický jednorožec, jenž působí ve více než 40 zemích, dokázal již před pandemií koronaviru meziročně růst o padesát procent. V návaznosti na zvyšující se poptávku kvůli šíření onemocnění COVID-19 navíc dokázal VTEX tempo růstu ještě zvýšit a letos očekává navýšení tržeb o 114 procent. Hrubé zprostředkované obraty na postavených platformách by měly překročit osm miliard dolarů.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym