Česko zaplatí za michelinského průvodce. Má potenciál přivést turisty do regionů, říká šéf Ambiente

Přibližně 100 milionů korun během 10 let. S takovou investicí počítá vláda ve věci michelinského průvodce. Počítá ale s tím, že se finance zemi vrátí.

tomas-karpisek

Foto: Ambiente

Tomáš Karpíšek, šéf gastronomické skupiny Ambiente

0Zobrazit komentáře

Český gastronomický svět se může radovat. Vláda se totiž rozhodla, že zaplatí poplatek společnosti Michelin za zařazení do jejího kulinářského průvodce. Michelinské hvězdy a další gastronomické typy totiž nepředstavují přidanou hodnotu jen pro restauratéry, ale zároveň jde o nástroj, jak propagovat Česko v zahraničí, podporovat turistický ruch a přinášet do země peníze. Michelinská kampaň je zatím naplánována na deset let, na financování se však nebude podílet jen stát, ale také kraje a soukromý sektor.

Debata ohledně michelinských hvězd v Česku byla v posledních dnech velmi vyostřená. V diskuzích nejen na sociálních sítích se objevovaly komentáře, že chce společnost Michelin po České republice výpalné, že se průvodce zaměřuje jen na drahé podniky a na hlavní město. Většina české společnosti z něj tak nic nemá, tudíž nemá cenu posílat společnosti jakékoliv finanční prostředky.

Druhá strana svou argumentaci opírala především o to, že michelinský průvodce zviditelňuje zemi v očích „kultivovanějších“ turistů, kteří nejezdí do Česka utrácet jen za levný alkohol, takže jejich prostřednictvím přináší do země více peněz. Nejde tak jen o to, že by zvyšoval tržby v podnicích, které získají jeho ocenění. Má navíc potenciál přivézt lidi ze zahraničí i do jiných regionů Česka, což znamená, že je díky zvýšení tržeb za ubytování a dalších služeb může posílit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Vládou placené agentury a organizace ročně utrácejí stovky milionů za kampaně, které mají tuzemské i zahraniční turisty motivovat k poznávání nejrůznějších českých i moravských měst a regionů. Většina návštěvníků však stále směřuje na jediné místo – do Prahy. Právě Michelin Guide má přitom potenciál přilákat turisty všude tam, kde se podaří udělat zářez v průvodci, a posílit tak cestování, které přispívá k regionálnímu rozvoji,“ napsal Tomáš Karpíšek, šéf gastronomické skupiny Ambiente, na firemním zpravodaji Jídlo a Radost.

Zdá se, že argumenty druhé strany nakonec převážily i u vlády. Důležitým podkladem, který vedl k vstřícnému rozhodnutí vstříc českým majitelům restaurací a jiných gastronomických provozů, byla analýza, kterou kabinetu představil vicepremiér a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Zaměřila se na to, kde zahraniční turisté v Česku utrácejí peníze. „Útrata za gastronomické služby představuje v mnoha případech více než 30 procent z jejich celkové útraty,“ poznamenal v této věci ministr dopravy Martin Kupka.

Česko za průvodce zaplatí v deseti letech kolem 100 milionů korun

„Gastronomie je podle výzkumů důležitým faktorem při výběru, kam cestovat. Na základě michelinského průvodce se dnes zdaleka nerozhodují jen ti nejbohatší. Skupiny, které cestují hlavně za gastronomií, zůstávají v destinacích v průměru déle a utrácejí více než ostatní. Podpora gastronomie je tedy klíčová, pokud má Česko zůstat jako turistická destinace konkurenceschopná ve srovnání s okolními zeměmi,“ doplnila mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) Veronika Hešíková.

Celkové náklady vynaložené na zařazení Česka do průvodce budou podle tiskové mluvčí MMR činit 51,3 milionu korun s DPH při uzavření pětileté smlouvy se společností Michelin. Podle Kupky může ale průvodce přispět k návratu turistů do Česka po koronavirové krizi, vynaložené prostředky se tak vrátí. Pro MMR sehrál klíčovou roli také fakt, že Michelin se v rámci hodnocení bude soustředit na celou zemi, nikoliv jen na Prahu, jako tomu bylo doposud.

michelin-nahled

Přečtěte si takéMinistr Bartoš říká, že Michelina by neměl financovat jen státIvan Bartoš říká, že Michelina by neměl financovat jen stát. Gastronomická obec je připravená se zapojit

Michelin totiž nejprve provede analýzu, během které se zaměří na celkovou kvalitu gastronomické scény v Česku. Podniky, které se dostanou do užšího výběru společnosti, poté navštíví její inspektoři a ohodnotí je. „Zdaleka nepůjde jen o restaurace v Praze – cílem projektu je právě přilákat bohatší zahraniční turisty do regionů. Tato část bude financována z prostředků MMR – jde o částku v přepočtu kolem 4,3 milionu korun s DPH,“ poznamenala Hešíková.

Od roku 2028 bude prostor pro druhou fázi, během které se budou oceňovat jednotlivé podniky a rozeběhne se také marketingová kampaň zacílená na zahraniční turisty. V tomto případě by se mělo jednat o částku o částku v přepočtu přes 47 milionů korun s DPH, opět na pět let. A na jejím financování by se měl podle ministerstva podílet nejen stát, ale také kraje a soukromý sektor.

S přispěním ČTK

Brněnské Bary Jana Vlachynského převzala umělá inteligence. Využívají ji tu na tvorbu menu i reklam

Poskládá nové menu, napíše inzerát a vytvoří video pro reklamní kampaň. AI toho umí hodně a pilotní pokusy ukazují, že skvěle funguje i v gastronomii.

midjourney

Foto: Midjourney

Umělá inteligence v barech (vytvořeno v programu Midjourney)

0Zobrazit komentáře

Nová podoba umělá inteligence v posledních měsících prosákla do spousty odvětví a v Brně neminula ani to gastronomické. Skupina Lidi z Baru Jana Vlachynského, pod kterou aktuálně spadá šest barů a několik přidružených projektů, se totiž jala testovat schopnosti umělé inteligence hned na několika frontách. V nejstarším podniku, Baru, který neexistuje, tak připravila nové koktejlové menu, týmu Vlachynského se hodí ale také při náborech nových kolegů a kolegyň nebo při přípravě reklamních kampaní.

První možné využití umělé inteligence v gastronomii, tedy vymýšlení nápadů pro nové menu, se vcelku nabízí. Zároveň jde o přístup, díky kterému se moderní technologií posílená hravost týmu barmanů nebo kuchařů co nejsnáze dostane mezi lidi. Konkrétně v brněnském Baru, který neexistuje vzniklo speciální menu na míru létu, během kterého se podle Lidí z Baru velké oblibě těší gin s tonikem. Objevily se tu tak hned čtyři variace na oblíbený koktejl vytvořené umělou inteligencí.

„Jde vlastně o lehký experiment. Gin tonik v různých variantách byl v posledních letech jasným favoritem hostů letní barové zahrádky. Využili jsme tentokrát umělou inteligenci, aby vymyslela nějaké sofistikovanější obměny našich receptur. Mnohokrát jsme při tom zašli do slepé uličky a dočkali se nezajímavých výsledků, nakonec se ale čtveřici kreativních a použitelných receptur vygenerovat podařilo,“ říká k procesu práce s technologií GPT-4 spoluzakladatel gastronomické skupiny Lidi z Baru Jan Vlachynský.

Letní zahradní menu doplňuje také čtveřice koktejlů od lidských barmanů, které mají spíše „základní“ podobu. Tedy gin s tonikem, k tomu navíc oliva, citrus, jahoda nebo okurka. Úkolem umělé inteligence tedy bylo vymyslet na totožném základu nápaditější recepturu. V citrusové variantě přidala k základním ingrediencím Campari, ibišek a grep. V jahodové kardamom a růžovou vodu, v olivové bezinku a vermut a v okurkové kmínovou pálenku akvavit a kopr. I vizuály pro jednotlivé drinky vymyslela AI, konkrétně program Midjourney.

bar-ktery-neexistuje

Foto: Oldřich Hrb

Umělá inteligence vymyslela čtyři variace na gin s tonikem

Hosté barové zahrádky mohou nyní po ochutnání drinků prostřednictvím QR kódu hlasovat, zda jim více chutnal koktejl vymyšlený člověkem, nebo ten od umělé inteligence. A podle předběžných výsledků má prozatím stroj nad člověkem navrch. „Věřím, že AI nám ušetří strašně moc práce, a to i v tak konzervativním oboru, jakým gastronomie je. Napříč naší organizací ji k různým úkolům využívají už prakticky všichni. Milujeme totiž dělat věci, kterým na začátku příliš nerozumíme, což umělá inteligence do puntíku splňuje,“ dodává Vlachynský.

Ten se podle slov tiskového mluvčího Lidí z Baru, Michaela Lapčíka, do umělé inteligence „docela zbláznil“. V současnosti tak zkouší se svým týmem všechno, co její pole nabízí. Všichni Lidi z Baru se zamýšlejí nad svou pracovní náplní a zkouší, jestli za ně něco nemůže dělat právě AI. A zatím se ukázalo, že je toho poměrně hodně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Testujeme AI chatbota, do kterého jsme nahráli naši lidobarovou bibli neboli encyklopedii lahví, takže každý kolega se může zeptat na informace o konkrétní lahvi, kterou máme zalistovanou v jakémkoliv našem podniku. AI nám píše pracovní inzeráty. Ve Whiskey baru, který neexistuje AI vytvořila reklamu na absurdně levné ústřice a pomáhala s nápady na deset variant burgerů, které se tady v blízké budoucnosti budou točit na menu,“ přibližuje Michael Lapčík.

Martin Lambert, bývalý barman a v současnosti tvůrce nealkoholických nápojů Lidí z Baru, vytvořil prostřednictvím AI video pro budoucí kampaň na Adult Sodu. Jde o nealkoholický koktejl ve dvou variantách: Manhattan a Negroni. Jeho vývoj trval déle než rok a výsledkem je nápoj, který člověk při slepém čichovém testu od původních předloh nerozezná – chybí jen typické alkoholové pálení. V nové kampani budou známé osobnosti světové kinematografie popisovat, jak je život bez alkoholu skvělý.

jan-vlachynsky2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Vlachynský

„Dále dáváme dohromady novou koncepci práce s našimi daty, jakýsi datový sklad. V něm určitě budeme využívat AI prvky pro datovou analýzu – představa je taková, že se například kdokoliv z provozních zeptá aplikace ChatGPT, jestli se mu na základě dosavadních dat v konkrétní den v týdnu vyplatí nechat podnik otevřený o hodinu déle,“ uzavírá výčet Lapčík.

Aktuálně se ještě chystá nové hlavní koktejlové menu pro Bar, který neexistuje, v němž velkou roli umělá inteligence rovněž sehraje. Lidi z Baru nechtějí prozradit podrobnosti, ale umělá inteligence jim při tvorbě pomáhá především s příběhovou částí a charakteristikou postav.